Site logo
1 februarie 2023

În perioada următoare vom avea noi trenuri MAV în România, care vor face legătura între vestul țării și Ungaria. Noile conexiuni transfrontaliere au fost incluse de Comisia Europeană pe o listă de zece proiecte-pilot pe care le va sprijini. Deși autoritățile de la Bruxelles, au invitat operatorii să depună proiecte în acest sens încă din decembrie 2021, CFR Călători nu a depus. Oricum, operatorul feroviar de stat din România nu ar fi avut cu ce să asigure tracțiunea trenurilor transfrontaliere, în condițiile în care locomotivele noastre nu mai pot circula în Ungaria.

trenuri MAV în România Programul Operațional Transport Mecanismul pentru Interconectarea Europei refacerea PNRR infringement pe domeniul feroviar Măsuri susținere sector feroviarÎn condițiile în care pe continent se pune accent pe transportul pe calea ferată, Comisia Europeană a anunţat marţi seara că va sprijini zece legături feroviare transfrontaliere, printre care se numără și conexiuni între Ungaria și România.

”În condițiile în care cererea pentru mobilitate verde este în creștere, trebuie ca piața feroviară să răspundă mai bine și mai repede, cu precădere pentru călătoriile de mare distanță și transfrontaliere. De aceea, Comisia Europeană vrea acum să ajute companiile feroviare să creeze noi conexiuni internaționale cu trenul – de zi sau de noapte – prin înlăturarea a multe bariere de la frontieră. Abia aștept să lucrez cu sectorul feroviar pentru a face din aceste zece proiecte pilot un succes și să inspirăm crearea altora!”, a declarat comisarul european pentru Transport, Adina Vălean, citată în comunicatul dat publicității de CE.

LISTA celor 10 proiecte transfrontaliere susținute de Comisia Europeană

Bruxellesul îşi propune în special să ajute operatorii să se regăsească în legislaţia europeană şi să identifice ajutoarele existente sau viitoare. ”Comisia va sprijini aceste proiecte-pilot facilitând contactele între părţile interesate implicate şi oferind asistenţă”, preciza Comisia Europeană în apelul său de candidaturi, lansat în vară.

Dar să vedem care sunt cele zece proiecte selectate de oficialii de la Bruxelles:

  1. Ministerul ungar al Transporturilor, noi servicii care să conecteze Ungaria, Austria și vestul României;
  2. Conexiune Germania-Danemarca-Suedia, cu participarea SJ (un nou tren de noapte Stockholm-Copenhaga-Berlin și un tren de zi Hamburg-Gothenburg cu posibilă extensie spre Oslo, în cooperare cu DSB and DB). Snälltaget (tren de noapte Stockholm-Copenhaga-Berlin), České dráhy (nou serviciu feroviar Praga-Berlin-Copenhaga, în cooperare cu DB și DSB) și Flixtrain (nou serviciu Leipzig-Berlin-Copenhaga-Stockholm).
  3. Midnight Trains, nou serviciu feroviar Paris-Milano-Veneția;
  4. Flixtrain, nou serviciu Munchen-Zurich;
  5. WESTbahn, nou serviciu Munchen-Viena-Budapesta, extensie a celui existent;
  6. Nederlandse Spoorwegen, îmbunătățirea conexiunii existente Amsterdam-Londra, în cooperare cu Eurostar;
  7. European Sleeper, nou serviciu feroviar Amsterdam-Barcelona;
  8. Ferrovie dello Stato Italiane/Deutsche Bahn, noi servicii feroviare Roma-Munchen și Milano-Munchen;
  9. ILSA, noi servicii Lisabona-A Coruña și Lisabona-Madrid;
  10. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, noi servicii care vor conecta Catalonia de sudul Franței.

Noi trenuri MAV în România. Concurență pentru IR Dacia

aderarea României la Schengen grevă feroviară în Austria trenul IRN 347 Viena-București cu trenul București-BerlinAșadar, lista Comisiei Europene este deschisă de proiectele depuse de Ministerul Transporturilor de la Budapesta (nu cel de la București) pentru realizarea unor conexiuni feroviare transfrontaliere cu vestul României.

Exprimarea din comunicatul Comisiei nu este prea explicită, lăsând să se înțeleagă că MAV Start, operatorul de călători din Ungaria, ar putea asigura inclusiv trenuri pe relația România-Austria. Acestea ar concura cu trenul IR Dacia 346/347 (cu ramura sudică 349/348) operat de CFR Călători, care face legătura între București Nord și Wien Haupbahnhof (gara centrală din capitala Austriei). Ce-i drept, nu pe tot traseul, căci în comunicatul menționat se face referire doar la ”vestul României” ca punct de plecare/terminus.

Ceea ce este însă sigur e că vom vedea mai multe trenuri MAV Start în vestul țării, care vor face legătura cu localități din Ungaria.

Traian Preoteasa și Sorin Grindeanu nu au depus niciun proiect. Oricum, am fi fost la mâna ungurilor

trenuri MAV în RomâniaCum spuneam, procedura pentru depunerea proiectelor pilot a fost aprobată în decembrie 2021 și a fost lansată în iulie 2022, potrivit Railway Pro.

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători, condusă și la acea vreme tot de Traian Preoteasa, sau Ministerul Transporturilor, condus de același vicepremier Sorin Grindeanu, ar fi putut depune proiecte. Cum cele două entități nu au anunțat nimic în acest sens, e clar că nu au depus niciun proiect.

trenul IRN 346 București-Viena
Locomotiva românească la Budapesta este istorie deja

Oricum, chiar dacă un asemenea proiect ar fi fost aprobat, am fi fost tot la mâna ungurilor, dar tot din cauza noastră. Așa cum a dezvăluit Club Feroviar, de la 1 Decembrie 2022 a expirat acordul de interoperabilitate semnat în urmă cu zece ani de zile între CFR Călători și MAV Start. Adică locomotivele românești nu mai pot asigura tracțiunea pe teritoriul Ungariei, pentru că nu sunt echipate cu GSM-R și cu sistem de control al închiderii/deschiderii ușilor vagoanelor.

Acest aspect nu scuză însă inacțiunea conducătorilor de la București, care nu au depus la Bruxelles niciun proiect de legătură transfrontalieră. În schimb, vom avea noi trenuri MAV în România.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share