Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat la finele săptămânii trecute contractului de achiziție publică a serviciului „Implementarea modelului național de transport prin actualizarea și detalierea acestuia pentru anul 2019 pentru transportul de călători pe calea ferată și definireaI obligației de serviciu public de transport feroviar de călători”.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Contractul a fost semnat joi cu asocierea româno-canadiană, formată din S.C. A.V. TRANSPORT PLANNING S.R.L. (lider al Asocierii) și INRO CONSULTANS INC., potrivit unui comunicat al ARF.
Elementele componente ale contractului sunt:
- Actualizarea și detalierea Modelului Național de Transport (MNT) la nivelul anului de bază 2019.
- Restructurarea funcțională a MNT pentru a corespunde obiectivelor proiectului.
- Stabilirea obligației de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru anul 2022 și generarea de rapoarte din MNT pentru următorii 4 ani, privind stabilirea OSP.
- Instruirea și pregătirea personalului din cadrul A.R.F. ce va gestiona MNT și va participa pe viitor la generarea OSP.
Durata de implementare a proiectului este de 9 luni, iar valoarea totală este de 1.910.000. lei, fără TVA, sumă defalcată după cum urmează: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională – 1.623.500 lei, 15% contribuţia Guvernului României – 286.500 lei și cheltuieli neeligibile TVA – 362.900 lei.
Este neclar cum se va soluționa situația în condițiile în care contractele de servicii publice trebuie semnate până la finele acestui an, iar firma AV TRANSPORT PLANNING va livra obiectul contractului de abia anul viitor. Mai mult decât atât va fi necesar avizul Consiliului Concurenței iar instituția a avertizat in trecut că nu își va da acordul. În plus potrivit Regulamentului 1370 acordarea traselor de călători va trebui făcută prin licitație.
AV TRANSPORT PLANNING, parte a unui consorțiu care a recomandat închiderea multor linii de cale ferată
AV Consulting este o firmă cunoscută în domeniul consultanței pentru operarea căii ferate. IN vara anului trecut ARF a prezentat rezultatele unui studiu realizat de un consorțiu condus de Synergetics Corporation care a inclus și firma AV TRANSPORT PLANNING.
Între 30% și 50% dintre liniile de cale ferată analizate în studiul comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară și prezentat anul trecut ar trebui închise sau predate spre exploatare autorităților regionale. O reformă a rețelei ar face ca sistemul feroviar din România, aflat pe una dintre ultimele poziții la nivel UE, să devină la fel de eficient ca cel polonez. Deocamdată, 90% din trafic are loc pe 54% din rețea.
Autoritatea de Reformă Feroviară a prezentat în iunie 2020 în cadrul unei conferințe online rezultatele unui studiu comandat în 2019 privind sustenabilitatea și eficientizarea rețelei feroviare din România. Studiul a presupus o auditare a 113 linii de cale ferată, dintre care 97 erau neinteroperabile. Acestea sunt și cele analizate în Master Planul de Tranporturi ce stă la baza Programului Operațional Infrastructură Mare în cadrul căruia este finanțat sectorul infrastructurii de transport din România
Liniile, analizate în cadrul a patru scenarii
Experții au luat în calcul patru scenarii privind viitorul liniilor analizate, de la conservarea totală a acestora la dezvoltarea acestora pe baza investițiilor. „Scenariul conservare: s-au estimat costuri beneficii pornind de la ipoteza că serviciul de călători va fi suspendat, al doilea scenariu se referă la faptul că transportul de călători va fi păstrat la nivelul perioadei 2016-2018. Aici e nevoie de costuri suplimentare pentru investiții, în alte cazuri nu, dacă se păstrează traficul. Costurile minime de investiții vizează eliminarea limitărilor din cauza degradării. Al treilea scenariu e status – quo, consultantul a calculat costuri în condiții de siguranță pe 25 de ani pe investiții, în principal la lucrări de artă, poduri, tuneluri, stații de cale ferată. Se dorește reducerea costurilor de exploatare. Al patrulea scenariu e al redezvoltării și ar face ca transportul feroviar să fie mai atractiv, să asigure o divizare modală mai bună pentru transportul feroviar. Abordarea s-a bazat pe experiența europeană a liniilor secundare reabilitate, după ce ani de zile bugetele au fost concentrate pe liniile de mare viteză”, explica Liliana Anghel, șef serviciu ARF.
Mai multe despre studiul realizat de AV TRANSPORT PLANNING aici, într-un articol Club Feroviar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail