Întruniți în ședință marți, membrii Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) au respins cererea Electrificare CFR de a semna un nou act adițional la contractul de livrare a energiei electrice din 2015, invocând nerespectarea prevederilor legale în domeniu.
Mai multe precizări au fost trimise miercuri, într-un comunicat de presă al OPSFPR, după ce SC Electrificare CFR SA a cerut la 25.11.2021 aprobare pentru modificarea Anexei 6 din respectivul contract și solicită semnarea unui nou act adițional de prelungire a contractului din 2015.
„În data de 7 decembrie s-a analizat, de asemenea, propunerea furnizorului privind încheierea unui nou Act adițional la vechiul contract și, deoarece s-a constatat că aceasta propunere nu este în concordanță cu ultimele modificări legislative naționale, dar și europene și pentru că în asigurarea energiei electrice pe calea ferată, un rol important îl are și distribuitorul CNCF CFR SA, s-a hotărât solicitarea organizării unei întâlniri la sediul CNCF CFR SA, la care să participe persoane cu putere de decizie din partea acestei companii, dar și din partea SC Electrificare CFR SA, precum și un delegat din partea Direcției de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru a discuta o serie de probleme cu privire la asigurarea energiei electrice pentru transportatorii feroviari”, spune Vasile Șeclăman, președintele OPSFPR.
OPSFPR spune că a „rugat și Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar să fie de acord cu propunerea noastră și să delege, la această ședință, un inspector din cadrul Direcției de specialitate care are în răspundere transportul feroviar”.
Ce probleme se vor discutate
Printre principalele probleme pe care membrii organizației au hotărât să le dezbată cu ocazia întâlnirii sunt:
- discutarea poziției de monopol pe care o deține furnizorul și modul în care se comportă față de operatorii feroviari;
- creșterea transparenței cu privire la modul, valoarea și condițiile de achiziție a energiei de către furnizor;
- încercarea de a găsi soluții de procurare mai ieftină a energiei și crearea de condiții pentru ca operatorii să își poată procura singuri energia;
- reanalizarea valorilor pe MWh. propuse pentru energia electrică ce urmează a fi asigurată;
- realizarea unui calendar privind reformele necesare a fi făcute în sistemul de furnizare a energiei electrice pe calea ferată, astfel încât să se poată liberaliza această piață;
- discutarea posibilității de a se încheia un nou contract în condițiile respectării prevederilor legale în vigoare;
- posibilitatea decontării energiei electrice returnate către linia de contact (în cazul locomotivelor electrice dotate cu acest sistem).
Citește aici pe larg despre solicitările operatorilor privați
„Dorim să reamintim și faptul că, în urma discuțiilor purtate în acest an cu ANRE, președintele agenției a emis Ordinul nr. 86/2021 prin intermediul căruia s-a modificat Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice de operatori, alții decât operatorii de distribuţie concesionari, aprobată prin Ordinul președintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 102/2016, scopul modificării acestei metodologii fiind acela de a permite operatorilor de transport feroviar să își aleagă liber furnizorul de energie până la implemetarea sistemului de telegestiune.”
Mai exact, reprezentanții ANRE au pus în vedere furnizorului SC Electrificare CFR SA să respecte prevederile acestui ordin, ale Anexei l din ordin și a întregii legislații din domeniul energiei și să permită operatorilor de transport feroviar să își aleagă liber furnizorul de energie în rețeaua de contact feroviară. ANRE a comunicat reprezentanților SC Electrificare CFR SA și reprezentanților CNCF CFR SA și faptul că, până la implementarea sistemului de telegestiune, măsurarea energiei consumate de fiecare operator se poate efectua cu ajutorul contoarelor existente pe locomotive.
Posibil protest
În cadrul aceleiași ședinte a OPSFPR s-a hotărât, în unanimitate, că în cazul în care partenerii de dialog nu vor fi deschiși în a găsi soluții legale și viabile de rezolvare a problemelor și de eliminare a comportamentului abuziv pe care îl are și l-a avut furnizorul față de operatorii de transport feroviar, se va organiza o acțiune de protest prin oprirea trenurilor de marfă, la o anumită dată și oră ce urmează a se stabili.
OPSPFR este o organizație patronală a societăților comerciale cu capital integral privat, operatori de transport feroviar. Organizația are un număr de 14 membri, operatori feroviari de marfă, care dețin în prezent peste 70% din această piață.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail