Site logo
Opinii despre simulatoarele cerute de CFR Călători. N-au nici Dacie, dar vor Maybach
10 mai 2024

Simulatoarele cerute de CFR Călători. Compania CFR Călători a primit două propuneri preliminare pentru achiziționarea a două simulatoare destinate instruirii mecanicilor.

Compania CFR Călători a primit două propuneri preliminare pentru achiziționarea a două simulatoare destinate instruirii mecanicilor, ofertele preliminare venind din partea companiilor Alstom Transport SA și Lander Simulation & Training Solutions, ultima un producător spaniol care a vândut până la acest moment 400 de unități în toată lumea. Cumva surpinzător, producătorul autohton de simulatoare BLACKRAIL-TECH nu și-a prezentat opiniile, sugestiile și recomandările la inițiativa CFR Călători de consultare a pieței.

Simulatoarele cerute de CFR Călători, nejustificat de complicate

Consultați de Club Feroviar asupra procedurii organizate de CFR Călători, reprezentanții companiei românești au explicat că produsul cerut este de o complexitate nejustificată: simulatorul va trebui să reproducă inclusiv mișcarea trenului, cerință impusă simulatoarelor destinate piloților de aeronave, „cabina de simulare să fie plasată pe o platformă mobilă, cu mișcări active”, dar și să fie „portabil, deplasabil pe distanțe lungi (peste 1000 km)”. (două cerințe din caietul de sarcini care se bat cap în cap, vezi foto mai jos).

Simulator cu cabină și platformă de mișcări active, la centrul DB din Koln

În continuare, aceștia argumentează că în aviație, perceperea mișcării vehiculului își are importanța sa, însă nu și în zona de tracțiune feroviară: simulatorul care poate îndeplini specificațiile caietului de sarcini CFR Călători este energofag (dat fiind consumul actuatoarelor de mișcare), amovibil de la un centru la alt centru de formare (așa cum își doresc), presupune construcții civile (practic, clădirea se construiește în jurul simulatorului) și prezintă riscuri asociate de mișcarea platformei de simulare, dat fiind că aceasta este ocupată de personal în sesiune de instruire.

„Noi am corespondat cu cei de la CFR Călători pe această temă încă din august 2023 și ni s-a confirmat că doresc simulatoare cu mișcare activă, motiv pentru care ne-am retras amiabil din discuțiile ulterioare – noi am propus ceva simplu și eficient, mult mai ieftin la achiziție, instalare, exploatare și mentenanță, dar la care se pot efectua toate sarcinile și deprinderile necesare exercitării funcției de mecanic de locomotivă așa cum le-au cerut și definit dânșii – le-am oferit ceva la cheie, ceva finalizat, însă s-a vrut altceva”, spune Marian Dascălu, inițiatorul proiectului de simulator românesc.

Simulatorul românesc conceput de firma BLACKRAIL-TECH

Alte voci care cunosc funcționarea acestor simulatoare își exprimă rezervele privind faptul că participanții externi la acest demers au deja reproduse secții de circulație și infrastructura feroviară din Romania, una dintre cerințe fiind: „ruta de remorcare simulată trebuie să fie de minimum 140 km, minimum un complex de manevră” (specificație din caietul de sarcini). Aceste voci apreciază că reproducerea digitală a tuturor reperelor ce compun infrastructura feroviară din România (indicatoare, semnalizare, sisteme de catenară, dispozitive de linii etc.) necesită un efort creativ și de muncă masiv, efort care sigur se va reflecta în costul final al simulatorului și care va dura și foarte mult timp.

În aceste condiții, bănuim că produsele companiilor externe care au răspuns la procedură sunt probabil mult mai scumpe decât produsul autohton, iar o posibilă licitație riscă să eșueze la CFR Călători, fie din cauza neîndeplinirii specificațiilor tehnice, fie din cauza depășirii bugetului estimat și alocat pentru această investiție de către conducerea companiei de stat.

În cazul în care licitația eșuează, ne punem întrebarea: cine își asumă perpetuarea stării de fapt privind metodele de instruire profesională depășite pentru mecanicii de locomotivă și eventualele efecte nedorite în siguranța circulației?

Orele la simulatoare, nerecunoscute legal ca parte a instruirii

Din informațiile deținute de Club Feroviar, singurii utilizatori ai simulatoarelor pentru mecanici din România (DB Cargo încă de la inaugurarea centrului de formare de la Craiova, și mai nou, GFR la centrul său din București) nu sunt stimulați să utilizeze aceste echipamente, dat fiind că orele petrecute la simulator în vederea calificării, perfecționării sau practicării de situații imposibil de reprodus în realitate nu sunt recunoscute de nici o entitate a statului român.

„În realitate, dacă trebuie să execuți un stagiu de practică, deși firma ta, operatorul și angajatorul, deține un simulator și investește în acest gen de echipamente, niciun minut petrecut la simulator nu ți se va deduce din timpul necesar de executat în practică, deci achiziția angajatorului tău este inutilă, acesta pierde bani ținându-te la simulator!”, spune o sursă din domeniu.

În acest mod, eficiența economică va dicta ca acest gen de echipamente să nu intre în atenția operatorilor de transport, iar siguranța circulației și exersarea de evenimente imposibil ori greu de reprodus în realitate să fie lăsate pe plan secund, deci tot ca până acum.

Sursele menționate spun că ar fi fost de dorit ca orele petrecute pe simulatoare să fie recunoscute de autoritățile statului ca parte a procesului de instruire a mecanicilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share