Site logo
Parlamentul European pune lupa pe ERTMS. Cum stă România
31 mai 2021

Implementarea sistemului european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) este prea lentă și trebuie abordată cu o mai bună coordonare și mai multe investiții, spun deputații europeni profilați pe industria transporturilor. Un proiect de rezoluție privind siguranța și semnalizarea căilor ferate a fost adoptat zilele trecute de către Comitetul pentru transport și turism cu 41 de voturi pentru și unul împotrivă. Proiectul urmează să fie votat de plenul Parlamentului UE.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

stadiul implementarii ERTMS, România, 2018

 

Rezoluția examinează sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) și solicită implementarea deplină a acestuia, esențială pentru atingerea obiectivelor climatice și a digitalizării sectorului.

Deputații din transporturi subliniază faptul că implementarea ERTMS este încă lentă și că interoperabilitatea completă nu este realizată, în ciuda inițiativelor din trecut. Pentru a îmbunătăți situația, deputații din transporturi solicită o mai bună coordonare în implementarea ERMTS. Aceștia susțin că accelerarea implementării este necesară pentru a respecta termenul limită de lansare ERTMS pentru 2030 în rețelele de bază.

ERTMS Europa, puțin peste 10%

La sfârșitul anului 2020, doar aproximativ 13% din coridoarele rețelei centrale erau operate cu ERTMS, desfășurarea acestuia în alte coridoare atingând un interval cuprins între 7% și 28%. Deputații europeni adaugă că este necesară urgent o creștere de zece ori a ritmului de implementare pentru a realiza tranziția digitală și pentru a îmbunătăți siguranța sistemului feroviar european.

Proiectul de rezoluție îndeamnă, de asemenea, la alinierea planurilor naționale de implementare ERTMS la obiectivele de desfășurare obligatorii stabilite la nivelul UE pentru a impune dezafectarea sistemelor naționale de semnalizare învechite.

Există 30 de sisteme naționale de semnalizare diferite care împiedică implementarea completă a ERTMS, spun deputații europeni. Întrucât normele naționale creează bariere în calea interoperabilității și împiedică funcționarea fără probleme a rețelei feroviare europene, deputații din transporturi sugerează armonizarea în continuare a cerințelor operaționale, cum ar fi, normele de inginerie sau dimensiunea vagoanelor.

De asemenea, aceștia doresc să eficientizeze în continuare procedurile de autorizare și îndeamnă Comisia să stabilească un format comun de licitație al UE pentru achiziții pentru a depăși ineficiențele actuale ale achizițiilor publice pentru implementarea ERTMS. Deputații în transporturi mai solicită Comisiei să prezinte o propunere legislativă pentru o strategie industrială ERTMS în cadrul noii strategii industriale pentru Europa, pentru a aborda capacitatea industrială insuficientă. Fondurile UE nu sunt suficiente pentru a acoperi toate cheltuielile, spune proiectul de text, solicitând Comisiei și statelor membre să se angajeze să îmbunătățească atractivitatea investițiilor în ERTMS, abordând astfel lipsa unui buget stabil și previzibil.

Viteza de implementare ar trebui înzecită

„Barierele tehnice împiedică trenul să-și aducă toate virtuțile pentru a contribui la o mobilitate mai eficientă, inteligentă și durabilă. Înlăturarea acestora necesită instalarea sistemului automatizat de control și gestionare a traficului feroviar european (ERTMS) în întreaga rețea feroviară principală a UE. Suntem de mult depășiți, atât de mult încât ar trebui să creștem viteza de implementare a acestei tehnologii de zece ori pentru a realiza o dublare a traficului pe rețelele de mare viteză până în 2030 și aceeași creștere a traficului de marfă până în 2050. Prin urmare, investițiile în acest scop sunt esențiale la decarbonizarea transportului și a mobilității, pentru siguranța feroviară, pentru a stimula dezvoltarea industriei europene și ar trebui să fie o prioritate pentru fondurile europene de recuperare și reziliență”, spune Izaskun Bilbao Barandica (Renew, Spania), raportor în această problemă.

Rezoluția privind siguranța și semnalizarea căilor ferate trebuie acum votată de plenul Parlamentului, lucru posibil în timpul sesiunii din iulie.

Sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) este un sistem european unic de semnalizare și control al vitezei lansat la începutul anilor 1990, cu scopul de a asigura interoperabilitatea sistemelor feroviare naționale, de a reduce costurile de achiziție și de întreținere ale sistemelor de semnalizare, precum și de a crește viteza trenurilor, capacitatea infrastructurii și nivelul de siguranță în transportul feroviar. Primele linii comerciale care utilizează ERTMS au fost deschise în 2005, în timp ce în 2017 Comisia a adoptat un nou plan de implementare ERTMS pentru a asigura implementarea sa completă până în 2030.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share