Organizația Patronatelor Feroviare Private din România (OPSFPR) solicită ministrului Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu o întâlnire necesară soluționării a numeroase probleme întâmpinate de către transporturilor feroviare. Lista include cele mai diverse probleme de care se lovește calea ferată, de la prețul energiei electrice de tracțiune, la problema resurselor umane sau la ritmul lent de derulare a lucrărilor de modernizare.
O adresă prin care se solicită întâlnirea, semnată de Vasile Șeclăman, președintele OPSFPR, a fost trimisă cu mai bine de o săptămână în urmă, fără însă prea mult noroc, cel puțin până la acest moment.
Documentul datat 7 martie, adresat ministrului Grindeanu, menționează că OPSFPR va prezenta propuneri „avnd ca principal obiectiv dezvoltarea pieței de transport feroviar din România ca stat membru UE”.
Problemele ce urmează să fie discutate
- Scăderea volumului total al transportului fr marfă cu peste 35% din 2001 până în prezent , cea mai drastică scădere față de administrațiile feroviare străine.
- Viteza comercială a trenurilor a scăzut dramatic
- Secții saturate cu limitarea drastică a capacității pentru traficul de marfă , până la 20% din necesar la momentul inceperii lucrărilor
- Derularea pe o perioadă inacceptabil de lungă a lucrărilor de modernizarepe coridorul european Curtici – Simeria – Sighisoara – Brasov – Ploiesti – București – Constanța
- Urgentarea lucrărilor de reabilitate si modernizare a infrastructurii feroviare
- Urgentarea lucrărilor pentru redeschiderea urgntă a traficului inchis încă din 2005 de la București prin Jilava Gradiștea la Giurgiu Nord
- Urgentarea modernizării și electrificării liniei Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
- Probleme grave in asigurarea cu energie electrică necesară pentru tracțiune și modul in care CFR Electrificare profită depoziția de monopol în relația cu operatorii feroviari
- Neluarea unor măsuri concrete de realizare a condițiilor de liberalizare a pieței energiei electrice pe calea ferată conform Directivei UE 944/2019 si a Regulamentului UE 943 /2019 , reglementări devenite obligatorii și pentru România, ca stat membru.
- Situația infrastructurii feroviare care deservește Portul Constanța
- Infracționalitatea pe calea ferată
În plus, operatorii vor să mai discute despre:
- Lipsa acută de personal operațional în domeniul feroviar
- Actualizarea legislației specifice la condițiile unei piețe concurențiale și in conformitate cu cea comunitară
- Eliminarea discriminărilor făcute de CFR SA între operatorii de transport cu capital privat și de stat
- Eliminarea discriminărilor la nivelul Ministerului Transporturilor între transportul feroviar si rutier
- Problema diminuării accizei si TVA-ului la motorină în vedera rducerii prețului acesteia.
- Stabilirea unor măsuri concrete de rezolvare a problemelor semnalae si transpounerea intr-un plan de măsuri cu termene si responsabilitati.
Solicitarea întâlnirii are loc în contextul unui dezinteres generalizat al conducerilor Ministerului Transporturilor din ultimii ani față de soarta căii ferate. De la declanșarea pandemiei în primăvara anului 2020 patronatele au solicitat mai multe întâlniri miniștrilor Transporturilor în cursul cărora s-a solicitat adoptarea unor măsuri de sprijin al sistemului. Reacțiile acestora au variat de la promisiuni de ajutor (nerespectate) la ignorarea totală a sistemului.
Timp de doi ani in care transporturiloe feroviare au scăzut cu zeci de procente a existat o singură masută de ajutorare a căii ferate și asta în transportul de călători și doar în cazul CFR Călători, nu și a operatorilor privați.
Miniștri aroganți cu transportatorii feroviari
Unii minișțtri au tratat operatorii feroviari cu aroganță. Un caz a fost cel al ministrului Drulă care s-a întâlnit la un moment dat 10 minute cu operatorii, mai degrabă parcă pentru a le face morală sub ochii camerelor de televiziuune.
Într-o declarație ulterioară celor 10 minute, OPSFPR spunea anul trecut:
„Ne-am bucurat că, în contextul dat, ministrul Transporturilor și Infrastructurii ne-a invitat la așa-zise discuții. Precizăm că de la preluarea mandatului său, am înaintat domnului ministru trei cereri oficiale în acest sens, rămase însă fără răspuns. Din păcate, percepția organizației noastre este că toate eforturile domniei sale s-au concentrat până acum pe crearea unei imagini personale pozitive și pe nevoile operatorilor de stat, ignorând în totalitate cealaltă jumătate din această industrie românească, dar care din punct de vedere al cotei de piață reprezintă peste 80% în prezent.
Am mers cu speranța că întâlnirea de vineri 30 iulie a.c., cu domnul ministru Cătălin Drulă, va fi constructivă pentru toate părțile implicate și va constitui un punct de pornire pentru un proiect național pe termen lung, care să crească industria feroviară românească, privată și de stat deopotrivă.
Dezamăgirea ne-a fost mare când am constatat că după o întărziere de 20 de minute, strângeri de mână și prezentări din partea fiecărui participant, toată întâlnirea a durat mai puțin de 10 minute, timp în care ne-a spus de cel puțin 10 ori că dumnealui “dorește să fie partenerul nostru” și de cel puțin 5 ori că „de astăzi schimbăm foaia” deoarece “s-a ajuns la timpul T 0”. Terminând scurt cu un „vă multumesc pentru participare” s-a ridicat și a părăsit sala, pentru a putea, probabil, să ajungă la timp la conferința de presă pe care o convocase”.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail