![Patru societăți feroviare au pierdut împreună 1,5 miliarde de lei anul trecut Patru societăți feroviare au pierdut împreună 1,5 miliarde de lei anul trecut](https://cfir.ro/wp-content/uploads/2024/05/Ministerul-Transporturilor-150x150-4.jpg)
Patru societăți feroviare au pierdut împreună 1,5 miliarde lei anul trecut, potrivit datelor prezentate de către Ministerul Finanțelor Publice.
Datele făcute publice joi privind situația financiară a societăților CFR Marfă, CFR Călători și Metrorex indică o degradare semnificativă a activității acestora anul trecut. Datele privitoare la activitatea CFR SA nu erau încă publicate la momentul realizării articolului, Club Feroviar luând în calcul datele din bugetul rectificat publicat în toamna anului trecut.
Vânzările cvasi-gratuite ale ANAF de material rulant și-au spus cuvântul
Pe rând, CFR Marfă a pierdut 231,13 milioane lei, în creștere cu aproximativ 80 de milioane de lei față de cele de 153 de milioane de lei din 2022. Surse apropiate, rugate să explice, au arătat că e vorba de pierderi cauzate de vânzarea de material rulant la circa 25% din valorile de inventar. Vânzările au fost derulate de ANAF în numele CFR Marfă la sume mult mai mici decât cele obținute de CFR Marfă. Diferențele au fost raportate ca venituri ale ANAF, dar au intrat ca „alte pierderi” în contabilitatea CFR Marfă. De altfel, compania ar fi înregistrat profit operațional anul trecut (adică cel din activitățile obiectului de activitate).
Afacerile nete s-au cifrat în 2023 la 778 de milioane de lei, mai mari cu aproape 100 de milioane de lei decât cele de 689 de milioane de lei din 2022. Datoriile au fost aproximativ egale (4,59 miliarde de lei față de 4,55 miliarde de lei în urmă cu doi ani), iar numărul angajaților a scăzut doar cu 30, adică la 3.212 persoane.
Volumul mare al datoriilor este explicat de obligațiile la buget ale companiei rezultate din dosarul ajutorului de stat considerat ilegal de către Comisia Europeană.
CFR Călători: Doctor, dar nu în management
O situație critică o are și societatea CFR Călători, condusă de Traian Preoteasa. Spunem critică deoarece acesta a reușit să crească pierderile cu 20 de milioane de lei (de la 190,97 milioane de lei la 210,1 milioane de lei), în condițiile unor afaceri mai mari, de la 2,43 miliarde de lei la 2,81 miliarde de lei. Și datoriile CFR Călători au crescut de la 899 milioane de lei la 1,24 miliarde de lei, fapt pentru care ne întrebăm: la ce bun un manager „profesionist” la conducerea companiei?
Citește cum și-a plagiat Traian Preoteasa lucrarea sa de doctorat.
Mai mult compania sa a pierdut și 300 de angajați, de la 11.157 în 2022 la 10.876 anul trecut.
Metrorex, datorii fabuloase
Însă compania care reușește să depășească ca datorii inclusiv CFR Marfă – companie ce a intrat sub vizorul Comisiei Europene – este Metrorex. Datoriile au ajuns anul trecut la 5,01 miliarde de lei de la 4,75 miliarde de lei acum doi ani. Dacă acum doi ani compania era pe profit (chiar și unul minuscul de 2,51 milioane de lei), anul trecut au fost înregistrate pierderi, respectiv 186 milioane de lei. Afacerile au scăzut de la 1,14 miliarde de lei la 1,09 miliarde de lei, dar angajații au crescut cu aproape o sută, de la 4.877 la 4.951.
Acestor date publicate miercuri le adăugăm pe cele la fel de proaste ale CFR SA, după cum apar acestea în bugetul rectificat pe anul trecut, ultima variantă.
Rezultatul brut programat pentru anul 2023 este negativ – pierdere, în valoare de 859,6 milioane de lei.
Estimarea unei pierderi în anul 2023 în valoare de 859.603,41 mii lei, mai mare decât cea realizată la data de 31.12.2022 cu 808,39%, respectiv cu suma de 764.974,51 mii lei are drept cauze:
- diminuarea veniturilor din transferuri pentru întreținerea infrastructurii feroviare cu 14,12%, respectiv cu suma de 265,68 milioane de lei față de cele realizate la data de 31.12.2022;
- creșterea cheltuielilor de personal cu 33,75%, respectiv cu suma de 616,18 milioane de lei, față de suma aprobată conform HG nr. 1278/2022, urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar începând cu data de 01.07.2023.
Citește ce notă a primit Ion Alexandru Simu din partea Consiliului de Administrație al CFR SA.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail