Site logo
Pe ce trasee vor circula trenuri metropolitane la București, Cluj, Brașov, Sibiu, Timișoara și Iași
5 decembrie 2021

Planul investițional pentru infrastructură 2020-2030, pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, prezintă și traseele pe care se propune circulația de trenuri metropolitane la București, Cluj, Brașov, Sibiu, Timișoara și Iași. Acestea sunt primele orașe clasate în topul celor în care se justifică introducerea acestui mod de transpor, alcătuit în urma unei analize care a ținut cont de o sumedienie de criterii.

La prioritizarea proiectelor s-a ținut cont de populația orașului respectiv, de numărul de firme și de cifra de afaceri și numărul de angajați ai acestora, de potențialul universitar, de numărul de înnoptări în unitățile turistice, de timpul petrecut în trafic și de viteza comericială.

În urma procesării acestor criterii, Bucureștiul a obținut cel mai mare punctaj, respectiv 94,9 puncte, urmat de Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Constanța și Timișoara, iar punctajul cel mai mic, de 7,9 puncte a fost în dreptul municipiului Tulcea. Finanțarea investițiilor pentru implementarea trenului metropolitan se va face în funcție de punctajul obținut la prioritizare în ordinea „primul venit, primul servit”, în funcție de disponibilul financiar, se arată în documentul pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Iată lista completă a reședințelor de județ și scorurile obținute de acestea:

Reședință de județ Populație Cifra afaceri Agenți economici Angajați Potențial universitar Pasageri aeroport Înnoptări Timp /congestie Viteza comercială Prioritizare (%)
1 București, Buftea 100 100 100 100 100 100 100 100 49 94.9
2 Cluj-Napoca 63 19 100 89 100 100 32 64 44 67.5
3 Iași 100 9 64 53 77 45 18 100 55 62.0
4 Brașov 87 16 68 76 31 18 65 66 50 56.5
5 Constanța 75 12 67 54 32 4 100 52 51 52.1
6 Timișoara 2 21 91 100 60 55 28 84 62 50.6
7 Arad 34 100 36 34 13 1 8 61 59 37.9
8 Craiova 47 11 44 44 32 18 6 60 48 35.8
9 Brăila 68 6 39 36 0 0 8 64 62 35.0
10 Galați 51 8 42 41 22 0 7 73 53 35.0
11 Oradea 31 9 52 47 24 3 21 61 53 33.4
12 Ploiești 44 11 45 49 8 0 6 60 48 31.4
13 Târgu Mureș 28 9 36 34 17 6 15 85 48 30.7
14 Pitești 33 13 40 49 13 0 6 61 50 29.9
15 Bacău 38 7 23 29 8 16 6 64 59 29.0
16 Sibiu 26 9 40 43 23 25 25 21 43 28.1
17 Baia Mare 22 4 30 26 0 1 8 90 60 26.4
18 Suceava 23 3 21 18 12 15 9 78 59 26.2
19 Satu Mare 23 4 16 19 0 3 2 79 56 22.5
20 Sfântu Gheorghe 23 6 28 28 0 0 25 31 53 21.7
21 Buzău 19 0 18 19 0 0 4 56 60 19.5
22 Focșani 15 2 15 12 0 0 1 61 64 18.6
23 Botoșani 14 2 14 9 0 0 3 50 72 17.9
24 Târgoviște 24 2 15 12 7 0 5 41 45 17.6
25 Piatra Neamț 23 2 13 9 0 0 5 49 48 17.2
26 Râmnicu Vâlcea 15 3 14 16 0 0 17 45 42 16.7
27 Alba Iulia 8 4 17 11 8 0 11 34 62 16.2
28 Călărași 7 1 5 2 0 0 4 65 64 15.4
29 Deva 13 2 11 10 0 0 2 46 57 15.3
30 Alexandria 4 29 9 5 0 0 0 44 55 15.0
31 Târgu Jiu 13 2 9 17 4 0 3 40 46 14.7
32 Slatina 8 4 7 12 0 0 2 55 51 14.7
33 Reșița 8 1 8 3 2 0 2 58 50 14.0
34 Vaslui 6 1 3 2 0 0 1 54 59 13.1
35 Slobozia 7 2 3 2 0 0 5 47 59 13.1
36 Giurgiu 2 1 6 0 0 0 0 63 51 12.7
37 Zalău 1 2 11 6 0 0 1 46 55 12.3
38 Drobeta-Turnu Severin 8 0 9 1 0 0 14 27 49 11.6
39 Bistrița 9 3 13 14 0 0 4 24 39 11.6
40 Miercurea Ciuc 0 1 4 2 0 0 5 47 51 10.9
41 Tulcea 3 1 0 0 0 0 5 0 68 7.9

Trenuri metropolitane la București și în alte orașe, implementate în două etape

Implementarea proiectelor de tren metropolitan se va face în două etape. În faza 1 se vor implementa proiectele pe rutele feroviare existente care prevăd lucrări de complexitate redusă, nu modernizări semnificative ale liniei de cale ferată. Aici pot fi incluse reînnoiri de căi ferate,  proiecte de tip Quick Wins, modernizarea de peroane existente și stații, asigurarea accesibilității pentru persoanele cu mobilitate redusă în zona stațiilor și în vehicule, accesul nediscriminatoriu ca punctele de interes economic, social și cultural, protejarea mediului, creșterea siguranței și securității călătorilor și locuitorilor din arealul feroviar. În această etapă va fi eligibilă și achiziția de material rulant.

CITEȘTE și Planul investițional pentru infrastructură, în linie dreaptă. LISTA proiectelor feroviare

În faza 2 se va trece la implementarea proiectelor cu intervenții semnificative (modernizare, electrificare, reparație capitală, reconstrucția de linii desființate, construcția unor noi linii și cumpărarea de material rulant.

Dar să vedem, punctual, ce trasee sunt propuse pentru trenurile metropolitane ce vor circula în orașele cel mai bine clasate în topul prezentat anterior.



Trasee pentru trenuri metropolitane la București

trenuri metropolitane la BucureștiTrenul metropolitan în zona Bucureștiului va circula pe coridoarele reabilitate sau care urmează să fie reabilitate, dar și pe liniile secundare, precum și pe calea ferată de centură.

Principalele trasee vizate pentru introducerea trenului metropolitan sunt:

  • Linia metropolitană S1 București (cale ferată dublă electrificată): Grădinari (P&R) – Domnești – Chiajna (P&R) – Giulești – București Nord  (P&R) – Pajura – Băneasa  (P&R) – Pipera – Petricani  (P&R) – Andronache – Voluntari  (P&R) – Pantelimon – Brănești (P&R);
  • Linia metropolitană S2 București (cale ferată neelectrificată): Moara Vlăsiei (P&R) /Snagov (P&R) – Dimieni – Balotești  (P&R) – Mogoșoaia  (P&R) – Giulești – Chiajna  (P&R) – Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R) – Vidra – Grădiștea – Comana (P&R);
  • Linia metropolitană S3 București (cale ferată neelectrificată): Ghergani (P&R) – Tărtășești – Săbăreni – Chitila – Pajura – Băneasa  (P&R) – Pipera – Petricani  (P&R) – Andronache – Voluntari  (P&R) – Pantelimon – Cernica – Tânganu  (P&R) – Fundeni – Plătărești (P&R);
  • Linia metropolitană S4 București Henri Coandă Expres (cale ferată neelectrificată): București Nord (P&R) – Mogoșoaia (P&R) – Aeroport Henri Coandă (P&R);
  • Linia metropolitană S5 București (cale ferată dublă electrificată): București Nord (P&R) – Chitila – Buftea  (P&R) – Periș (P&R);
  • Linia metropolitană S6 București (cale ferată electrificată): București Nord (P&R) – Pajura – Băneasa  (P&R) – Pipera – Petricani  (P&R) – Andronache – Voluntari  (P&R) – Pantelimon Sud – București Obor  (P&R).
  • Linia metropolitană S0 București Linia Circulară (cale ferată parțial electrificată): Chiajna (P&R) – Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R) – Berceni – Popești Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R)– Splai – Cățelu – Cernica Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R)– Voluntari – Ștefănești – Tunari – Otopeni Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R)– Mogoșoaia Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R)– Buciumeni – Chitila – Chiajna Militari  (P&R) – Prelungirea Ghencea  (P&R) – Bragadiru  (P&R) – Măgurele  (P&R) – Laser Măgurele – Jilava  (P&R).

De remarcat fatul că pe multe porțiuni traseele prezentate de Ministerului Transporturilor se suprapun sau se intersectează cu cele propuse de primarul general Nicușor Dan pentru trenuri metropolitane la București. O altă mențiune este că unele linii, cum este Căciulați-Snagov, vor necesita o reconstrucție de la zero, ele fiind impracticabile în momentul de față.

Trenuri metropolitane la Cluj-Napoca, pe M300 și pe secția 401

trenuri metropolitane la BucureștiPropunerea pentru trenul metropolitan Cluj-Napoca este de a folosi Magistrala 300 și secția de cale ferată 401, pe direcția Nădășelu – Baciu – Cluj-Napoca – Aeroport Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonțida cu un racord dinspre Apahida spre Cojocna – Câmpia Turzii.

Autorii Planului investițional remarcă faptul că cei aproximativ 15 km dintre ramificația Amera și Gilău reprezintă o legătură feroviară care va trebui construită, fiind vorba de un traseu deluros dificil.

Una peste alta, implementarea serviciului de tren metropolitan se poate face etapizat astfel:

  • Etapa I: Nădășelu(P&R) – Baciu – Amera (P&R) – Cluj-Napoca (P&R) – Aeroport (P&R) – Apahida (P&R) – Jucu (P&R) – Bonțida (P&R). Aceasta reprezintă o componentă a contractului semnat și în curs de derulare pentru faza de elaborare a studiului de fezabilitate și a documentației de atribuire pentru introducerea trenului metropolitan.
  • Etapa a II-a: Racordul Apahida (P&R) – Cojocna (P&R) – Câmpia Turzii (P&R), ce face obiectul unui studiu de perspectivă privind extinderea serviciului de tren metropolitan implementat în faza I.
  • Propunere de puncte de oprire pentru trenul metropolitan S – Cluj-Napoca
Km. Cumulați Km Gilau Km Baciu Oprire Tip stație Nr. linii Statut Cale ferată Viteza km/h
0 Bonțida stație 2+1 existentă CF existentă 100
2.8 Răscruci punct oprire 2 existentă
5.6 Jucu – Tetarom punct oprire 2 existentă
7.2 Jucu – Herghelie stație 2 existentă
8.5 Midarom punct oprire 2 nouă
14.4 Apahida h punct oprire 2 existentă
14.9 Apahida Penny punct oprire 2 nouă
16.1 Apahida stație 8 existentă
18.1 Dezmir punct oprire 2 existentă 120
20 Aeroport Avram Iancu punct oprire 2+1 nouă
21.8 Cluj-Napoca Est stație 13 existentă
24.2 Someșeni punct oprire 2 nouă
26.4 Clujana punct oprire 2 existentă
28.4 0.0 0.0 Cluj-Napoca Central stație 10 existentă
30.4 2.0 2.0 Tetarom punct oprire 2 nouă 80
31.7 1.3 1.3 Amera punct oprire 2 nouă
1.5 Baciu triaj stație 4 existentă
33.7 2.0 Miraslău Vest punct oprire 2 nouă CF nouă 140
Vivo legătura bandă n/a nouă
36.4 2.7 Florești Est punct oprire 2 nouă
38.1 1.7 Florești Nord punct oprire 2+1 nouă
39.3 1.2 Florești Aqua Park stație 2 nouă
41.2 1.9 Luna de Sus punct oprire 2 nouă
44.4 3.2 Autostrada Transilvania punct oprire 2 nouă
46.7 2.3   Gilău stație 3 nouă
46.7 18.3

 



Rutele trenurilor metropolitane din zona Brașov

Trenul metropolitan S-Brașov va acoperi zona administrativă a municipiului și cea periurbană, prin trasee spre Râșnov – Zărnești, Codlea, Bod – Feldioara, Predeal, Întorsura Buzăului și Sfântu Gheorghe.

Rutele propuse sunt următoarele:

  • Linia metropolitană S1 Brașov: (Predeal (P&R)) Dârste (P&R) – Minerva Business Park (P&R) – Calea Florilor – Brașov (P&R) – Independenței – Bartolomeu  (P&R) – Cristian – Râșnov (P&R) – (Zărnești) (22 km).
Nr. Crt. Tren metropolitan S1 Servicii Viteza actuală (km/h) Distanța (km) Distanța cumulată (km) Durata
S1 local S1 Expres
1 Dârste CF dublă electrificată 100 0.0 0 0.00
2 Minerva Business Park 2.3 2.3 0.03 0.04
3 Zizin 1.3 3.6 0.06 0.07
4 Florilor 1.7 5.3 0.09 0.10
5 Nod Brașov 70 0.9 6.2 0.12 0.15
6 Nod Independenței CF simplă neelectrificată 80 1.5 7.7 0.17 0.18 0.08 0.10
7 Nod Bartolomeu 1.6 9.3 0.20 0.22
8 Brașovia 0.7 10.0 0.23 0.24 0.15 0.16
9 Cristian Nord 6.0 16.0 0.30 0.31
10 Cristian Nord 2.6 18.6 0.34 0.35
11 Râșnov 3.4 22.0 0.39   0.29
Lungime totală     22          

 

Linia metropolitană S2 Brașov: (Întorsura Buzăului (P&R)) – Budila (P&R)  – Hărman – Brașov (P&R)  – Bartolomeu  (P&R) – Ghimbav – Codlea (P&R) (31,6 km). De menționat că legătura cu Întorsura Buzăului se va realiza abia după ce se va finaliza reconstrucția podului de la Budila.

 

Nr. Crt. Tren metropolitan S1 Servicii Viteza actuală (km/h) Distanța (km) Distanța cumulată (km) Durata
S1 local S1 Expres
1 Budila CF simplă neelectrificată 100 0.0 0.00 0.00
2 Târlungeni Nord 3.3 3.3 0.04 0.05
3 Hărman 7.2 10.5 0.12 0.13
4 Centura Est CF simplă electrificată 70 2.4 12.9 0.16 0.17
5 Triaj 1.9 14.8 0.19 0.20
6 Florilor 2.1 16.9 0.22 0.23
7 Nod Brașov 0.9 17.8 0.24 0.27 0.18 0.20
8 Nod Independenței CF simplă neelectrificată 80 1.5 19.3 0.29 0.30
9 Nod Bartolomeu 1.6 20.9 0.32 0.34 0.25 0.27
10 Centura Vest 3.4 24.3 0.37 0.38
11 Ghimbav 2.0 26.3 0.40 0.41
12 Codlea 31.6 0.46
Lungime totală     31.6          

 

  • Linia metropolitană S3 Brașov: Brașov (P&R) – Bartolomeu  (P&R) – Ghimbav – Aeroport Brașov (P&R) (12,4 km). Pentru realizarea conexiunii feroviare la aeroport, se află în execuție studiul de fezabilitate.

 

Nr. Crt. Tren metropolitan S1 Servicii Viteza actuală (km/h) Distanța (km) Distanța cumulată (km) Durata
S1 local S1 Expres
1 Nod Brașov CF simplă neelectrificată 80 0.0 0.00
2 Nod Independenței 1.5 1.5 0.02 0.02
3 Nod Bartolomeu 1.6 3.1 0.05 0.05 0.05 0.06
4 Centura Vest 3.4 6.5 0.10 0.10
5 Ghimbav 2.0 8.5 0.13 0.13
6 Aeroport Brașov CF nouă 100 3.9 12.4 0.18 0.18 0.14
Lungime totală     12.4          

 

  • Linia metropolitană S4 Brașov: (Sfântu Gheorghe (P&R) – Ozun – Hărman) Brașov (P&R)  – Stupini – Bod (P&R) – Feldioara (P&R)) (12 km).

 

Nr. Crt. Tren metropolitan S1 Servicii Viteza actuală (km/h) Distanța (km) Distanța cumulată (km) Durata
S1 local S1 Expres
1 Nod Brașov CF dublă electrificată 100 0.0 0.00 0.00
2 Nod Independenței 1.5 1.5 0.02 0.03
3 Centura Nord 3.1 4.6 0.06 0.07
4 Stupini 0.8 5.4 0.08 0.09
5 Bod 6.6 12.0 0.14 0.10
Lungime totală     12

 

Trenuri metropolitane la Sibiu. Patru rute

Trenul metropolitan S-Sibiu se poate dezvolta atât pe liniile existente (în special în lungul magistralei feroviare 200) cât și pe linii aflate în conservare dar care pot fi reactivate treptat, pe măsură ce se identifică o creștere a cererii de transport, se precizează în document.

Rutele de transport feroviar metropolitan propuse pentru Sibiu sunt următoarele:

  • Linia metropolitană S1 Sibiu: Avrig (P&R) – Tălmaciu (P&R) – Veștem – Șelimbăr – Vasile Aron/Broscărie – Sibiu Gara Centrală (P&R) – Turnișor – Cristian (P&R) – Orlat – Săcel – Săliște (P&R) (Sebeș (P&R));
  • Linia metropolitană S2 Sibiu: Cisnădie (P&R) – Șelimbăr – Vasile Aron/Broscărie – Sibiu Gara Centrală (P&R) – Băile Ocna Sibiului – Loamneș – Copșa Mică (P&R);
  • Linia metropolitană S3 Sibiu: Agnita (P&R) – Cornățel (P&R) – Mohu – Șelimbăr – Vasile Aron/Broscărie – Sibiu Gara Centrală (P&R);
  • Linia metropolitana S4 Sibiu: Zona industrială Gușterița (P&R) – Fabrica de cărămidă Wienerberger – Vasile Aron/Broscărie – Sibiu Gara Centrală (P&R) – Aeroport Sibiu (P&R) – Zona industrială Vest (P&R).

Transportul feroviar metropolitan la Timișoara, pe M900 și pe secția 310

La Timișoara, cele mai importante axe de transport pentru pasageri sunt în lungul Magistralei 900 (spre Lugoj – Caransebeș) dar și în lungul secției 310 spre Arad. Mai sunt luate în calcul și rutele nemodernizate spre Buziaș, Stamora Moravița, Lovrin, Giarmata-Radna sau Jimbolia.

Rutele de transport feroviar metropolitan propuse pentru zona municipiului Timișoara sunt următoarele:

  • Linia metropolitană S1 Timișoara: Lugoj (P&R) – Recaș (P&R) – Remetea Mare – Timișoara Est – Timișoara Nord (P&R) – Jimbolia (P&R);
  • Linia metropolitană S2 Timișoara: Radna (P&R) – Giarmata (P&R) / Aeroportul Traian Vuia Timișoara (P&R) – Timișoara Est – Timișoara Nord (P&R) – Timișoara Sud (P&R) – Jebel (P&R) (Deta (P&R) – Stamora Moravița (P&R).
  • Linia metropolitană S3 Timișoara: Lugoj (P&R) – Buziaș (P&R) – Giroc (P&R)– Timișoara Nord (P&R) – Sânandrei – Băile Călacea (P&R) – Orțișoara – Arad (P&R).

Două linii propuse pentru zona municipiului Iași

Din nodul feroviar Iași se asigură legătura spre cinci direcții importante la nivel regional: spre Vaslui (magistrala 600), spre Ungheni, spre Târgu Frumos – Pașcani, spre Hârlău și spre Dorohoi.

În acest caz, se propune valorificarea căilor ferate existente prin introducerea trenului metropolitan pe următoarele rute:

  • Linia metropolitană S1 Iași: Bârnova (P&R) – Piciorul Lupului – Ciurea (P&R) – Poitiers – Zona comercială Nicolina – Nicolina (P&R) – Iași (P&R) – Canta – Păcurari – Antibiotice (P&R) – Lețcani (P&R) – Movileni – Larga Jijia (P&R).
  • Linia metropolitană S2 Iași: Cristești (P&R) – Holboca – Socola (P&R) – Nicolina (P&R) – Iași (P&R) – Canta – Păcurari – Antibiotice (P&R) – Lețcani (P&R) – Podul Iloaiei (P&R) (Târgu Frumos (P&R) – Pașcani).

Acum rămâne de văzut când vor circula primele trenuri metropolitane la București, Cluj, Brașov, Sibiu, Timișoara și Iași.

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share