Site logo
31 mai 2022

Producătorul polonez de material rulant a obținut, zilele trecute, o victorie la Curtea de Apel București împotriva competitorilor turci de la Bozankaya.

Disputa dintre polonezi si turci privește licitația pentru achiziția a 39 de tramvaie, organizată de către Ministerul Dezvoltării. Cele 39 de tramvaie sunt împărțite în patru loturi și urmează să ajungă în Botoșani, Galați, Brăila și Ploiești.

Procedura de achiziție a început acum doi ani, în iulie 2020, însă până acum a trecut prin diferite faze de contestare. Mai mult compania turcă Bozankaya a fost desemnată inițial chiar câștigătoare a procedurii. In urma contestațiilor depuse de PESA, oferta Bozankaya a fost declarată inadmisibilă, pe motiv că dosarul ofertei nu conține informații privind unele detalii solicitate privitoare la produsul ofertat. După excludere, firmei turce i s-a respins calitatea de parte interesată în dosarul procedurii.

În prezent pe rolul Curții de Apel se găsesc două dosare, unul în care pronunțarea a avut loc zilele trecute, altul în care aceasta va veni luna viitoare. Zilele trecute firmei Bozankaya i s-a respins cererea de revizuire a unei decizii anterioare.

„Respinge revizuirea (…) Respinge excepţia tardivităţii. Respinge cererea de revizuire, ca inadmisibilă. Definitivă. Pronunţată azi, 26 mai 2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei”, au arătat judecătorii.

În următoarea înfățișare planificată pentru data de 22 iunie se va judeca acțiunea Bozankaya impotriva desemnării ofertei depuse de PESA drept câștigătoare. Judecătorii nu s-au pronunțat din cauza lipsei de procedură cu Ministerul Dezvoltării care este autoritatea contractantă.

Aspecte ale licitației au fost contestate inițial și de către firma Astra Vagoane care au fost însă respinse. Firma poloneză a fost desemnată câștigătoare a licitației la finele anului trecut.

Ce caracteristici vor avea tramvaiele PESA Polonia

Procedura privind achiziția celor 49 tramvaie cu lungimea de circa 18 metri a fost lansată în iulie. Licitația se derualează pe 4 loturi, dupa cum urmează:

  • LOT 1 Municipiul Botoșani (9 tramvaie unidirecționale de circa 18m): 72.000.000 lei fără TVA;
  • LOT 2 Municipiul Brăila (10 tramvaie unidirecționale de circa 18 m): 80.000.000 lei fără TVA;
  • LOT 3 Municipiul Galați (10 tramvaie unidirecționale de circa 18 m): 80.000.000 lei fără TVA;
  • LOT 4 Minicipiul Ploiești (20 tramvaie unidirecționale de circa 18m): 160.000.000 lei fără TVA.

Tramvaiele trebuie să fie unidirecționale, să aibă podea 100% coborâtă pe toată suprafața destinată pasagerilor, cu facilități (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor și a persoanelor cu mobilitate redusă. Nu sunt acceptate modelele de tramvaie bidirecționale.

Tramvaiele trebuie să fie formate din module unite între ele prin burdufuri etanșe care să asigure o legătură elastică între caroseriile modulelor și să fie propulsate prin intermediul boghiurilor motoare.

Tramvaiele trebuie să aibă minim trei uși duble de serviciu comandate electronic și acționate electric, cu lățimea minimă de 1000 mm, pentru urcarea și coborârea călătorilor, accesibile pe partea dreaptă a tramvaiului în direcția de mers.

În plus față de cele trei uși duble, tramvaiele pot avea și uși simple (uși cu o singură foaie), respectiv prima ușă din partea din față lângă cabina vatmanului, respectiv ultima ușă, din partea din spate a tramvaiului lângă postul de conducere suplimentar pentru mersul în spate, ambele variante constructive fiind acceptate de către achizitor.

Ușile vor fi prevăzute cu sistem de siguranță antistrivire, cu buton de precomandă a deschiderii ușilor în stații, atât din interior cât și din exterior, respectiv cu buton pentru deschiderea ușilor în caz de urgență. Tramvaiele trebuie să nu permită deplasarea cu ușile deschise cu excepția cazurilor în care acesta funcționează în regim de avarie cu viteză redusă și fără călători.

Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minim 100 locuri, respectiv 6 persoane/m2, din care minim 32 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minim 6 accesibile din low floor, plus vatmanul.



Dotarea la bord

Tramvaiele trebuie să fie echipate cu un bord modern prevăzut cu calculator de bord legat prin rețeaua CAN la toate echipamentele care asigură buna funcționare a tramvaiului. Bordul va fi executat din materiale care să evite reflexia luminii și va avea toate comenzile necesare pentru realizarea și urmărirea unei bune funcționări a acestora, sistem de diagnoză și afișare a defecțiunilor, comunicare atât cu personalul de urmărire și exploatare în trafic cât și cu călătorii transportați și care să fie dispuse astfel încât să nu suprasolicite vatmanul și să prevină apariția prematură a stării de oboseală a acestuia.

Tramvaiele trebuie să fie echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalație audio-video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații pentru persoanele cu dizabilități de vedere, instalație electrică a echipamentelor de ticketing, instalație de informare a călătorilor atât la interior cât și la exterior.

Tramvaiele trebuie să fie echipate cu echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificările intervenite în exploatare (echipamentul trebuie să permită descărcarea datelor de exploatare și funcționare a tramvaielor). Tramvaiele trebuie să fie dotate cu echipament care să nu permită plecarea din stațiile de parcurs cu ușile deschise, echipament pentru comanda automată a schimbării macazurilor, echipament care să permită furnizarea de internet wireless în compartimentul pentru călători, echipament pentru monitorizare și urmărire prin GPS de către dispeceratele pentru tramvaie etc.

Sistemul de ticketing și sistemul GPS/management al flotei vor fi compatibile cu sistemele existente la fiecare utilizator, dacă acestea există.

Detalii despre licitație aici.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share