Site logo
Politicile Bruxelles-ului, mai nocive pentru CFR Marfă decât COVID-ul
26 septembrie 2021

CFR Marfă nu este lovită în ultima perioadă doar de restrângerea activităților economice la nivel național ca urmare a actualei pandemii, ci și din cauza scăderii unor activități în care CFR Marfă avea un rol tradițional, cum ar fi termoenergetica.

Politicile Comisiei Europene, de trecere a producțiilor naționale de energie de la cărbuni la energii verzi regenerabile, au un efect negativ nu numai asupra termocentralelor din România, ci și asupra CFR Marfă, operator feroviar național al cărui principală marfă transportată era, până mai ieri cărbunele. Potrivit CFR Marfă, 50% din volumul mărfurilor transportate este asigurat de cărbune.

Date prezentate de conducerea companiei publicației logisticpost.ro, arată că activitatea CFR Marfă nu a scăzut doar în 2020  – anul pandemiei, față de 2019, ci și în 2019 față de 2018 și încă mai mult.

Citește aici cum a fost țepuită CFR Marfă în ultimii ani de sute de milioane de lei de către companii publice, multe din energie.

„2020 a fost puternic marcat de şocul provocat de pandemia de coronavirus şi de consecinţele acesteia. Activitatea de transport feroviar de marfă s-a resimţit ca urmare a incidenţei acesteia, pe fondul încetinirii puternice a activităţii industriale (-10,2% faţă de 2019). Cea mai afectată a fost industria prelucrătoare, care asigură cea mai mare parte a exporturilor României, dar şi industriileauto şi textilă. Industria extractivă şi-a continuat declinul început în urmă cu aproape doi ani, în special pe fondul importurilor de gaze (-10,5% a înregistrat industria extractivă a cărbunelui în primele 11 luni ale lui 2020, comparativ cu primele 11 luni ale lui 2019)”.

Adevăratul an problemă, 2019, nu 2020

Datele prezentate de CFR Marfă indică faptul că anul problema a fot 2019 nu 2020. Față de 2018 în 2019 s-a transportat cu șase milioane tone mai puțin, în timp ce în anul pandemiei volumul mărfurilor transportate a scăzut cu puțin peste patru milioane tone.

An

2018

2019

2020

Mărfuri transportate (mil. tone)

24,6

18,7

14,5

sursa logisticpost.ro

Clienţii CFR Marfă provin din industria extractivă, petrolieră, industria chimică, metalurgică sau agricultură. Societăţile cu activitate în domeniul extracţie de cărbune şi furnizare a energiei termicesunt: Complexul Energetic Oltenia, Complex Energetic  Hunedoara, CET Govora, iar din domeniul industriei petroliere: Conpet, OMV Petrom, etc.” spune compania de stat.

Transportul intermodal e simbolic

În timp ce politicile europene pun accent sporti pe traficul intermodal, în România acesta este în cădere liberă de la niveluri care oricum erau coborâte.

”La nivelul anului 2020 volumul de marfă transportat în trafic intermodal a reprezentat doar 2,3% din totalul de marfă transportat de CFR Marfă, în scădere cu 48% faţă de 2019, ca urmarea  reducerii sau sistării temporare a activităţii diverşilor clienţi (Automobile Dacia, Azomureş Târgu Mureş, Rocombi etc) în contextul crizei sanitare declanşate de pandemia de Covid-19. Transporturile de UTI (unităţi de transport intermodal) au fost făcute în special pe relaţii care unesc portul Constanţa cu diferite staţii de pe reţeaua feroviară din România: Ciumeşti/Dorneşti/Găeşti/Bucureşti Sud/Cluj Napoca Est/Târgu Mureş Sud-Constanţa Port/Constanţa Ferry-Boat şi retur.”, spune compania.

O revenite insuficientă

Cât privește anul curent reprezentanții CFR Marfă zic că se înregistrează o creștere a volumului de marfă transportat de 22,8% față de anul trecut. Procentajul este identic cu cel în care a scăzut volumul transportat în perioada 2019-2020. Ca urmare a faptului că volumul de referință a fost mai mare în 2019 decât în 2020, creșterea inregistrată în primele șase luni din 2021 nu va asigura atingerea volumelor transportate în 2019. Deci chiar ieșită din pandemie CFR Marfă, nu va atinge punctul de acum doi ani.

„Începând cu februarie 2021, economia României începe să se redreseze, conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica, şi, deşi contracţia înregistrată de economie în 2020 pare mai puţin gravă decât se estimase iniţial, incertitudinea rămâne foarte ridicată, având în vedere evoluţia recentă a pandemiei, iar producţia reală probabil că nu va reveni la nivelurile de dinainte criză până la sfârşitul lui 2022, conform analiştilor economici. Această revenire a economiei se face simţită şi în activitatea CFR Marfă care în primele 6 luni ale anului curent a înregistrat o creştere de 22,8% a volumului de marfă transportat, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.”, spun reprezentanții companiei de stat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share