Site logo
8 iunie 2022

Oficialii companiei turce Bozankaya și cei ai administrației locale Timișoara oferă explicații contradictorii privind defectarea tramvaielor turcești pe șinele municipiului de pe Bega. În timp ce primii susțin că de vină ar fi infrastructura uzată moral a orașului, ultimii spun că tramvaiele au prea multă electronică și sunt foarte sensibile la variațiile de tensiune. Cele de la Astra, modelul Armonia, sunt mai simple, dar mai fiabile.

Blocarea tramvaielor Bozankaya la Timişoara nu a fost cauzată de erori sau defecţiuni tehnice. Este necesară alinierea noii tehnologii a vehiculelor cu infrastructura existentă a oraşului, potrivit ediției locale a ziarului Adevărul.

După ce în ultimele zile, respectiv sâmbătă și luni, au avut loc la Timișoara mai multe incidente ce au constat în blocarea unor tramvaie Bozankaya pe şine, reprezentanţii producătorului turc fac o serie de clarificări. Blocarea tramvaielor nu a fost cauzată de nicio eroare sau defecţiune tehnică a acestora, ci de o problemă de interferenţă a tehnologiei de ultimă oră a tramvaielor cu infrastructura de transport mai veche a oraşului. „Blocarea vehiculului pe şine, sâmbătă, nu a avut la bază erori sau defecţiuni ale acestuia, toate tramvaiele Bozankaya produse atât pentru Timişoara, cât şi pentru Iaşi, fiind proiectate şi construite la comandă, pentru a fi adaptate la cerinţele şi necesităţile locale de transport public. De asemenea, toate produsele Bozankaya sunt în conformitate cu cerinţele tehnice şi cu normele Uniunii Europene menţionate în caietul de sarcini şi deţin omologare de tip UE”, au declarat reprezentanţii departamentului tehnic al Bozankaya.

Conform departamentului tehnic al companiei turce, care a colaborat îndeaproape cu STPT pentru a afla ce a generat incidentul, oprirea tramvaiului a fost legată de o problemă de contact dintre pantograful tramvaiului şi linia catenară, situaţie determinată de provocările generate de implementarea unei tehnologii de ultimă generaţie pe o infrastructură de transport uzată moral.

„Vom analiza reacţiile vehiculelor noastre la infrastructură de tramvai pentru ca ulterior să adaptăm sistemele tehnologice Bozankaya la aceasta. Astfel, vom oferi STPT condiţii de operare a tramvaielor fără întreruperi”, au mai explicat reprezentanţii Bozankaya. În ceea ce priveşte evenimentul de luni, acesta s-a petrecut independent de orice legătură cu tramvaiul, care s-a oprit din cauza prezenţei unui obiect străin pe linia catenară, reluându-şi deplasarea după aproximativ cinci minute, după înlăturarea acestuia.

Incidentele nu au legătură cu starea infrastructurii

Conducerea Primăriei Timișoara dă asigurări că blocajul tramvaielor Bozankaya pe traseu nu are nicio legătură cu, spre exemplu, calitatea șinelor, a infrastructurii în general din oraș, potrivit oficialilor locali citați de expressdebanat.ro. De la scoaterea lor pe traseu, la finalul săptămânii trecute, trei garnituri s-au oprit pe șine. Primăria așteaptă o soluție din partea companiei din Turcia care a produs tramvaiele.

„E o problemă care se întâmplă des în cazul tramvaielor. Și tramvaiele Armonia au aceeași problemă, doar că în acest caz e o soluție pe care colegii mei de la STPT au găsit-o ca să poată rezolva problema și aceste fluctuații de tensiune care sunt în rețea să nu afecteze tramvaiul. Tramvaiul Bozankaya, în mod evident, are mult mai mulți senzori și mult mai multă electronică, lucru care poate să devină un element problematic. Noi suntem în dialog cu cei de la Bozankaya, au o echipă în Timișoara care lucrează pe soluția asta și vor mai trimite câțiva ingineri în Timișoara care să lucreze și așteptăm într-un termen cât mai scurt să rezolve această problemă care nu este una mare, dar e extrem de deranjantă și supărătoare. Sper ca săptămâna asta problema să fie rezolvată de către cei de la Bozankaya.”, a declarat Ruben Lațcău.

Vă reamintim și că, reprezentanții companiei din Turcia spun că tramvaiele nu au nicio defecțiune tehnică, iar blocajul nu a fost cauzat de vreo eroare. Incidentul de sâmbătă, au transmis ei, a fost cauzat de „o problemă de interferență a tehnologiei de ultimă oră a tramvaielor cu infrastructura de transport mai veche a orașului”.

Doar două din cele opt tramvaie Bozankaya care au ajuns la Timișoara sunt scoase, zilnic, pe traseu, în această săptămână, ca urmare a unei înțelegeri între STPT și compania din Turcia. Acestea sunt conduse de vatmanii mai experimentați. Vatmanii sunt însoțiți și de câte un reprezentant al companiei turcești care vrea să vadă cum se comportă garniturile în trafic, nu doar în teste. Garniturile circulă pe linia 1.

De asemenea, două tramvaie nu pot fi scoase încă în circulație: pentru primul tramvai care a sosit la Timișoara acum aproximativ un an trebuie făcut un update la softul de baterii, iar pentru ultimul sosit – al 8-lea – trebuie făcută recepția finală.

Tramvaiele Bozankaya au garanție șapte ani. Până la finalul anului, compania producătoare s-a angajat să livreze toate cele 21 de garnituri achiziționate de Primăria Timișoara.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share