Site logo
Preoteasa dă vina pe Roșeanu  pentru compensația insuficientă a CFR Călători pe 2024
7 mai 2024

Compensația CFR Călători pe 2024, în valoare de 1.110.726 mii lei, reprezintă aproximativ 47% din necesarul fundamentat, în sumă de 2.380.440 mii lei. Directorul general al operatorului, Traian Preoteasa, dă vina pentru acest lucru pe Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), instituție condusă de Ștefan Roșeanu.

”Asta duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare. Astfel, s-a creat un dezechilibru în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al CFR Călători. CFR Călători operează trenuri de călători în conformitate cu obligațiile din contractul de servicii publice încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară și companie prin care ARF se obligă să achite compensația în conformitate cu termenii și condițiile CSP 2022 – 2032.”, se arată într-un comunicat dat publicității marți de conducerea operatorului feroviar de stat și postat pe site-ul propriu.



Compensația CFR Călători pe 2024, mai mică cu 468 de milioane de lei

În comunicat se mai arată că prima cauză a pierderii brute prognozate în proiectul de buget pentru anul 2024, în sumă de 1.026.000 mii lei, este ”nealocarea compensației bugetare la nivelul necesarului astfel încât să acopere diferența dintre costurile de operare și veniturile  proprii ale companiei, pentru a fi respectate prevederile Regulamentului CE nr. 1370/2007”. Astfel, compensația CFR Călători pe 2024 este mai mică cu 468.000 mii lei față de cea din anul 2023.

O altă cauză a pierderilor, în viziunea conducerii CFR Călători, este reprezentată de majorarea cheltuielilor totale cu 21% față de preliminatul anului 2023, având în vedere creșterea cu 36%, respectiv cu suma de 475.000 mii lei a cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestor  cheltuieli pentru întreg anul 2024, determinate de aplicarea HG nr. 900/2023 a Statutului personalului feroviar începând cu luna iulie 2023 și aplicarea în luna decembrie a Contractului Colectiv de Muncă pe anii 2023-2024.

CITEȘTE și Bugetul CFR Călători pe 2024: pierderi de cinci ori mai mari, salarii înghețate

Traian Preoteasa spune că n-are bani, dar a pus în circulație multe trenuri

De asemenea, în comunicat se menționează creșterea cheltuielii cu tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) cu 18% față de preliminatul anului 2023. ”Tototdată, majorarea salariului minim brut pe economie în octombrie 2023, cât și perspectiva unei noi majorări în anul 2024 a determinat creșteri de tarife și la alte servicii cu un impact asupra cheltuielilor totale ale societății în anul 2024. Cu toate aceste probleme, CFR Călători a planificat în Mersul de Tren anual 2023/2024 un număr de 414.815 trenuri pe 307 rute”, spune conducerea operatorului.

Concret, în acest an CFR Călători va opera:

InterCity: 5.936 de trenuri pe opt rute

InterRegio: 53.356 de trenuri pe 63 de rute

Regio: 355.523 de trenuri pe 236 de rute.

”Numărul de călători transportați de companie pe anul 2024 este estimat la 60 de milioane de persoane, în creștere față de  anul 2023, când au călătorit cu CFR Călători 57 de milioane de persoane”, se arată în finalul comunicatului CFR Călători.

Răspunsul lui Ștefan Roșeanu

Contactat de Club Feroviar, președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a răspuns la cele afirmate în comunicatul CFR Călători: ”ARF a alocat fiecărui operator fonduri pentru anul acesta în baza Bugetului de Subvenții (Titlul IV) aprobat pentru anul 2024 în Bugetul de Cheltuieli al ARF.
În funcție de diferențele dintre cheltuielile eligibile și veniturile realizate în contextul implementării obligațiilor de serviciu public, fiecărui operator i se calculează un nivel al compensației preliminate unitare (lei/tr-km). În plus, în conformitate cu prevederile legale și contractuale, subvențiile/compesatiile se plătesc în limita sumelor alocate în acest sens de la Bugetul de Stat. Aceasta prevedere a fost acceptată și de către operatori, prin contractele și actele adiționale la contractele de servicii publice semnate.
În plus, ARF a făcut și face, împreună cu Ministerul Transporturilor, demersurile pentru completarea bugetului de subvenții pentru asigurarea sumei identificate ca diferența dintre cheltuielile eligibile și veniturile realizate, la care se adaugă cota de profit legal.
De subliniat, în context, faptul că bugetul CFR Călători s-a închis cu pierderi mult mai mici decât cele planificate inițial de către companie pe fondul alocărilor de fonduri suplimentare de subvenții în Noiembrie 2021, pe parcursul anului 2022, precum și al anului 2023. În același timp, pentru a întări disciplina financiară, o serie de reguli privind raportarea veniturilor și cheltuielilor, respectarea unor indicatori de performanță etc. au fost introduse în perioada 2022 – 2024 prin Contractele de Servicii Publice, aprobate prin Hotărârile Guvernului nr. 1.453/2022 și 1.328/2023, prin prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998, precum și prin ordine ale ministrului Transporturilor și Infrastructurii”.

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share