Un ordin al ministrului Transporturilor așteptat de ani buni de navetiști a fost în sfârșit publicat în Monitorul Oficial. Concret, prețul biletului CFR pentru navetiști scade semnificativ, în unele cazuri chiar la jumătate sau o treime. Astfel, vom putea merge cu trenul de la Buftea la București sau de la București Nord la București Băneasa cu 6 lei, indiferent de rangul trenului. Tariful de rezervare a locului a devenit opțional pe distanțe mai mici de 40 km.
În Monitorul Oficial al României nr. 443/14.05.2024 a fost publicat Ordinul privind aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public.
Cea mai importată prevedere a actului normativ este cea de la art. 1, alin (3): ”Pentru călătoriile efectuate pe distanțe mai mici sau egale cu 40 km și, după caz, pentru călătoriile efectuate pe teritoriul zonelor metropolitane definite în baza Legii nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 246/2022, pentru trenurile unde există regim de rezervare a locului, achitarea tarifului prevăzut la alin. (1) lit. h) [tarif tichet rezervare loc – n.red.] este opțională, indiferent de categoria și subcategoria acestora”.
Tarife speciale pentru trenurile din ariile metropolitane
De asemenea, Ordinul de ministru, al cărui proiect a fost prezentat luna trecută de Club Feroviar, stabilește tarife diferențiate, mult mai mici, pentru călătoria feroviară în interiorul ariilor metropolitane.
”Orice tren care intră într-o arie metropolitană și are oprire într-o stație din interiorul acesteia va avea același tarif, indiferent de rangul trenului”, a declarat pentru Club Feroviar secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu. În consecință, tariful va fi același indiferent dacă vom călători în interiorul acestor arii cu un tren Regio, regio Expres sau InterRegio.
La rândul lui, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, ne-a explicat că biletul metropolitan pentru o călătorie va fi valabil pentru orice tren, indiferent de rang și indiferent de stația de destinație și de urcare de pe linia respectivă.
Pentru fiecare arie metropolitană au fost stabilite tarife în funcție de rutele parcurse. Le puteți consulta în tabelele de mai sus.
Naveta feroviară nu e atractivă în prezent pe ruta Buftea-București…
Această reglementare legislativă este cerută de ani buni de către mii de navetiști, cei mai implicați în acest demers fiind cei de la contul de Facebook ”Gara Buftea”. Asta și pentru că navetiștii din Buftea sunt printre cei mai afectați de sistemul actual de tarifare perceput de operatorii de transport feroviar, cu precădere de CFR Călători.
Pe relația Buftea-București și retur, cele mai multe trenuri ale operatorului feroviar de stat au fost ”avansate” la rang de Regio Expres, drept pentru care în momentul de față rezervarea locului este obligatorie. În consecință, pentru o călătorie Buftea-București Nord cu trenul RE 5005, de exemplu (ideal pentru navetă, deoarece pleacă din Buftea la ora 6,50 și ajunge în Gara de Nord la 7,07) suntem nevoiți să scoatem din buzunar nu mai puțin de 11 lei, din care jumătate reprezintă tariful de rezervare a locului. Total anormal, având în vedere că este vorba de o distanță de doar 17 km, pe care trenul o parcurge în 17 minute, timp în care nu deranjează pe nimeni să stea în picioare, dacă nu sunt locuri libere.
În acest caz, este mult mai ieftin să iei autobuzul de la STB pentru a ajunge în București, căci biletul costă doar 3 lei. Numai că dacă iei autobuzul vei face până în Capitală mult mai mult. Unde mai pui că trenul este cel mai ecologic mod de transport.
… dar va deveni
Odată cu intrarea în vigoare a prezentului act normativ, adică peste două luni, prețul biletului CFR pentru navetiști pe relația Buftea-București se va înjumătăți, adică o călătorie va costa doar 6 lei.
La fel și în cazul navetei pe relația Periș-București sau Scroviștea-București – biletul va costa tot șase lei, față de 11,5 lei în prezent cu tren Regio Expres. În aceste condiții, cei care se grăbesc să ajungă la serviciu vor prefera să plătească dublu pe biletul de tren față de cel de autobuz, deoarece călătoria va fi mult mai scurtă.
Pe relația București Nord-București Băneasa biletul se ieftinește și mai mult
Nu numai pentru locuitorii din Buftea publicarea Ordinului de ministru reprezintă o mare victorie, ci și pentru bucureșteni.
În nordul Capitalei au început deja lucrările la Magistrala 6 de metrou, tronsonul 1 Mai-Tokyo, iar traficul rutier devine din ce în ce mai aglomerat. Iar situația se va înrăutăți în lunile și anii următori, pentru că forajele vor avansa, se va săpa în dreptul viitoarelor stații, iar inclusiv autobuzele vor sta zeci de minute în trafic.
O soluție pentru mobilitatea celor care muncesc în zona de nord ar putea fi reprezentată de transportul feroviar pe relația București Băneasa-București Nord. Trenurile parcurg distanța de 7 km în doar 9 minute, timp pe care nici nu poți visa să-l obții cu mașina personală, darămite cu autobuzul.
În prezent, pe acest tronson circulă un număr decent de trenuri – 14 perechi pe zi – care ar putea prelua angajații de la clădirile de birouri din zona Băneasa, pentru a-i duce la Gara de Nord, de unde să-și poată continua călătoria cu metroul. Numai că nouă dintre aceste trenuri au rang de Interregio, iar biletul costă 16 lei. Enorm, dacă faci naveta zilnic, dar chiar și ocazional.
Conform Ordinului, pe această relație biletul va costa peste două luni, atunci când intră în vigoare noul act normativ, doar șase lei. Odată cu intrarea în vigoare a programului Trenurile Soarelui, vor fi și mai multe garnituri care vor opri la Gara Băneasa, așa că oferta de transport va fi mai mare.
Trenurile spre estul Bucureștiului, uitate de oficiali
Oficialii Ministerului Transporturilor și cei ai Municipalității au promis în nenumărate rânduri că vor introduce trenuri Regio pe relațiile București Nord-București Băneasa-București Obor, însă în momentul de față circulă o singură pereche pe zi, la ore neatractive.
Și unde mai pui că și acele trenuri întârzie foarte mult, în fiecare zi, drept pentru care nu poate fi vorba de un transport predictibil. Păcat, pentru că odată cu repararea racordului din Magistrala 800 spre Pantelimon Vest (noua stație de la complexul comercial Dragonul Roșu) și apoi spre București Obor drumul de la Gara de Nord la Gara Obor durează doar 29 de minute. Un timp foarte bun pentru un oraș aglomerat ca Bucureștiul. Lucrarea a fost realizată de Antrepriza de Construcții Căi Ferate (ACCF).
În 2020 au existat chiar și trenuri Regio care au făcut legătura între București Nord, București Băneasa și Fundulea. Anulate în pandemie de fostul director general al CFR Călători Dan Marian Costescu (care i-a trimis pe navetiști la microbuze, unde riscul de infectare cu Covid era mult mai mare decât în tren), ele nu au mai fost repuse ulterior în circulație. Așa că patronii de microbuze au putut răsufla ușurați.
Așteptăm implicarea în continuare a lui Ionel Scrioșteanu
Un prim pas a fost făcut – prețul biletului CFR pentru navetiști va scădea substanțial, chiar la jumătate în unele cazuri, așa cum am arătat mai sus.
Însă nu este suficient, pentru că navetiștii din zona de est a zonei metropolitane București (Brănești de exemplu) nu au încă o alternativă feroviară viabilă. Trenurile de navetiști se opresc în Gara Obor, de unde, pentru a ajunge în zona de nord a orașului, trebuie să se deplaseze cu mijloacele de transport de suprafață, ceea ce lungește mult durata călătoriei.
Club Feroviar se bazează pe implicarea secretarului de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, pentru a rezolva problemele de mobilitate ale navetiștilor din estul județului Ilfov. Acesta promite că, pe măsură ce vor fi reparate mai multe automotoare Siemens Desiro, va fi luată în calcul și posibilitatea introducerii mai multor trenuri București-Nord-București Obor și retur. Deocamdată, ne-a precizat el, se pregătește reluarea circulației feroviare pe ruta directă București-Giurgiu, unde vor fi introduse ”Săgeți Albastre”.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail