Site logo
26 februarie 2023

Primăria Capitalei a demarat zilele trecute consultări ale pieței privind caietele de sarcini pentru elaborarea de SF privind semi-inelul feroviar nord și informarea inteligentă a călătorilor.

Consultările privesc caietele de sarcini ale licitațiilor de realizare SF atât pentru inelul feroviar nord al Bucureștiului, cât și pentru Sistemul Inteligent de Transport ce se vrea implementat.

Odată încheiate consultările de piață, Primăria Generală a Capitalei va licita studiile de fezabilitate pentru cele două proiecte.

Semi-inelul feroviar nord

Primul dintre acestea are drept scop dezvoltarea serviciilor de tren urban pe semi-inelul feroviar de nord – realizare și amenajare puncte de pornire. Durata contractului este de 180 de zile. Rețeaua feroviară București are o lungime de 309,5 km, din care 31% se găsește în București, restul în Ilfov. Primele trei rute selectate în cadrul unui prim lot sunt: București Nord – București Obor, București Nord – București Vest și București Vest – București Obor. La acestea se adaugă o rută deja operațională, și anume București Nord – Chitila – Scroviștea. Sunt prevăzute zece puncte de oprire, însă SF pot include și alte puncte.

Firma câștigătoare va realiza PUZ aferent, studiile de fezabilitate și va acorda suport pe durata perioadei de proiectare și execuție a lucrărilor.

Investițiile vor fi realizate pe baza unui partenerit cu Ministerul Transporturilor și CFR SA și vor respecta normele europene și naționale privind siguranța și interoperabilitatea feroviară.

Sistemul ITS în transportul public

A doua consultare de piață privește implementarea sistemului ITS la nivelul transportului public București, mai precis “Sistemul ITS integrat smart & green mobility pentru Municipiul București – Informarea călătorilor în stațiile de transport public”.

În ceea ce privește informarea călătorilor în timp real, Municipiul București a implementat pe o perioadă de doi ani începând cu iunie 2018 un proiect pilot în 12 stații aferente liniilor de tramvai 46 (parțial) și 55, precum și 9 stații aferente liniei de autobuz 104, pe șoselele Iancului și Pantelimon (parțial), cu panouri digitale de informare, pentru afișarea în timp real a timpului de sosire în stație a mijloacelor de transport.

În cadrul acestui proiect pilot, vehiculele au fost dotate de asemenea cu echipamente de monitorizare și GPS, astfel încât datele în timp real să fie afișate pe panourile de informare din stații.

„Este necesară o abordare integrată și uniformizată la nivelul Municipiului București în vederea realizării unor investiții în stațiile de transport public, respectiv dotarea acestora cu echipamente/ panouri care să ofere informații în timp real privind programul de circulație al vehiculelor de transport public (în stațiile strategice), precum și static (în toate stațiile). Totodată, aceste investiții vor contribui la crearea unui element de identitate vizuală al transportului public la nivelul Municipiului București”, spun reprezentanții Primăriei Generale.

Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030, informațiile în timp real pentru pasageri pot crește, prin efectele indirecte, atractivitatea transportului public, crescând astfel și numărul călătorilor cu 10%, în detrimentul utilizării autoturismului personal.

În prezent, transportul public din București nu oferă dotări de bază pentru informarea și siguranța pasagerilor, precum: sisteme de informare a călătorilor în stațiile de transport în timp real (afișaj dinamic) și static, supraveghere video etc., acesta fiind un serviciu impredictibil și neadaptat la nevoile speciale ale persoanelor cu dizabilități.

Proiectul este împărțit în subcomponente

  1. Informarea călătorilor în stații:
  1. afișaj static – Modernizarea tuturor stațiilor de transport public prin amplasarea de stâlpi modulari/ totem care să ofere o informare statică privind organizarea și funcționarea programului de circulație;
  2. afișaj dinamic – Modernizarea stațiilor de transport identificate la nivel de SPF (stații strategice) prin amplasarea de stâlpi modulari/ totem cu care să ofere o informare în timp real privind organizarea și funcționarea programului de circulație
  1. Informarea călătorilor în vehicule – Modernizarea vehiculelor de transport public prin echiparea acestora cu echipamente și software pentru informare audio și video.
  2. Aplicație mobilă integrată pentru toți operatorii de transport – Extinderea funcționalităților aplicației InfoTB.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share