Site logo
6 mai 2021

Liderul sindical Iulică Măntescu spune că în 1-2 ani Deutsche Bahn Cargo (DB Cargo) va depăși la cotă de piață operatorul național de transport feroviar de marfă CFR Marfă. O altă estimare este că pe transportul feroviar de călători, cei șase operatori privați vor fi spulberați de către francezi și nemți după ce trasele vor fi scoase la licitație.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

DB Cargo în România

Într-o discuție purtată de Club Feroviar cu Iulică Măntescu, liderul sindical al Federației Mecanicilor de Locomotivă, acesta a opinat că într-un an de zile există posibilitatea ca operatorul german să devină unul dintre principalii operatori de transport feroviar de marfă pe piața românească, în fața CFR Marfă.

DB Cargo în România, locul trei la cota de piață

Club Feroviar l-a întrebat pe Măntescu dacă operatorii privați autohtoni percep CFR Marfă drept principalul concurent. „Piața s-a echilibrat, să fim serioși. Ar trebui să se uite în altă parte, nu la CFR Marfă. Acesta are o cota de piață de 19-20%, părerea mea e că sunt șase puncte procentuale între GFR și CFR Marfă. Diferența între CFR Marfă și a treia clasată (DB Cargo – n.red.) e de 4 procente. Părerea mea e că într-un an de zile vor trece în față și atunci toți cei care au capital românesc vor trebui să strânga rândurile dacă vor să nu fie guvernați de DB, acesta ar fi pericolul”.

angajările în sistemul feroviar ajutorul de stat pentru CFR Marfă sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb

La nivel național nu există statistici exacte privind cotele de piață, nici pe cea a transporturilor feroviare de marfă, nici pe cea a celor de călători. O analiză a datelor publicate de CFR SA pe ultimii doi ani descrie un peisaj în care GFR și-a menținut cota de piață, iar DB Cargo și-a crescut-o, în defavoarea CFR Marfă, în principal.

Raportul de activitate al CFR SA pe anul trecut menționează următoarele cote de piață: GFR 22,45% (23,66% în 2019 potrivit Raportului CFR SA pe 2019), CFR Marfă 21,56% (28,49% în 2019), DB Cargo 12,57% (10,8% în 2019), Unicom Tranzit 7,54% (6,39% în 2019).

DB Cargo a avut cea mai dinamică evoluție în ultimii zece ani după cum am explicat într-un articol disponibil aici.

Liberalizarea pieței va lovi operatorii autohtoni de pasageri

Pe partea de călători, Măntescu crede că există riscul ca în doi ani operatorii privați autohtoni să fie „spulberați” de către cei străini. „Dacă nu se mișcă repede să facă ce trebuie (Ministerul Transporturilor – n.red.) în maximum 24 luni, CFR Marfă va fi istorie, nu vor mai putea nici să înființeze o nouă companie. Mă doare pentru capital autohton românesc. O să vedeti ce va fi din 2022 încolo pe partea de transport de călători, când se va liberaliza piața. Cele sase firme vor fi spulberate de francezi, nemți”, spune el. Măntescu crede că România are nevoie de un CFR Marfă de stat, oricât de mic, care să ofere serviciile de transport feroviar de interes național.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share