Site logo
18 octombrie 2021

Programul de guvernare al Cabinetului Cioloș, care a fost depus azi în Parlament, prevede investiții semnificative în sistemul feroviar. Doar că niciun proiect menționat în document nu este nou, toate fiind preluate din programul de guvernare al PNL din campania electorală de anul trecut și incluse apoi în programul comun al Guvernului condus de Florin Cîțu. Unele proiecte sunt chiar în faza în care au fost lansate licitațiile pentru proiectare și execuție, iar pe altele deja se lucrează.

Din capul locului, trebuie remarcat faptul că secțiunea dedicată infrastructurii de transport se regăsește abia la pagina 36 din cele 54 cât numără documentul ce poate fi consultat integral accesând linkul de mai jos:

Program_de_Guvernare_17-Oct-2021

Infrastructura rutieră, prioritară și în Programul de guvernare al Cabinetului Cioloș

Programul de guvernare al Cabinetului Cioloș km de cale ferată modernizată
FOTO Asociația Pro Infrastructură

Și de această dată, infrastructura de transport rutier este pusă pe primul loc, abia apoi fiind tratată cea de transport feroviar. Dar dincolo de aceste observații de formă, să vedem ce prevede concret Programul cu care Guvernul alcătuit de Dacian Cioloș exclusiv din membri ai USR-PLUS se va duce în Parlamentul României.

Pe scurt, în document sunt prevăzute următoarele direcții de acțiune ce ar urma să fie finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR): 315 km de linii de cale ferată modernizate, achiziţia a 20 de trenuri electrice şi 12 trenuri cu hidrogen, dar şi dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Bucureşti şi Cluj-Napoca. În PNRR sunt disponibili 3,48 miliarde de euro pe infrastructură şi 416 milioane de euro pentru achiziţia sau modernizarea materialului rulant.

Astfel, propunerea USR vizează realizarea a 315 kilometri linii de cale ferată modernizate cu o capacitate crescută cu 30% şi cu sistem ERTMS 2 instalat pe tronsoanele: Arad-Timişoara-Caransebeş şi Cluj Napoca-Episcopia Bihor; 110 km linii de cale ferată electrificată: Constanţa-Mangalia, (electrificare + reînnoire + dublare pe anumite sectoare + sistem de semnalizare centralizată) şi Videle-Giurgiu (electrificare + reînnoire).

Proiecte lansate pe vremea lui Lucian Bode. Pentru altele au fost lansate licitațiile în vara acestui an

modernizarea peroanelor CFR circulația Trenurilor Soarelui programul Litoralul pentru toți WC defect în tren locomotivă defectă electrificarea căii ferate Constanța-MangaliaTronsonul Arad-Timișoara a fost scos la licitatie în octombrie 2020, când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla liberalul Lucian Bode. Procedura este în desfășurare. În ce privește proiectul de modernizare pe Cluj Napoca-Episcopia Bihor, fostul ministru Cătălin Drulă anunța în luna iunie că el va fi scos la licitație ”în această vară”, lucru care însă nu s-a întâmplat.

Referitor la calea ferată din sudul litoralului, în luna mai a acestui an a fost postat în sistemul electronic de achiziții publice anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de elaborare Studiu de Fezabilitate pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia”. Între timp, au fost deja depuse cinci oferte, așa cum a arătat Club Feroviar. În fine, și pentru electrificarea liniei Rădulești (nu Videle, așa cum apare în document) – Giurgiu a fost făcut primul pas. La jumătatea lunii iulie, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul  de licitație ce are ca obiect ”Servicii de elaborare Studiu de Fezabilitate pentru ”.

Programul de guvernare al Cabinetului Cioloș, copy-paste din PNRR

Ludovic Orban despre vagoanele restaurant se prelungește starea de alertă starea de alertă se redeschid terasele distanțare socială în trenuri se închid vagoanele restaurantMergem mai departe și vedem următoarele prevederi din programul de guvernare al Cabinetului Cioloș referitoare la sectorul feroviar. Investiţiile prevăd şi 2.536 km de căi ferate reînnoite cu o viteză mărită la minimum 100 km/oră, din care 2.163 km linie desfăşurată cu reparaţii de tip Quick Wins pentru creşterea vitezei de rulare + 263 km reînnoire + 110 electrificare + reînnoire; 973 km de cale ferată şi 121 staţii CF cu centralizări electronice şi electrodinamice. Nici această abordare nu are nimic nou, ea fiind preluată din PNRR.

Rămânem la PNRR și citim în document că, în ceea ce priveşte modernizarea/achiziţia de material rulant se are în vedere achiziţia de 20 de trenuri electrice şi 12 trenuri cu hidrogen; modernizarea a 55 de locomotive electrice capabile de viteză de 160 km/oră şi tractarea trenurilor de până la 16 vagoane; achiziţie de 16 noi locomotive electrice cu 4 axe cu sistem ERTMS capabil de o viteză de 160 km/oră şi tractarea trenurilor până la 16 vagoane; modernizare a 20 de locomotive de manevră de la motorină la electricitate şi plugin; modernizarea 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, vagoane cuşetă, vagoane restaurant şi bistro şi 109 vagoane clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio şi Regio).

Și aceste prevederi sunt luate tot din textul PNRR. Suplimentar, se impune mențiunea că încă din 2015 în România nu mai circulă trenuri InterCity, ci doar Regio și Interregio.



Proiecte de metrou, în Programul de guvernare al Cabinetului Cioloș

Pentru a termina capitolul PNRR, potrivit documentului, investiţiile vor fi orientate şi către dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Bucureşti şi Cluj-Napoca (12,7 km – lucrări de rezistenţă structurală, staţii, tuneluri, galerii), respectiv pe M4 Bucureşti – Secţiunea 1: Gara de Nord – Filaret (6 staţii) şi M1 Cluj – Secţiunea 1: Sf. Maria – Europa Unit (9 staţii).



Pe unele tronsoane anunțate în program se lucrează deja de patru ani

Gara Grădiștea

Urmează proiectele pe care Guvernul Dacian Cioloș vrea să le facă prin Programul Operaţional Transport (POT)/CEF 2021 – 2027, bugetul de stat şi alte surse. Este vorba de un program de investiţii derulat pe minimum 10 ani şi cu o finanţare de 10 miliarde de euro.  USR intenţionează să reabiliteze linia de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/oră, tronsonul 2: Km 614 – Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada – Simeria (Faza I şi II), precum şi modernizarea liniei ferate Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Frontieră, cu redeschiderea circulaţiei feroviare pe podul peste râul Argeş.

Să le luăm pe rând. Pe tronsonul Km 614-Gurasada se lucrează încă din 2017, iar în luna august a acestui an situația se prezenta astfel:

  • subtronsonul 2a: km 614-Cap Y Bârzava” Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA – 60,85%
  • subtronsonul 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu” Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA – 65,03%
  • subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada: Railworks (Alstom, Aktor, Arcada) – 42,08%.

Pe tronsonul Gurasada-Simeria lucrează deja Asocierea FCC Construccion – Astaldi – Convensa, iar la începutul anului în curs stadiul fizic era de 40%. Tronsonul este programat pentru finalizare în 2023.

În ceea ce privește deschiderea circulației peste râul Argeș pe linia 902 București-Giurgiu, lucrările sunt executate de austriecii de la Porr Construct pe baza unui contract semnat la finele anului trecut, în prezența premierului de la acea vreme, Ludovic Orban. Recent, Club Feroviar a arătat stadiul lucrărilor de la Grădiștea.



Licitația pentru stațiile Fetești și Ciulnița este în derulare

tren de navetiști Fetești-București modernizarea stației FeteștiSă trecem mai departe. Tot la aceste capitol se mai au în vedere următoarele: modernizarea a 47 de staţii CF; lucrări de reabilitare pentru poduri, podeţe şi tuneluri (la toate regionalele CF); modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată; lucrări în staţiile Feteşti şi Ciulniţa de pe linia de cale ferată Bucureşti – Constanţa; modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Caransebeş; modernizarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj – Focşani; modernizarea liniei de cale ferată Focşani – Roman; modernizarea liniei de cale ferată Roman – Paşcani – Iaşi – Frontieră; modernizarea liniei de cale ferată Paşcani – Dărmăneşti; modernizarea liniei de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani.

Proiectul de modernizarea a 47 de stații de cale ferată este deja în derulare pe anumite pachete de gări. Bunăoară, pe 15 octombrie 2019, Regionala Constanţa a semnat contractul sectorial de prestări de servicii având ca obiect elaborarea Studiului de fezabilitate pentru „Modernizarea/reabilitarea a 47 staţii de cale ferată din România – 4 staţii de pe raza SRCF Constanţa”. Acum, proiectul este deja în faza obținerii acordului de mediu, după cum a relatat recent Club Feroviar.

Pe de altă parte, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat la începutul lunii august licitația pentru modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița de pe M800, în valoare de aproximativ 58 milioane de euro. Cele două stații au fost ”uitate” la modernizarea Magistralei 800 și au un sistem de linii vechi, iar peroanele lipsesc în gara Fetești.

În ce privește modernizarea pe Craiova-Caransebeș, fostul ministru Cătălin Drulă a anunțat în luna martie că el este în derulare: „Mai departe, de la Craiova la Caransebeș vom finaliza în acest an studiul de fezabilitate pentru modernizarea coridorului feroviar, urmând să licităm execuția lucrărilor. Este un proiect prin Connecting Europe Facility”.

Contractele pentru M500 sunt deja în linie dreaptă

acord pentru trenul metropolitan Iași vagoane de dormit la Trenul Foamei traseul trenului metropolitan Iași Mersul Trenurilor 2020-2021 mecanic de locomotivă de la Iași cușetă spre Iași

Cât privește studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei Ploiești-Focșani, CFR SA a atribuit la începutul lunii aprilie contractul de 16 milioane lei, fără TVA, către Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate, în asociere cu TPF Inginerie.

Pe de altă parte, CFR SA a semnat în data de 11 martie 2020 (când titular la Ministerul Transporturilor era Lucian Bode) contracte pentru studii de fezabilitate în vederea reabilitării liniilor Roman – Iași – Frontieră și Pașcani – Dărmănești. Contractele în valoare cumulată de 25 milioane de lei au fost atribuite asocierii de firme TPF Inginerie SRL și ISPCF SA București.



Anunțul semnării contractului pentru SF Predeal-Brașov a fost făcut de Bode

întreținere și reparații pe M300 Trenurile Zăpezii 2021 reabilitarea stației Predeal
FOTO mapio.net

În fine, în programul de guvernare al Cabinetului Cioloș, pe lista investiţiilor, în următorii 10 ani se mai află: modernizarea infrastructurii metropolitane Bucureşti, Cluj, Braşov, Timişoara, Iaşi; modernizarea secţiunii feroviare Predeal-Braşov; racorduri feroviare pentru aeroporturile Braşov şi Timişoara; modernizarea liniei de cale ferată Braşov-Sighişoara; modernizarea secţiunii de cale ferată Craiova-Calafat; achiziţia de sisteme de tip ”Trenuri de lucru” pentru a creşte capacitatea tehnică a CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare.

În ceea ce privește infrastructurile metropolitane, ele se află în diverse stadii. Bunăoară, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat la începutul lunii iulie licitația privind modernizarea Complexului Feroviar București, de întocmire a studiului de fezabilitate. Deja au fost primite patru oferte, după cum a relatat Club Feroviar.

Câte despre studiul de fezabilitate pentru Predeal-Brașov, contractul a fost semnat în august 2020 cu asocierea condusă de firma Egis Franța. Anunțul semnării contractului pentru realizarea SF a fost făcut chiar la Brașov de către ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Bode.



Conexiunile feroviare spre aeroporturile Brașov și Timișoara au contractele semnate

cale ferată la Aeroportul Brașov cale ferată la Aeroportul BrașovPe de altă parte, în septembrie anul trecut, CFR SA a semnat cu proiectanții bucureșteni de la Baicons Impex contractul pentru realizarea studiul de fezabilitate în vederea amenajării unei legături feroviare între Gara Brașov și Aeroportul de la Ghimbav. Între timp, s-a solicitat acordul de mediu.

La rândul ei, Regionala Timișoara a publicat pe 6 iulie 2020, în sistemul electronic de achiziții publice, anunțul de licitație pentru ”Realizare conexiune feroviară cu aeroportul internațional Traian Vuia Timișoara – Studiu de Fezabilitate”. Apoi, a fost primită o singură ofertă, din partea Bacons, așa cum a informat Club Feroviar.

Revenind în zona Brașovului, la modernizarea liniei ferate Brașov-Sighișoara se lucrează deja de un an de zile. În sudul țării, tronsonul de cale ferată Craiova-Calafat a primit aprobarea indicatorilor tehnico-economici încă din luna noiembrie a anului trecut.

În fine, achiziția de trenuri de lucru pentru CNCF CFR SA a fost menționată pentru prima oară de fostul premier Ludovic Orban în luna iulie 2020, când Guvernul a primit undă verde de la Comisia Europeană.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share