Site logo
12 octombrie 2022

Pe agenda ședinței de Guvern de miercuri se află trei importante proiecte feroviare. Ele vizează alocarea banilor din Planul Național de Redresare și Reziliență, exproprieri pentru modernizarea căii ferate și reaprobarea indicatorilor pentru metroul din Cluj-Napoca. Impactul financiar al celor trei proiecte este de 6.676.076.000 de euro.

Primul este un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea distribuţiei bugetului aferent reformelor şi investiţiilor finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României pentru fiecare coordonator de reformă şi/sau investiţii.

În total, Ministerul Transporturilor beneficiază de o alocare în valoare de 3.906.000.000 de euro. Din aceasta, cea mai mare sumă, de 3.480.000.000 de euro, va fi destinată modernizării și reînnoirii infrastructurii feroviare. Alți 416 milioane de euro au ca destinație ”material rulant feroviar”, potrivit anexei la proiectul de act normativ ce va fi discutat de membrii Executivului.

Contrar cutumei din ultimii 30 de ani, sectorul rutier primește de această dată o sumă mult mai mică, de doar 10 milioane de euro. Aceasta este cuprinsă la capitolul ”Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră/Decarbonizarea transportului rutier în linie cu principiul ”.

PNRR are un buget total de 29,18 miliarde euro, din care 14,24 miliarde de euro sub formă de finanțări nerambursabile și 14,94 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.



Exproprieri suplimentare la calea ferată, pe două tronsoane

Alte două prioiecte feroviare vor fi discutate de Executiv. Pe agenda ședinței de la Palatul Victoria se mai află un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea declanşării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum şi a listei imobilelor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, situate pe amplasamentul suplimentar care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Reabilitarea liniei C.F. Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614-Gurasada şi Tronsonul 3:Gurasada-Simeria” pentru unităţile administrativ-teritoriale: Simeria, Deva, Veţel, Brănişca, Ilia, Gurasada, Burjuc şi Zam-judeţul Hunedoara.

Până în prezent, cea mai mare parte a lucrărilor sus-menţionate s-a executat pe terenuri proprietate publică a statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi concesionate CNCF CFR SA. De asemenea, au fost aprobate două HG privind exproprierile, în 2017 și 2021.

Între timp, pe parcursul execuției lucrărilor au fost identificate suprafețe suplimentare de teren necesare realizării lucrărilor de reabilitare. Toate suprafețele suplimentare identificate vor fi expropriate în vederea finalizării lucrărilor proiectate la momentul elaborării Proiectului Tehnic, proiect realizat în conformitate cu soluția din Studiul de Fezabilitate. Suma necesară aferentă despăgubirii pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes național este de 1.714.000 lei.

Noii indicatori pentru metroul din Cluj-Napoca

În fine, mai avem un proiect de Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii ”Tren metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.

După cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar, proiectul de act normativ a fost elaborat de Ministerul Transporturilor și publicat săptămâna trecută. Noii indicatori prevăd un coeficient general de actualizare de 135,7, care duce valoarea finală la 13,69 miliarde de lei.

Proiectul propune construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 de secunde: 15.200/21.600 de pasageri/oră și sens (40 de trenuri/oră și sens) și un depou suprateran.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share