Războiul din Ucraina a făcut ca CNCF CFR SA să redeschidă o gară modernizată și abandonată. Astfel, de vineri se reia circulația feroviară pe o linie ferată închisă de șapte ani, pentru aducerea refugiaților ucraineni din Republica Moldova în România. Este vorba de secția de circulație 603 Zorleni-Fălciu, pe care nu au mai circulat trenuri de călători din 2010. Stația Fălciu a fost modernizată în 2011 cu 7,8 milioane de lei, apoi a fost închisă.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, administrator al infrastructurii feroviare publice, a anunțat joi după-amiază că vineri, 18 martie 2022, se redeschide linia de cale ferată Zorleni-Fălciu-Fălciu Frontieră, o linie feroviară care traversează râul Prut și care asigură legătura directă cu stația Cantemir, punct feroviar de frontieră al Republicii Moldova.
Măsura fusese anunțată în urmă cu câteva zile de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
Ultimul tren de călători a circulat în 2010
„Prin redeschiderea liniei feroviare Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră, în lungime de cca 60 de km, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA se aliniază eforturilor concrete ale României în preluarea și gestionarea fluxului crescut de refugiați din Ucraina, care sosesc în țara noastră, prin granițele cu Republica Moldova. Linia de cale ferată Zorleni – Fălciu – Fălciu Frontieră, destinată atât transportului feroviar de călători, cât și de marfă, a fost închisă în anul 2015, deoarece niciun operator de transport feroviar român sau din Republica Moldova, nu a mai solicitat trasă pentru desfășurarea transportului pe această secție de cale ferată neinteroperabilă”, se arată în comunicatul dat publicității de CFR SA.
De fapt, ultimul tren de călători a circulat pe aici în 2010, iar până în 2015 au mai trecut doar trenuri de marfă, operate de CFR Marfă și de Grup Feroviar Român. Apoi, linia a fost închisă circulației.
Administratorul infrastructurii precizează că, în contextul crizei umanitare din Ucraina și a numărului mare de refugiați care sosesc prin punctele feroviare de la granița cu Republica Moldova, redeschiderea și crearea condițiilor necesare reluării transportului de călători pe linia Zorleni-Fălciu Frontieră reprezintă în acest moment o măsură necesară. Astfel, se va descongestiona fluxul crescut de refugiați și se va reduce presiunea de la celelalte puncte de frontieră cu Căile Ferate din Moldova.
Pentru redeschiderea secției 603, Sucursala Regională de Căi Ferate Iași a executat în regie proprie lucrările necesare pentru crearea condițiilor în vederea reluării transportului feroviar, lucrări care au constat în înlocuirea de traverse, completarea cu material mărunt de cale și piatră spartă, lucrări de consolidare a liniei, de defrișarea a vegetației pe o suprafață totală de 144.000 mp, precum și lucrări de asigurare a gabaritului de trecere în zona trecerilor la nivel.
De asemenea, în clădirea Hm Fălciu au fost realizate lucrări de igienizare și de salubrizare, lucrări desfășurate cu sprijinul Primăriei Bogdănești, precum și lucrări de repunere în funcțiune a instalațiilor sanitare și electrice, inclusiv a sistemului de supraveghere video al sectorului Poliției de Frontieră.
Fălciu, gară modernizată și abandonată
În urmă cu mai bine de zece ani, stația CF Fălciu a fost modernizată, în contextul speranțelor României de aderare la Spațiul Schengen, lucru care nu s-a întâmplat nici acum.
Lucrările de modernizare au costat, la vremea respectivă, 7.881.643 de lei. Pe lângă reabilitarea clădirii, din banii de la bugetul de stat s-a realizat și sistemul informatic, cu tot cu serverele aferente ce au fost interconectate la rețeua internațională de comunicații. Așa cum spuneam mai sus, ultimul tren de călători a trecut pe aici în 2010, iar clădirea reabilitată a stației nu a fost de niciun folos garniturilor de marfă care au mai tranzitat zona câțiva ani după aceea.
Podul Fălciu, la un pas de a fi convertit în pod rutier
Podul Fălciu, pe care se face traversarea feroviară a râului Prut, către Republica Moldova, a fost cât pe ce să fie transformat în pod rutier în urmă cu câțiva ani.
”Norocul” acestui pod a fost că, în buna tradiție românească a autorităților de stat, oficialii nu s-au înțeles asupra modului cum se va face această conversie, după cum a scris în urmă cu doi ani de zile Club Feroviar.
Autoritățile din Republica Moldova au cheltuit și bani pentru studii de fezabilitate, însă procedurile s-au blocat pe malul drept al Prutului, în România.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail