Ministerul Finanțelor a publicat vineri seara ultima variantă avută în vedere la rectificarea bugetară pe 2021, care prevede inclusiv suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor. Recent, ministrul Cătălin Drulă declara că la rectificare va fi prioritar sectorul feroviar, însă din proiectul publicat de Finanțe reiese că mare parte din bani merge la infrastructura rutieră.
Adrian Bărbulescu
”Veniturile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 15.523,2 milioane lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 18.747,6 milioane lei, iar deficitul bugetului general consolidat în termeni cash se majorează cu suma de 3.224,5 milioane lei”, se arată în proiectul publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor.
Dublul sumei anunțate inițial, dar cu mult sub necesități
La prima rectificare bugetară din acest an, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii primeşte 625,7 milioane lei, per sold, dublul sumei anunțate inițial de premierul Florin Cîțu, dar cu mult sub necesitățile domeniului.
În proiectul de act normativ se propune asigurarea de sume suplimentare pentru subvenţii pentru transportul de călători cu metroul (+83 milioane lei), pentru întreţinerea infrastructurii rutiere (+170 milioane lei), pentru finalizarea proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă aferente perioadei de programare 2007- 2013 (+50 milioane lei), pentru decontarea facilităţilor de care beneficiază diferite categorii sociale (+100 milioane lei), pentru participarea la capitalul social al operatorilor economici aflaţi sub autoritatea ministerului (+229,8 milioane lei), precum şi pentru plata ratelor aferente creditelor externe (+5,2 milioane lei).
Având în vedere execuţia cheltuielilor pe primele șase luni ale anului şi necesarul de finanţare până la finele anului s-au identificat economii în principal la bunuri şi servicii (-1,4 milioane lei), dobânzi (-1,4 milioane lei), precum şi la cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă (-9,6 milioane lei).
Rectificarea bugetară pe 2021, în urma unui deficit de 2,96% din PIB în primele 6 luni
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de OUG, execuţia bugetară pe primele şase luni ale anului 2021 s-a încheiat cu un deficit de 33,81 miliarde lei, respectiv 2,96% din PIB, în scădere faţă de deficitul de 45,17 miliarde lei, respectiv 4,28% din PIB, înregistrat la aceeaşi perioadă a anului 2020.
”O mare parte din deficitul bugetar înregistrat în primul semestru, respectiv 13,34 miliarde lei (1,17% din PIB), este generat de cheltuieli excepţionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 (8,11 miliarde lei) şi de creşterea cheltuielilor de investiţii comparativ aceeaşi perioadă a anului 2020 (+5,23 miliarde lei)”, se arată în document.
Veniturile bugetului general consolidat au fost în sumă de 176,38 miliarde lei, cu 20,6% peste nivelul încasat în aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu un grad de realizare al programului de încasări pe primul semestru de 101,0%. “Acest avans a fost influenţat de baza redusă aferentă 2020 (în principal perioada martie-mai – caracterizată preponderent de lockdown), redresarea indicatorilor economici, dar şi de recuperarea parţială a unor categorii de venituri (contribuţii de asigurări şi TVA). Cele mai însemnate creşteri nominale s-au înregistrat în cazul TVA, contribuţiilor de asigurări, fondurilor europene, accize, respectiv impozit pe salarii şi venit”, se mai arată în document.
De cealaltă parte, cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 210,19 miliarde lei (18,4% din PIB), au crescut în termeni nominali cu 9,8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. ”Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost în valoare de 21,35 mld lei, în creştere cu 32,4% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent când au fost în valoare de 16,12 mld lei. De asemenea, se observă o creştere mai accentuată a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentând 52,84% din totalul cheltuielilor pentru investiţii pe primele şase luni ale anului 2021”, se mai arată în Nota de fundamentare.
Rectificarea bugetară pe 2021 la Ministerul Transporturilor, soluție de compromis
Inițial, suma suplimentară de care urma să beneficieze Ministerul Transporturilor la prima rectificare bugetară din acest an era de puțin peste 300 miliioane de lei.
Acest lucru a constituit un motiv de dispută în coaliția de guvernare, cei de la USR solicitând peste un miliard de lei. Apoi, premierul Florin Cîţu a ieșit marţi la rampă și a anunțat că suma care va fi alocată suplimentar Ministerului Transporturilor este de aproximativ 625 milioane de lei. “La Transporturi, aşa cum v-am spus, au cerut pentru subvenţii şi pentru asistenţă socială şi acolo vom suplimenta puţin sumele. La asistenţă socială vom merge pe media ultimilor ani, deci cu 100 de milioane, şi la subvenţii cu 83 de milioane. Totalul este puţin mai mare, pentru că am suplimentat şi la CNAIR, acolo m-am uitat la execuţie şi execuţia este bună şi acolo am suplimentat cu 170 de milioane. 625 de milioane, cam aşa sunt”, spunea Cîţu, după şedinţa coaliţiei de guvernare în care s-a discutat despre rectificarea bugetară.
Promisiunea lui Cătălin Drulă va deveni realitate?
Imediat după accidentul feroviar de la Fetești, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea că sistemul feroviar are nevoie de capitalizare masivă, după ani de subfinanțare și pierderile cauzate de pandemie și că acest lucru se face cu fonduri alocate de la bugetul de stat.
”Și aici cu pierderile acumulate din anii trecuți + efectul pandemiei, e nevoie de alocarea de sume suplimentare semnificative, așa cum am justificat în cererea de rectificare a bugetului către Ministerul Finanțelor. La rectificarea bugetară, feroviarul trebuie să fie prioritatea absolută”, a scris atunci ministrul Transporturilor pe pagina sa de Facebook.
La cum arată cifrele acum sunt însă speranțe minime.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail