
La CFR Călători, tăierile de costuri se fac pe seama angajaților care ”mișcă roata”, fără a-i afecta prea mult pe cei din centralul societății și din birourile de la cele opt regionale. Reducerea veniturilor ceferiștilor a devenit un fel de întrecere socialistă între directorii de regionale, mulți dintre aceștia fiind preocupați ”să dea bine” în fața șefului suprem Traian Preoteasa.
Azi vă prezentăm două cazuri, în care directorii SRTFC Iași și Brașov sunt acuzați de salariații din subordine că au făcut exces de zel.
În primul caz, cel de la Iași, măsurile pentru reducerea veniturilor ceferiștilor sunt prezentate de directorul regional, Ioan Grădinariu, într-o adresă trimisă către șefii depourilor Iași și Suceava Nord, șefului SELC Bacău și responsabililor reviziilor de vagoane Iași, Suceava și Bacău. Documentul respectiv îl puteți consulta în facsimilul alăturat.
Se dispune astfel retrasarea turnusurilor pentru personalul de locomotivă, pentru a se elimina orele de regie și a se diminua cele de așteptare și de cap de secție. O altă dispoziție este: ”Eliminarea orelor suplimentare la plată la tot personalul din subordine prin luarea tuturor măsurilor legale necesare realizării acestui obiectiv”. De asemenea, Ioan Grădinariu dă dispoziție să se reducă cu 10% consumul de motorină în acest an față de anul precedent, prin ”recronometrarea și reanalizarea normelor de combustibil pentru fiecare tren, pentru fiecare secţie de circulaţie şi mijloc de remorcare, reorganizarea activităţii de manevră, folosirea materialului rulant cu un consum mai mic de carburant în detrimentul celui care este mare consumator de combustibil”. Nu se menționează nimic despre reducerea consumului de benzină sau motorină la autorurismele de serviciu ale celor care lucrează în Regională.
Se limitează drastic numărul salariaților prezenți la serviciu în weekend
Și acum vin măsurile care vor duce la reducerea veniturilor ceferiștilor ieșeni, prin limitarea numărului de personal care va fi programat pentru a veni la serviciu sâmbăta, duminica și în sărbătorile legale.
Astfel, la Revizia de Vagoane Iași numărul maxim este următorul: un șef de tură, șase revizori tehnici de vagoane (șapte în tura de noapte, când unul se deplasează la Ungheni pentru trenul Prietenia), trei lăcătuși montatori de agregate electrice și de transport (LMAET), un electrician montator de instalații electrice la mijloace de transport (EMIEMT). La Revizia de Vagoane Suceava, numărul maxim de salariați pe tură este următorul: un șef de tură, opt RTV, doi LMAET și doi EMIEMT = 2 salariaţi. La Revizia de Vagoane Bacău vor fi prezenți un șef de tură, trei RTV, doi LMAET și un EMIEMT.
O altă dispoziție cuprinsă în documentul citat stipulează că pregătirea tehnică-radicală, reviziile tehnice intermediare, remedierea defectelor accidentale se vor face în intervalul luni-vineri. ”Pentru sâmbătă și duminică echipele de intervenții vor fi reduse la minim, pentru remedieri defecte accidentale, şi se vor afla sub coordonarea șefului de tură de la exploatare”, se menționează în adresă, unde se precizează și numărul maxim de personal prezent sâmbăta și duminică, după cum urmează: la Revizia de Vagoane Iaşi trei IMAET și un EMIEMT, la Revizia de Vagoane Suceava un RTV, doi IMAET și 1 EMIEMT, la Revizia de Vagoane Bacău doi IMAET.
Se taie din sporurile ceferiștilor
Se taie și din sporuri: ”Se va renunţa la sporul de şef de echipă la linia de reparaţii la doi salariaţi, având în vedere coordonarea acesteia de către şeful de atelier în timpul săptămânii şi de către şeful de tură în zilele festive”. O ultimă măsură dispusă de Ioan Grădinariu este mutarea celor două tapițere de la Revizia de Vagoane Iași la Depoul Iași. Suntem curioși să vedem ce impact major va avea această dispoziție asupra situației financiare a SRCF Iași. Toate măsurile sus-menționate au ca termen de aplicare data de 1 februarie (sâmbătă).
La această regională s-au anulat foarte multe trenuri. Concret, potrivit unei note emise de conducerea SRTFC Iași, începând cu data de 20 ianuarie s-au anulat 34 de trenuri și s-au introdus în circulație alte trei între Pașcani și Suceava Nord, Bacău-Bicaz și Bicaz-Piatra Neamț, așa cum am scris recent. Trenurile anulate circulau pe rutele Iași-Scânteia, Iași-Ungheni Prut, Bacău-Piatra Neamț și retur, Târgu Neamț-Pașcani, Bacău-Suceava Nord etc.
Excesul de zel de la SRTFC Brașov
Un alt caz de înscriere în ”întrecerea socialistă” este cel al SRTFC Brașov, care a anulat și mai multe trenuri, 37 la număr, iar sindicaliștii spun că directorul regional Gheorghe Răzvan Cîrjan a făcut exces de zel.
”Directorul SRTFC Braşov, pus în funcţie în septembrie 2024, ca să facă impresie în fața conducerii SNTFC şi ca să fie menţinut în funcţie, cu exces de zel a propus şi i-a fost aprobată anularea a 37 de trenuri din cadrul SRTFC Braşov, faţă de SRTFC Bucureşti care a anulat doar 10 trenuri sau faţă de SRTFC Galaţi, care a anulat doar cinci trenuri. Asta este una din multele sale decizii păguboase care afectează publicul călător şi bunul mers al activităţii de exploatare a SRTFC Braşov. Publicul călător are nevoie de aceste trenuri pentru a se deplasa între localităţi şi a face naveta, şi a ajunge la serviciu!”, se arată într-o scrisoare trimisă de sindicaliștii brașoveni redacției Bună Ziua Brașov. Ceferiștii amenință cu greva dacă nu vor fi repuse în circulație trenurile respective.
Trenuri anulate pe o secție redeschisă de curând
SRTFC Brașov a anulat trenuri inclusiv pe o rută feroviară redeschisă circulației pe 10 decembrie 2024, și anume Ocna Sibiului-Loamneș, așa cum am scris recent. Aici, suma investită în reparațiile la suprastructura feroviară, incluse în programul de lucrări de tip Quick Wins – SRCF Brașov, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile PNRR, a fost de 7,8 milioane de lei plus TVA. Lucrările pe cei 1,84 km de linie au fost făcute de asocierea San Electroterm Grup SRL – Vest Construct SRL.
Pe această secție circulau zilnic șapte perechi de trenuri ale CFR Călători, dintre care trei au fost anulate (pe relațiile Sibiu-Mediaș, Sibiu-Copșa Mică și Sibiu-Sighișoara). Rămân deci doar patru perechi în circulație zilnic. Noroc că pe acest traseu mai circulă și trenurile Interregional Călători.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail