Site logo
27 februarie 2023

Proiectele noilor legi ale Educației au fost puse luni în dezbatere publică. Odată cu intrarea lor în vigoare, vor fi reduceri mai mari pentru studenți la transportul feroviar, cu tramvaiul și cu metroul. Nu se revine însă la gratuitatea acordată de Sorin Grindeanu și eliminată de Florin Cîțu.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat luni că a lansat proiectele noilor legi ale Educației, care au fost puse în dezbatere publică pe site-ul edu.ro, unde vor sta timp de zece zile.

”Ne dorim un moment de respiro, nu redeschidem dezbaterea publică, după cele zece zile, pentru că nu am mai termina niciodată, însă este clar că discuția pe legile Educației nu s-a oprit niciodată. Aproximativ pe 8 martie ne dorim să pornească procesul de avizare interministerială în Guvern. După adoptarea în Guvern a legilor Educației, acestea vor merge în Parlament și vor urma traseul democratic pentru dezbatere”, a declarat ministrul.

Proiectele noilor legi ale Educației. Reduceri de 90% pentru studenți pe calea ferată

Proiectul Legii Învățământului Superior, care poate fi consultat AICI, prevede reduceri mai mari pentru studenți la transportul cu trenul și metroul.

”Studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență în instituțiile de învățământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, cu metroul, precum și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a și naval, pe tot parcursul anului calendaristic, până la împlinirea vârstei de 30 ani. Studenții orfani sau proveniți din centre de plasament beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport. Normele metodologice privind transportul cu metroul și trenul sunt adoptate prin hotărâre a Guvernului”, se arată la articolul 172, alin. (3).

Gratuitatea studenților la transportul feroviar, introdusă de Grindeanu și eliminată de Cîțu

Amânarea Statutului feroviarilor Complexul Astoria Snagov Ion Simu-Alexandru ce avere are Sorin Grindeanu Cătălin Drulă despre MetrorexÎn plin război al PSD, partid condus la acea vreme de Liviu Dragnea (ulterior condamnat la închisoare), cu Justiția, în ianuarie 2017 Guvernul condus de Sorin Grindeanu dădea Hotărârea nr 42/2017.

”Studenții pot circula gratuit cu trenuri, clasa a II-a, începând de mâine, 1 februarie, potrivit unui act normativ adoptat de Executiv în ședința de astăzi. Este vorba despre Hotărârea pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi și studenți. Astfel, studenţii români și străini înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă – licență, master, doctorat – în instituţiile de învăţământ superior acreditate din România beneficiază de gratuitate la transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, în tot cursul anului calendaristic, indiferent de distanță sau rutele călătoriilor”, se arăta într-un comunicat de presă dat de Guvern la data de 31 ianuarie 2017.

la mare cu trenul de 1 Mai cotizația la sindicat control la Primăria Capitalei majorarea de capital la CFR Călători a doua rectificare bugetară rectificare bugetară Statutul personalului feroviar Florin Cîțu despre rectificarea bugetară rectificare bugetară pe 2020 șomaj tehnic la AFER
FOTO Guvernul României

Apoi, pe 18 februarie 2021, premierul Florin Cîțu a anunțat că Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență prin care se elimină gratuitatea transportului cu trenul pentru studenți și se introduce un tarif redus cu 50%.

”Se modifică Legea Educației Naționale în sensul stabilirii dreptului studenților să beneficieze de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport și abrogarea prevederilor prin care se reglementa ca studenții să beneficieze de gratuitate”, a declarat Florin Cîțu în conferința de presă de la finalul ședinței de Guvern.

Gratuitatea studenților a provocat haos în transportul feroviar de călători

Introducerea gratuității pentru sudenți nu a fost precedată, așa cum ar fi fost normal, de o suplimentare a parcului de material rulant al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători. Astfel, cererea de transport a explodat, în timp ce oferta a rămas aceeași. Rezultatul: cei care voiau să circule cu trenul plătind bilet nu mai găseau locuri pe scaune, acestea fiind rezervate de studenți.

Însă trenurile nu erau întotdeauna pline, din cauză că rezervarea locului nu însemna de fiecare dată că studentul respectiv chiar călătorește. În plus, în lipsa unei evidențe integrate între operatorul feroviar de stat și cei privați, un student putea să-și rezerve pentru aceeași zi și la aceeași oră mai multe bilete de tren, la CFR Călători, Astra Trans Carpatic, Softrans sau Regio Călători, de exemplu.

Studenții au beneficiat în 2018 de facilități de călătorie cifrate la 288 milioane de lei, așa cum a scris Club Feroviar. În primele opt luni ale lui 2019, facilitățile primite de cursanții universitari s-au cifrat la 62% din totalul facilităților achitate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

După eliminarea gratuității, studenții au organizat mai multe proteste.

Proiectele noilor legi ale Educației, ajutor nesperat pentru operatorii feroviari

Noile prevederi privind reducerea de 90% pentru studenți reprezintă un ajutor nesperat pentru CFR Călători și pentru operatorii feroviari privați de transport de pasageri.

În conturile acestora vor intra mai mulți bani, pentru că mai mulți studenți vor alege să meargă cu trenul, în condițiile în care reducerea crește de la 50% la 90%. Apoi, operatorii își vor recupera banii de la ARF.

Varianta acordării unei reduceri de 90% este cu mult mai bună decât gratuitatea. Fiind obligați să plătească acei 10% din prețul biletului, studenții nu vor mai rezerva bilete de tren doar de dragul de a o face, așa cum s-a întâmplat cât a fost în vigoare gratuitatea. Acum, vor cumpăra bilete doar dacă vor dori cu adevărat să călătorească.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share