Site logo
28 noiembrie 2022

Republica Moldova va fi inclusă pe harta europeană a liniilor de cale ferată, o decizie oficială în acest sens urmând a fi luată luna viitoare.

Între timp, Comisia Europeană, împreună cu Banca Europeană de Investiţii, au iniţiat un studiu de prefezabilitate despre modalităţile de conectare a căilor ferate din Republica Moldova şi Ucraina la reţeaua transeuropeană de transport, informează TVR Moldova.

Reţeaua de căi ferate din Republica Moldova însumează puţin peste 1.150 km, dintre care doar 14 km cu ecartament standard, de 1435 mm, iar restul cu ecartament larg, de tip rusesc, de 1524 mm. Niciun km de cale ferată nu este electrificat, iar tracţiunea trenurilor se face exclusiv cu locomotive disel.

Includerea Republicii Moldova pe harta europeană a liniilor de cale ferată impune standarde tehnice

Includerea Republicii Moldova în reţeaua de bază a coridoarelor de transport europeane impune şi anumite standarde tehnice pentru construcţia sau reabilitarea liniilor de cale ferată.

”La nivel de experţi, de grupuri de lucru s-a agreat includerea Republicii Moldova şi Ucrainei în reţeaua de bază a coridoarelor de transport al UE. Asta, de asemenea, impune nişte standade tehnice pentru proiectele de reabilitare. Dacă, de exemplu, acum reabilităm sectorul Iaşi-Ungheni, asta înseamnă să fie de ecartament îngust european, iar viteza medie de circulaţie pentru trenurile de călători trebuie să fie 160 km/oră”, a declarat Oleg Tofilat, directorul general al Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova.

Iniţiativa Comisiei Europene mai prevede extinderea a patru coridoare europene de transport pe teritoriul celor două state. În cazul Republicii Moldova, ar urma să fie extinsă legătura feroviară de la Iaşi la Chişinău şi de aici spre Odesa.

”Într-un anumit viitor, eu cred că-i vorba de cinci ani, va fi ecartament european şi va fi o viteză înaltă de ciculaţie pentru pasageri, înaltă pentru noi, pentru UE e normală. Evident asta înseamnă alte perspective pentru mobilitatea călătorilor, dar şi pentru transportul de mărfuri, mai ales pentru containere, dar şi alte mărfuri care ar veni din UE, care acum e greu de imaginat că ar veni cu trenul – cum ar fi automobile”, a mai spus Tofilat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share