Site logo
Restructurarea lui Frăsinoi: invalizi și bolnavi de cancer pe listele de disponibilizați la CFR Marfă
7 iulie 2021

Compania CFR Marfă a încheiat la data de 5 iulie disponibilizările de personal prevăzute, încheindu-se perioada de preaviz acordată. Sindicatele afirmă că pe lista disponibilizaților se găsesc persoane cu boli incurabile, aflate în concedii medicale sau chiar invalizi cu picioarele amputate.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Disponibilizările au fost gestionate de actualul manager Mihai Frăsinoi, cel care acum zece ani pe de o parte concedia angajații și apela la înțelegerea personalului, iar pe de altă parte dădea în judecată compania pentru a obține indexări ale salariului, plăți suplimentare, bonusuri corespondente perioadei în care el condusese compania.

Acum, numărul persoanelor disponibilizate se ridică la 1.460, a declarat pentru Club Feroviar Iulică Măntescu, liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotivă. Din totalul personalului pus pe liber, 260 sunt mecanici de locomotivă. O sută de angajați au ieșit la pensie, angajându-se concomitent la alte companii feroviare, a explicat Măntescu. „Au fost disponibilizate persoane din toate funcțiile și meseriile, lăcătuși, revizori, magazineri etc”, spune el. Persoanele disponibilizate primesc șase salarii minime garantate în plată, nivelul actual al unui astfel de salariu fiind de 2.300 de lei.

Măntescu: Nu s-a respectat Codul Muncii

Liderul sindical afirmă că managementul CFR Marfă nu a respectat Codul Muncii. Spre deosebire de disponibilizările din anii trecuți, în acest an nu s-a salvat nicio persoană. În 2014, când compania era condusă de George Buruiană și au fost disponibilizați 2.500 de angajați s-a reușit salvarea a 100 de oameni de la concediere, spune Măntescu.

Însă acesta nu pare a fi cel mai grav fapt. Disponibilizările de acum au fost caracterizate de o lipsă totală de considerație și umanitate față de problemele celor disponibilizați. „Pe liste au fost trei persoane bolnave de cancer, aflate în concedii medicale de lungă durată. Mai este cazul unui inginer la Ploiești, rămas fără picioare în urmă cu mai mulți ani și care a fost și el disponibilizat”, spune Măntescu. În cazul persoanelor aflate în concedii, trebuia așteptată încheierea acestora și apoi închis contractul de muncă. Cel puțin asta prevede Codul Muncii.

Frăsinoi cere altora să renunțe la premieri, dar le cere pentru el

Ca întotdeauna în România, angajații companiilor de stat devin victime ale politicilor incompetenței și intereselor politice și personale promovate de miniștri și ale concedierilor menite chipurile să ducă la redresarea societăților.

Fără prea multă jenă, managerii politici ai companiilor de stat își trag prime și foloase inclusiv pentru perioadele dificile ale companiei, perioade invocate de ei pentru a restrânge drepturile sociale și salariale. Actualul director general al CFR Marfă, Mihai Frăsinoi, a mai condus compania în perioada august 2009 – iunie 2010.

Perioada în cauză a urmat crizei din anii 2008-2009 în care CFR Marfă a înregistrat pierderi serioase. Într-o scrisoare adresată sindicatelor și angajaților la acel moment, Mihai Frăsinoi cerea sindicatelor să renunțe la acțiunile în instanță menite la obținerea drepturilor salariale și să fie „alături de societate pentru depășirea momentelor de criză”. În 2010 compania a renunțat la 6.380 de angajați ceea ce, la acel moment, reprezenta, o treime din totalul personalului.

Bugetul întocmit de Frăsinoi pe 2010 prevedea menținerea măsurilor de înghețare a salariilor și neacordarea unor drepturi, precum prima de Paște, Crăciun, Ziua Feroviarului, tichete masă etc.

Vezi aici acțiunea lui Frăsinoi împotriva CFR Marfă și ce cerea el in 2010 sindicatelor

Unul dintre cele patru puncte ale scrisorii adresate sindicatelor se referea chiar la acțiunile acestora în instanțe. Frăsinoi scria atunci că acțiuni ale sindicatelor în instanțe, câștigate de angajați, nu au acoperire bugetară și pun societatea în poziție dificilă. „Aș vrea să renunțați la aceste acțiuni în instanță, să apelați la liderii sindicali care inițiază aceste acțiuni în numele dumneavoastră pentru a renunța la ele”, scria directorul general angajaților nedisponibilizați. Moralist, Frăsinoi le vorbea angajaților de obținerea în instanțe a unor „câștiguri bănești nesperate care în final vă pot afecta locul de muncă”.

Plecat în iunie 2010 de la șefia CFR Marfă (a ocupat ulterior postul de director zonal al CFR Marfă Oltenia până în martie 2014), Frăsinoi uită de acțiunile responsabilitatea cerută angajaților și de susținerea companiei și cheamă compania în judecată pentru obținerea drepturilor care, la momentul la care era director general, le-ar fi vrut neacordate angajaților pe motiv de criză.

El deschide o acțiune în instanță la Tribunalul Dolj pentru a cere salariul suplimentar pentru perioada 2009-2010, ajutor material pentru Crăciun 2009-2010, Paște 2010 și Ziua Feroviarului 2010, actualizarea sumei cu rata inflației și dobânda legală și raportarea drepturilor sale la salariul minim brut de atunci de 700 de lei. Potrivit informațiilor neoficiale deținute de Club Feroviar, Mihai Frăsinoi a avut atunci câștig de cauză împotriva companiei CFR Marfă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share