Rețeaua de tramvai a Oradiei se va lega la cea a CFR SA pentru un proiect tram-train
Rețeaua de tramvai a Oradiei se va putea lega la cea a CFR SA pentru realizarea unui tram-train metropolitan.

Posibilitatea este prevăzută într-un proiect de act normativ inițiat de către Ministerul Transporturilor, disponibil aici.
„Proiectul propune operaționalizarea unei rețele interoperabile de tram-train metropolitan la nivelul zonei metropolitane Oradea prin lucrări de reabilitare/ modernizare a unor linii de cale ferată existente precum și lucrări de realizare a unor extinderi de linii de tram-train, inclusiv racorduri între rețeaua de cale ferată de la nivelul zonei metropolitane și rețeaua de linii de tramvai a Municipiului Oradea. Prin prezentul proiect de act normativ se propune constituirea unui parteneriat între Consiliul Județean Bihor și Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” SA (CNCF CFR SA), în conformitate cu prevederile art. 11² alin. (1) din OUG 12/1998 (republicată) privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, privind infrastructura feroviară publică”, se precizează în proiect.
Articolul pomenit, și anume 11-1 din OUG 12 pe 1998 arată că CFR SA poate să închirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, instalațiile de tracțiune electrică de electroalimentare și rețeaua de telecomunicații C.F.R., bunuri proprietate privată necesare organizării și desfășurării procesului de transport feroviar, aferente instalațiilor de tracțiune electrică.
Un proiect prezentat de către Club Feroviar
Proiectul unui tram-train la Oradea a fost prezentat în primăvara acestui an la un eveniment organizat în parteneriat cu Club Feroviar.
„Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, a spus Adrian Revnic.
Noile linii de tramvai se vor îndrepta spre Borș (parc industrial, zonă metropolitană, graniță de stat) și spre Aeroport și parcul industrial, inclusiv cu conexiuni la calea ferată. De asemenea, sunt linii ferate care nu mai sunt folosite de CFR, iar aici se intenționează să fie operat în viitor un serviciu de transport public metropolitan cu tramvaie.
Oradea a luat în acest sens modelul orașului german Karlsruhe, unde a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai. Practic, după cum spune Adrian Revnic, oamenii iau trenul din apropierea casei și coboară chiar la poarta uzinei Mercedes unde lucrează. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale. Tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai. Nu în ultimul rând, vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari.
Tram-trenul poate fi folosit într-un transport public regional în trei moduri: ca mod principal, în care tram-trenul este singurul mod feroviar care deservește localitățile regionale; ca mod secundar, în care trenurile regionale deservesc orașele mari, iar tramvaiul deservește stații suplimentare și satele mai mici; ca mod de alimentare, în care tram-trenul este utilizat pentru a oferi acces la noduri feroviare de nivel superior. Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban. „Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centru orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport”, a explicat Adrian Revnic.
Tram-trenurile permit distanțe mai scurte între opriri în comparație cu trenurile regionale. Deși sunt necesare relativ puține investiții în infrastructură, deoarece tramvaiul-tren utilizează infrastructura existentă, vehiculele sunt mai scumpe decât tramvaiele obișnuite.

Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail