Club Feroviar vă prezintă Retrospectiva feroviară 2021. Cu siguranță, Anul European al Căilor Ferate nu a fost perceput așa cum ar fi trebuit în România, mai ales la nivelul politicienilor. Însă, în ciuda faptului că Transporturile au avut trei miniștri iar la conducerile societăților și companiilor de stat s-au produs schimbări peste schimbări, lucrurile s-au mai mișcat.
Articol de Adrian Bărbulescu și Doru Cireașă
În anul care stă să se încheie, politicienii au găsit de cuviință mai degrabă să se ”deraieze” unul pe altul, în loc să respecte trendul european. Am avut nu mai puțin de trei miniștri ai Transporturilor – Cătălin Drulă, Dan Vîlceanu (interimar) și Sorin Grindeanu – instabilitate care, evident, a avut consecințe negative asupra dezvoltării sectorului de transport pe șină. Ca la domino, schimbările de miniștri au antrenat și modificări la conducerea societăților și companiilor feroviare. Numai la CFR Călători am avut trei directori generali – Dan Marian Costescu, Ovidiu Vizante și, acum, Traian Preoteasa.
Retrospectiva feroviară 2021. Fără trenuri noi, dar cu investiții lansate în infrastructură
Trenuri noi nu am cumpărat, fiind semnată doar o atribuire care este contestată în instanță, deraierile s-au ținut lanț, ba am avut de-a face și cu două greve spontane – una la metrou și una la calea ferată – aceasta din urmă fiind prima acțiune de protest a tuturor feroviarilor de după 2005.
O bilă albă merită fostul (până de curând) director al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Ioan Pintea. A reușit să cheltuiască eficient toți banii alocați – din păcate, nu mulți – și să lanseze lucrări importante pentru infrastructură.
Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că în al doilea an al pandemiei Club Feroviar a organizat atât Conferința de Infrastructură, pe 23 martie, cât și Conferința de material rulant, pe 19 mai. Iar Carieră Feroviară în România a organizat două târguri de locuri de muncă, pe 19-20 aprilie și pe 23-25 noiembrie.
Dar să vedem ce s-a întâmplat, punct cu punct, în domeniul transportului pe șină din România anului 2021.
Ianuarie. Ceferiștii, mai harnici ca drumarii. Se închide Muzeul CFR, au loc prima deraiere și primul miting de protest
1 ianuarie. Începe Anul European al Căilor Ferate
5 ianuarie. Are loc prima deraiere din 2021, a unui tren cu angajați CFR
6 ianuarie. Primăria Capitalei semnează cu Swietelsky contractul pentru modernizarea liniei de tramvai de pe Bulevardul Vasile Milea
8 ianuarie. CAF Spania pierde la CNSC în contestația privind licitația de mentenanță a trenurilor Metrorex. Contractul, prelungit cu Alstom
13 ianuarie. Club Feroviar dezvăluie ceea ce Primăria Capitalei a încercat să țină sub preș: pe 31 decembrie 2020 s-a anulat licitația de tramvaie a STB, câștigată de Electroputere VFU Pașcani
14 ianuarie. Club Feroviar face bilanțul infrastructurii feroviare în 2020 și rezultă că ceferiștii au fost mai harnici ca drumarii. 71,88 km de cale ferată modernizată vs 60,6 km de autostradă construiți
18 ianuarie. Primăria Sectorului 4 începe lucrările la stația de metrou Tudor Arghezi de pe Magistrala 2
21 ianuarie. Cătălin Drulă face primele declarații referitoare la intenția sa de a renunța la metroul de Otopeni:”Hai să nu facem o investiție care sună bine de PR”
24 ianuarie. Primul miting al ceferiștilor din 2021. Sindicaliștii vor trenuri noi și cursuri de formare profesională. Ei cer desființarea ARF
27 ianuarie. În Anul European al Căilor Ferate, Ministerul Culturii a închis Muzeul CFR
29 ianuarie. E oficial. Metroul Tokyo-Otopeni nu se mai construiește, cel puțin în perioada următoare, după ce Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a respins documentația pentru lansarea la licitație.
Februarie. Gabriel Mocanu demisionează de la conducerea Metrorex, Mihai Frăsinoi devine director general al CFR Marfă
1 februarie. Club Feroviar dezvăluie existența unui Memorandum guvernamental special pentru excluderea Astra-CRRC de la licitațiile ARF
2 februarie. Cătălin Drulă trimite Corpul de Control la Metrorex. ”Au crescut enorm cheltuielile salariale”, spune ministrul Transporturilor, care începe astfel oficial lupta cu liderul USLM, Ion Rădoi
5 februarie. CFR SA începe lucrări de mentenanță la calea ferată în regie proprie pe raza a patru regionale
6 februarie. Decizie dură publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene privind soarta CFR Marfă. CE decide că statul trebuie să recupereze în doar șase luni, în mod „imediat și efectiv” 569 milioane de euro, plus dobânda compusă de la CFR Marfă. Aceasta echivalează efectiv cu desființarea companiei de stat
10 februarie. Vicepremierul Dan Barna anunță că Executivul vrea să elimine total gratuitatea călătoriilor CFR pentru studenți, astfel încât aceștia să plătească jumătate din prețul biletelor
10 februarie. Ministrul Transporturilor cere amânarea cu un an a Legii privind Statutul Personalului Feroviar
16 februarie. Ceferiștii ies din nou în stradă, în fața Ministerului Transporturilor, iar a doua zi la Guvern și la prefecturile din țară
18 februarie. Statul pierde definitiv procesul cu Grup Feroviar Român privind garanția de la privatizarea CFR Marfă
18 februarie. Iese la iveală informația că Grup Transport Feroviar, operatorul feroviar privat cu licența 001, dă faliment
19 februarie. Angajații CNCF CFR SA lucrează pe mai mult de 40 de șantiere în regie proprie în toată țara
19 februarie. Electroputere VFU Pașcani câștigă la CNSC disputa cu STB, care este obligată să atribuie licitația pentru tramvaie
24 februarie. Un nou protest al ceferiștilor la Ministerul Transporturilor
26 februarie. Gabriel Mocanu demisionează de la conducerea Metrorex, ca urmare a disputelor cu Cătălin Drulă. Mariana Miclăuș devine director general interimar
26 februarie. Consiliul de Administrație al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă (SNTFM) l-a numit pe Mihai Frăsinoi director general al CFR Marfă.
Martie. Noi directori generali la Metrorex și STB, grevă spontană la metrou
5 martie. Ministrul Cătălin Drulă scoate reprezentanții sindicatelor din ședințele Consiliilor de Administrație ale companiilor feroviare
8 martie. Ștefan Paraschiv este numit director general al Metrorex
10 martie. Adrian Criț este numit director general al Societății de Transport București
19 martie. Asocierea SC Confer Group SRL – SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL a fost desemnată câștigătoare la licitația Regionalei Brașov pentru reconstrucția Podului Budila, prăbușit în 2018
25 martie. Metrorex dă ultimatum pentru dezafectarea spațiilor comerciale de la metrou, administrate de sindicaliștii lui Ion Rădoi
26 martie. Izbucnește o grevă spontană la metrou. Mai mulți sindicaliști se pun pe șine, împiedicând circulația trenurilor.
Aprilie. Dan Costescu este debarcat de la conducerea CFR Călători și la metrou începe demolarea chioșcurilor
5 aprilie. Guvernul a aprobat în secret, cu modificări nepublicate Ordonanța anti-China
7 aprilie. Începe demolarea chioșcurilor de la metrou, la stația Ștefan cel Mare. Directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, forțează cu ranga ușa unui butic
9 aprilie. Peste 100 de șantiere feroviare deschise pe rețeaua CFR
15 aprilie. Dan Marian Costescu este debarcat de la conducerea CFR Călători. Director general este numit Ovidiu Vizante
15 aprilie. S-a făcut recepția la PO Patinoar de pe calea ferată de Otopeni, stație cunoscută ca ”gara lui Țiriac”
20 aprilie. Gigantul Siemens renunță să mai depună ofertă la licitația de trenuri inter-regionale
20 aprilie. Curtea de Apel București decide definitiv să oblige STB să cumpere tramvaiele produse de Electroputere VFU Pașcani
21 aprilie. Disponibilizările la CFR Marfă, aprobate. Plăți compensatorii de șase salarii minime pe economie
28 aprilie. Guvernul a aprobat cumpărarea de trenuri de lucru pentru CFR SA.
Retrospectiva feroviară 2021. Mai. Se semnează contractul PMB-Astra Vagoane Călători pentru 100 de tramvaie
7 mai. CFR SA a lansat licitația pentru SF privind electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia
11 mai. Se semnează contractul dintre Primăria Capitalei și Astra Vagoane Călători Arad pentru achiziția a 100 de tramvaie
14 mai. Directorul general al STB, Adrian Criț, anunță o nouă politică tarifară. 3 lei/oră, în loc de 1,3 lei/călătorie
17 mai. GFR lansează ETA Expert, un serviciu unic de estimare a timpilor de sosire la transporturile feroviare de marfă
20 mai. Se dau primele preavize de concediere la CFR Marfă
25 mai. Proteste la Romvag Caracal și Meva Turnu Severin. Angajații se plâng de salariile mici
27 mai. Cătălin Drulă merge cu trenul pentru prima oară de la preluarea mandatului de ministru al Transporturilor. Și ultima
29 mai. AFER a continuat testele pentru automotorul construit de Electroputere VFU Pașcani.
Iunie. Se lansează licitația pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara Est
1 iunie. Primele trenuri opresc la Patinoar PO
15 iunie. CFR SA a lansat licitația pentru modernizarea căii ferate pe tronsoanele Caransebeș-Lugoj și Lugoj-Timișoara Est, în valoare de 645 milioane de euro
17 iunie. Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a fost concediat de la CFR Marfă
22 iunie. Metrorex cere în instanță reducerea salariilor la metrou
23 iunie. Primul pas spre un transport periurban civilizat în București-Ilfov. Europeron la Parc Mogoșoaia, construit de Primărie
24 iunie. Regio Călători se retrage de pe ruta București Nord-Aeroport Otopeni
27 iunie. Transferoviar Călători a primit primele trei rame Bombardier cumpărate la mâna a doua
29 iunie. Protest la Ministerul Transporturilor. Ceferiștii amenință cu greva
29 iunie. S-a rezolvat criza trenurilor de Aeroport. CFR Călători a preluat trasele abandonate de Regio Călători
30 iunie. Guvernul a adoptat bugetele CFR SA și CFR Marfă pe 2021. Rămân ”corigente” CFR Călători și Metrorex.
Iulie. Deraierea de la Fetești și călătorii lăsați în câmp tulbură industria feroviară și relațiile politice
7 iulie. Ies la iveală detalii șocante în cazul disponibilizărilor de la CFR Marfă: invalizi și bolnavi de cancer puși pe listele de concedieri
7 iulie. Directorul economic al Ministerului Transporturilor este reținut pentru mită
10 iulie. CFR SA lansează licitația pentru modernizarea Complexului Feroviar București
13 iulie. GFR primește aprobare pentru operare în Grecia
13 iulie. Se anunță majorări de tarife la Metrorex și STB, de la 1 august. Integrare tarifară fără CFR
14 iulie. Percheziții la metrou – la sediul USLM și la locuința liderului sindical Ion Rădoi. Acesta este pus sub control judiciar și pleacă de la sediul DNA flancat de sindicaliști
14 iulie. Se semnează contractele pentru reparații pe linia ferată Buzău-Făurei
15 iulie. CFR SA face primul pas pentru electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu. Licitația pentru SF a fost lansată
15 iulie. Contractul pentru metroul 1 Mai-Tokyo este câștigat de o companie turcească
19 iulie. Primăria Craiova a semnat contractul cu PESA pentru 17 tramvaie
21 iulie. Tren de marfă, deraiat la Fetești
23 iulie. A murit Fathi Taher, cel care a transformat Electroputere Craiova în mall și voia să cumpere CFR Marfă
29 iulie. Florin Cîțu îl critică dur pe Ovidiu Vizante, pentru sutele de călători lăsați să aștepte în câmp nouă ore.
August. Licitații anulate la ARF, disputa cu angajații Metrorex continuă, începe demolarea podului vechi de la Grădiștea
1 august. Intră în vigoare majorările de tarife la metrou și la transportul de suprafață din București
4 august. Opoziția sare în apărarea șefului CFR Călători. După Barna, Cioloș sare și el în apărarea lui Vizante
4 august. Rectificare bugetară pozitivă la Transporturi
5 august. S-a lansat licitația pentru modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița de pe M800
13 august. Un șef de tren de la CFR Călători doarme în gară. Conducerea societății: motive independente de noi
18 august. Se anunță concedieri la metrou, pentru abateri deosebit de grave de la ordinea și disciplina muncii, în urma grevei spontane din martie
19 august. O nouă deraiere, de această dată la Deva, la ultimul vagon al unui tren de marfă
21 august. ARF anulează licitația de 40 de rame regionale
22 august. Tim Rail Cargo poate circula din nou. ASFR a retras suspendarea certificatului de siguranță, măsură luată după accidentul de la Fetești
24 august. Conducerea Metrorex pierde definitiv procesul cu USLM. Majorările salariale rămân în vigoare
27 august. Deraiere la Nucet, județul Dâmbovița. Șase vagoane ale unui tren de marfă au sărit de pe șine
30 august. Porr Construct a început demolarea podului de la Grădiștea construit în anii 80
30 august. Contractul de activitate al CFR SA 2021-2025 a fost adoptat de Guvern.
Septembrie. Luna Connecting Europe Express. Directorul CFR Călători își dă demisia
1 septembrie Guvernul a aprobat bugetul CFR Călători pe 2021, în ciuda scandalului din Coaliție
4 septembrie. Drulă pregătește noi sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă: suspendarea permisului până la trei ani
7 septembrie. Guvernul a adoptat rectificarea bugetară pe 2021
8 septembrie. Vali Ionescu Caciureac, șefa CS Rapid, este revocată din funcție de Cătălin Drulă pentru a-l ”deraia” pe Florin Cîțu. Două zile mai târziu este repusă în funcție
8 septembrie. Klaus Iohannis a semnat decretul de numire a lui Dan Vîlceanu interimar la Transporturi
15 septembrie. Condamnări în dosarul mită de la Romairport, societate controlată de Astaldi
16 septembrie. Directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante, și-a dat demisia
17 septembrie. Connecting Europe Express intră în România. Adina Vălean, Comisar European pentru Transport, este prezentă la eveniment și merge cu trenul de la București la Brașov
17 septembrie. STB pierde și recursul la Curtea de Apel privind achiziția de tramvaie de la Electroputere VFU.
Octombrie. Nou șef la CFR Călători. Proiectul metroului spre Otopeni, repornit
1 octombrie. Traian Preoteasa devine director general al CFR Călători, în locul lui Ovidiu Vizante
1 octombrie. Mariana Ioniță este noua șefă a Direcției de Transport Feroviar
5 octombrie. Guvernul a fost demis. Florin Cîțu, atac dur la adresa lui Cătălin Drulă
7 octombrie. Conducerea CENAFER, schimbată din nou
9 octombrie. Încep discuțiile pentru integrarea tarifară a CFR Călători cu biletul unic STB-Metrorex
11 octombrie. Ultimatum al Curții de Conturi către CFR Călători privind ramele sechestrate de Remarul 16 Februarie.
15 octombrie. Contractele de servicii publice după rectificare. CFR Călători pierde 50 de milioane de lei, privații câștigă
20 octombrie. Țarul materialului rulant, Gigi Gavrilă, este dat jos de la cârma ARF. Președinte devine Ștefan Roșeanu
23 octombrie. Ajutor de stat aprobat pentru transportul feroviar de marfă
29 octombrie. Undă verde pentru tronsonul de metrou Eroilor-Iancului. Se semnează contractul de proiectare.
Retrospectiva feroviară 2021. Noiembrie. Nou ministru al Transporturilor, directorul Metrorex demis
2 noiembrie. Alstom câștigă licitația de trenuri inter-regionale, atribuire care este însă contestată de CRRC-Astra
3 noiembrie. Se depun trei oferte pentru contractul privind modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești
3 noiembrie. CNSC decide anularea licitației de trenuri regionale. Sute de milioane de euro din POIM, pierdute
5 noiembrie. Subvenția acordată Metrorex crește substanțial. Salarizarea, deblocată
11 noiembrie. Ștefan Paraschiv, revocat din funcția de director general al Metrorex
12 noiembrie. Cătălin Drulă face o declarație-șoc: Florin Cîțu mi-a cerut să închid CFR Călători
16 noiembrie. Ovidiu Silaghi și Călin Mitică, investigați pentru o suveică de scrisori de garanție fantomă
17 noiembrie. Tinmar Energy câștigă furnizarea de energie electrică pentru uz propriu a CFR SA
18 noiembrie. Metrorex scoate oficial la licitație proiectarea și execuția M6, Tokyo-Aeroport Otopeni
20 noiembrie. CFR SA reia de la zero licitația pentru electrificarea căii ferate Rădulești-Giurgiu
24 noiembrie. Guvernul aprobă achiziția a 99 de trenuri, din care 62 regionale, restul inter-regionale
24 noiembrie. Deraiere a unui tren de marfă la Balota
25 noiembrie. Sorin Grindeanu depune jurământul de ministru al Transporturilor
26 noiembrie. Guvernul adoptă a doua rectificare bugetară din 2021. Se iau bani de la Transporturi.
Decembrie. Legea Statutului Personalului Feroviar, din nou amânată. Grevă la CFR
2 decembrie. Comisia Europeană a virat României prima tranșă din PNRR, inclusiv pentru proiecte feroviare
3 decembrie. Se schimbă radical modul de împărțire a sute de milioane de euro – compensațiile către operatorii de transport de călători
10 decembrie. Se anunță începerea licitației de modernizare a primelor două loturi din Cluj Napoca – Oradea
13 decembrie. Se semnează contractul de proiect pentru modernizarea căii ferate București – Craiova
15 decembrie. Lista meseriilor care vor beneficia de Legea Statutului Personalului Feroviar, discutată în primă formă
15 decembrie. Ion Simu-Alexandru devine director general la CFR SA, în locul lui Ioan Pintea
16 decembrie. Ministerul de Finanțe propune amânarea Legii Statutului Personalului Feroviar până în 2023
19 decembrie. Se publică proiectul bugetului de stat pe 2022. Bani în plus pentru calea ferată
20 decembrie. Are loc o grevă spontană a angajaților din sistemul feroviar de stat, prima acțiune de acest fel la nivel național după 2005. Traficul feroviar este bulversat în toată țara de dimineață până seara
23 decembrie. Toți directorii de regionale CFR SA sunt demiși
24 decembrie. Se primesc șapte oferte la licitația pentru Caransebeș-Timișoara Est, în valoare de 640 de milioane de euro
28 decembrie. Guvernul adoptă indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca
30 decembrie. Este stabilită asocierea de firme care va face SF de electrificare Constanța-Mangalia
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail