Site logo
Retrospectiva feroviară 2021. Ce s-a făcut în Anul căilor ferate cu trei miniștri ai Transporturilor
31 decembrie 2021

Club Feroviar vă prezintă Retrospectiva feroviară 2021. Cu siguranță, Anul European al Căilor Ferate nu a fost perceput așa cum ar fi trebuit în România, mai ales la nivelul politicienilor. Însă, în ciuda faptului că Transporturile au avut trei miniștri iar la conducerile societăților și companiilor de stat s-au produs schimbări peste schimbări, lucrurile s-au mai mișcat.

Articol de Adrian Bărbulescu și Doru Cireașă

În anul care stă să se încheie, politicienii au găsit de cuviință mai degrabă să se ”deraieze” unul pe altul, în loc să respecte trendul european. Am avut nu mai puțin de trei miniștri ai Transporturilor – Cătălin Drulă, Dan Vîlceanu (interimar) și Sorin Grindeanu – instabilitate care, evident, a avut consecințe negative asupra dezvoltării sectorului de transport pe șină. Ca la domino, schimbările de miniștri au antrenat și modificări la conducerea societăților și companiilor feroviare. Numai la CFR Călători am avut trei directori generali – Dan Marian Costescu, Ovidiu Vizante și, acum, Traian Preoteasa.

Retrospectiva feroviară 2021. Fără trenuri noi, dar cu investiții lansate în infrastructură

Trenuri noi nu am cumpărat, fiind semnată doar o atribuire care este contestată în instanță, deraierile s-au ținut lanț, ba am avut de-a face și cu două greve spontane – una la metrou și una la calea ferată – aceasta din urmă fiind prima acțiune de protest a tuturor feroviarilor de după 2005.

O bilă albă merită fostul (până de curând) director al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Ioan Pintea. A reușit să cheltuiască eficient toți banii alocați – din păcate, nu mulți – și să lanseze lucrări importante pentru infrastructură.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că în al doilea an al pandemiei Club Feroviar a organizat atât Conferința de Infrastructură, pe 23 martie, cât și Conferința de material rulant, pe 19 mai. Iar Carieră Feroviară în România a organizat două târguri de locuri de muncă, pe 19-20 aprilie și pe 23-25 noiembrie.

Dar să vedem ce s-a întâmplat, punct cu punct, în domeniul transportului pe șină din România anului 2021.

Ianuarie. Ceferiștii, mai harnici ca drumarii. Se închide Muzeul CFR, au loc prima deraiere și primul miting de protest

Retrospectiva feroviară 2021 redeschiderea Muzeului CFR închis Muzeul CFR cursuri de calificare la CENAFER CENAFER la ceas aniversar1 ianuarie. Începe Anul European al Căilor Ferate

5 ianuarie. Are loc prima deraiere din 2021, a unui tren cu angajați CFR

6 ianuarie. Primăria Capitalei semnează cu Swietelsky contractul pentru modernizarea liniei de tramvai de pe Bulevardul Vasile Milea

8 ianuarie. CAF Spania pierde la CNSC în contestația privind licitația de mentenanță a trenurilor Metrorex. Contractul, prelungit cu Alstom

13 ianuarie. Club Feroviar dezvăluie ceea ce Primăria Capitalei a încercat să țină sub preș: pe 31 decembrie 2020 s-a anulat licitația de tramvaie a STB, câștigată de Electroputere VFU Pașcani

14 ianuarie. Club Feroviar face bilanțul infrastructurii feroviare în 2020 și rezultă că ceferiștii au fost mai harnici ca drumarii. 71,88 km de cale ferată modernizată vs 60,6 km de autostradă construiți

18 ianuarie. Primăria Sectorului 4 începe lucrările la stația de metrou Tudor Arghezi de pe Magistrala 2

21 ianuarie. Cătălin Drulă face primele declarații referitoare la intenția sa de a renunța la metroul de Otopeni:”Hai să nu facem o investiție care sună bine de PR”

24 ianuarie. Primul miting al ceferiștilor din 2021. Sindicaliștii vor trenuri noi și cursuri de formare profesională. Ei cer desființarea ARF

27 ianuarie. În Anul European al Căilor Ferate, Ministerul Culturii a închis Muzeul CFR

29 ianuarie. E oficial. Metroul Tokyo-Otopeni nu se mai construiește, cel puțin în perioada următoare, după ce Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a respins documentația pentru lansarea la licitație.



Februarie. Gabriel Mocanu demisionează de la conducerea Metrorex, Mihai Frăsinoi devine director general al CFR Marfă

Gabriel Mocanu demisionează Război la Metrorex carduri contactless la metrou Ziua Metroului1 februarie. Club Feroviar dezvăluie existența unui Memorandum guvernamental special pentru excluderea Astra-CRRC de la licitațiile ARF

2 februarie. Cătălin Drulă trimite Corpul de Control la Metrorex. ”Au crescut enorm cheltuielile salariale”, spune ministrul Transporturilor, care începe astfel oficial lupta cu liderul USLM, Ion Rădoi

5 februarie. CFR SA începe lucrări de mentenanță la calea ferată în regie proprie pe raza a patru regionale

6 februarie. Decizie dură publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene privind soarta CFR Marfă. CE decide că statul trebuie să recupereze în doar șase luni, în mod „imediat și efectiv” 569 milioane de euro, plus dobânda compusă de la CFR Marfă. Aceasta echivalează efectiv cu desființarea companiei de stat

10 februarie. Vicepremierul Dan Barna anunță că Executivul vrea să elimine total gratuitatea călătoriilor CFR pentru studenți, astfel încât aceștia să plătească jumătate din prețul biletelor

10 februarie. Ministrul Transporturilor cere amânarea cu un an a Legii privind Statutul Personalului Feroviar

16 februarie. Ceferiștii ies din nou în stradă, în fața Ministerului Transporturilor, iar a doua zi la Guvern și la prefecturile din țară

18 februarie. Statul pierde definitiv procesul cu Grup Feroviar Român  privind garanția de la privatizarea CFR Marfă

18 februarie. Iese la iveală informația că Grup Transport Feroviar, operatorul feroviar privat cu licența 001, dă faliment

19 februarie. Angajații CNCF CFR SA lucrează pe mai mult de 40 de șantiere în regie proprie în toată țara

19 februarie. Electroputere VFU Pașcani câștigă la CNSC disputa cu STB, care este obligată să atribuie licitația pentru tramvaie

24 februarie. Un nou protest al ceferiștilor la Ministerul Transporturilor

26 februarie. Gabriel Mocanu demisionează de la conducerea Metrorex, ca urmare a disputelor cu Cătălin Drulă. Mariana Miclăuș devine director general interimar

26 februarie. Consiliul de Administrație al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă (SNTFM) l-a numit pe Mihai Frăsinoi director general al CFR Marfă.



Martie. Noi directori generali la Metrorex și STB, grevă spontană la metrou

linii de tramvai din București contractul Astra Vagoane-RATB tramvaiele de la Electroputere VFU Pașcani5 martie. Ministrul Cătălin Drulă scoate reprezentanții sindicatelor din ședințele Consiliilor de Administrație ale companiilor feroviare

8 martie. Ștefan Paraschiv este numit director general al Metrorex

10 martie. Adrian Criț este numit director general al Societății de Transport București

19 martie. Asocierea SC Confer Group SRL – SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL a fost desemnată câștigătoare la licitația Regionalei Brașov pentru reconstrucția Podului Budila, prăbușit în 2018

25 martie. Metrorex dă ultimatum pentru dezafectarea spațiilor comerciale de la metrou, administrate de sindicaliștii lui Ion Rădoi

26 martie. Izbucnește o grevă spontană la metrou. Mai mulți sindicaliști se pun pe șine, împiedicând circulația trenurilor.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Aprilie. Dan Costescu este debarcat de la conducerea CFR Călători și la metrou începe demolarea chioșcurilor

Retrospectiva feroviară 2021 bugetul CFR Călători bilanțul lui Dan Costescu noile uniforme la CFR Călători coronavirus la CFR Călători Dan Costescu live la HotNews acuze reciproce Szentes-Costescu datoria CFR Călători sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători la rectificarea bugetară restrângere de activitate la CFR Călători Covid 195 aprilie. Guvernul a aprobat în secret, cu modificări nepublicate Ordonanța anti-China

7 aprilie. Începe demolarea chioșcurilor de la metrou, la stația Ștefan cel Mare. Directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, forțează cu ranga ușa unui butic

9 aprilie. Peste 100 de șantiere feroviare deschise pe rețeaua CFR

15 aprilie. Dan Marian Costescu este debarcat de la conducerea CFR Călători. Director general este numit Ovidiu Vizante

15 aprilie. S-a făcut recepția la PO Patinoar de pe calea ferată de Otopeni, stație cunoscută ca ”gara lui Țiriac”

20 aprilie. Gigantul Siemens renunță să mai depună ofertă la licitația de trenuri inter-regionale

20 aprilie. Curtea de Apel București decide definitiv să oblige STB să cumpere tramvaiele produse de Electroputere VFU Pașcani

21 aprilie. Disponibilizările la CFR Marfă, aprobate. Plăți compensatorii de șase salarii minime pe economie

28 aprilie. Guvernul a aprobat cumpărarea de trenuri de lucru pentru CFR SA.



Retrospectiva feroviară 2021. Mai. Se semnează contractul PMB-Astra Vagoane Călători pentru 100 de tramvaie

7 mai. CFR SA a lansat licitația pentru SF privind electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia

11 mai. Se semnează  contractul dintre Primăria Capitalei și Astra Vagoane Călători Arad pentru achiziția a 100 de tramvaie

14 mai. Directorul general al STB, Adrian Criț, anunță o nouă politică tarifară. 3 lei/oră, în loc de 1,3 lei/călătorie

17 mai. GFR lansează ETA Expert, un serviciu unic de estimare a timpilor de sosire la transporturile feroviare de marfă

20 mai. Se dau primele preavize de concediere la CFR Marfă

25 mai. Proteste la Romvag Caracal și Meva Turnu Severin. Angajații se plâng de salariile mici

27 mai. Cătălin Drulă merge cu trenul pentru prima oară de la preluarea mandatului de ministru al Transporturilor. Și ultima

29 mai. AFER a continuat testele pentru automotorul construit de Electroputere VFU Pașcani.



Iunie. Se lansează licitația pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara Est

exproprierile pentru calea ferată Caransebeș-Arad licitație pentru modernizarea căii ferate modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara-Arad modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad fibră optică pe calea ferată1 iunie. Primele trenuri opresc la Patinoar PO

15 iunie. CFR SA a lansat licitația pentru modernizarea căii ferate pe tronsoanele Caransebeș-Lugoj și Lugoj-Timișoara Est, în valoare de 645 milioane de euro

17 iunie. Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a fost concediat de la CFR Marfă

22 iunie. Metrorex cere în instanță reducerea salariilor la metrou

23 iunie. Primul pas spre un transport periurban civilizat în București-Ilfov. Europeron la Parc Mogoșoaia, construit de Primărie

24 iunie. Regio Călători se retrage de pe ruta București Nord-Aeroport Otopeni

27 iunie. Transferoviar Călători a primit primele trei rame Bombardier cumpărate la mâna a doua

29 iunie. Protest la Ministerul Transporturilor. Ceferiștii amenință cu greva

29 iunie. S-a rezolvat criza trenurilor de Aeroport. CFR Călători a preluat trasele abandonate de Regio Călători

30 iunie. Guvernul a adoptat bugetele CFR SA și CFR Marfă pe 2021. Rămân ”corigente” CFR Călători și Metrorex.



Iulie. Deraierea de la Fetești și călătorii lăsați în câmp tulbură industria feroviară și relațiile politice

Retrospectiva feroviară 20217 iulie. Ies la iveală detalii șocante în cazul disponibilizărilor de la CFR Marfă: invalizi și bolnavi de cancer puși pe listele de concedieri

7 iulie. Directorul economic al Ministerului Transporturilor este reținut pentru mită

10 iulie. CFR SA lansează licitația pentru modernizarea Complexului Feroviar București

13 iulie. GFR primește aprobare pentru operare în Grecia

13 iulie. Se anunță majorări de tarife la Metrorex și STB, de la 1 august. Integrare tarifară fără CFR

14 iulie. Percheziții la metrou – la sediul USLM și la locuința liderului sindical Ion Rădoi. Acesta este pus sub control judiciar și pleacă de la sediul DNA flancat de sindicaliști

14 iulie. Se semnează contractele pentru reparații pe linia ferată Buzău-Făurei

15 iulie. CFR SA face primul pas pentru electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu. Licitația pentru SF a fost lansată

15 iulie. Contractul pentru metroul 1 Mai-Tokyo este câștigat de o companie turcească

19 iulie. Primăria Craiova a semnat contractul cu PESA pentru 17 tramvaie

21 iulie. Tren de marfă, deraiat la Fetești

23 iulie. A murit Fathi Taher, cel care a transformat Electroputere Craiova în mall și voia să cumpere CFR Marfă

29 iulie. Florin Cîțu îl critică dur pe Ovidiu Vizante, pentru sutele de călători lăsați să aștepte în câmp nouă ore.



August. Licitații anulate la ARF, disputa cu angajații Metrorex continuă, începe demolarea podului vechi de la Grădiștea

Retrospectiva feroviară 20211 august. Intră în vigoare majorările de tarife la metrou și la transportul de suprafață din București

4 august. Opoziția sare în apărarea șefului CFR Călători. După Barna, Cioloș sare și el în apărarea lui Vizante

4 august. Rectificare bugetară pozitivă la Transporturi

5 august. S-a lansat licitația pentru modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița de pe M800

13 august. Un șef de tren de la CFR Călători doarme în gară. Conducerea societății: motive independente de noi

18 august. Se anunță concedieri la metrou, pentru abateri deosebit de grave de la ordinea și disciplina muncii, în urma grevei spontane din martie

19 august. O nouă deraiere, de această dată la Deva, la ultimul vagon al unui tren de marfă

21 august. ARF anulează licitația de 40 de rame regionale

22 august. Tim Rail Cargo poate circula din nou. ASFR a retras suspendarea certificatului de siguranță, măsură luată după accidentul de la Fetești

24 august. Conducerea Metrorex pierde definitiv procesul cu USLM. Majorările salariale rămân în vigoare

27 august. Deraiere la Nucet, județul Dâmbovița. Șase vagoane ale unui tren de marfă au sărit de pe șine

30 august. Porr Construct a început demolarea podului de la Grădiștea construit în anii 80

30 august. Contractul de activitate al CFR SA 2021-2025 a fost adoptat de Guvern.



Septembrie. Luna Connecting Europe Express. Directorul CFR Călători își dă demisia

Retrospectiva feroviară 20211 septembrie Guvernul a aprobat bugetul CFR Călători pe 2021, în ciuda scandalului din Coaliție

4 septembrie. Drulă pregătește noi sancțiuni pentru mecanicii de locomotivă: suspendarea permisului până la trei ani

7 septembrie. Guvernul a adoptat rectificarea bugetară pe 2021

8 septembrie. Vali Ionescu Caciureac, șefa CS Rapid, este revocată din funcție de Cătălin Drulă pentru a-l ”deraia” pe Florin Cîțu. Două zile mai târziu este repusă în funcție

8 septembrie. Klaus Iohannis a semnat decretul de numire a lui Dan Vîlceanu interimar la Transporturi

15 septembrie. Condamnări în dosarul mită de la Romairport, societate controlată de Astaldi

16 septembrie. Directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante, și-a dat demisia

17 septembrie. Connecting Europe Express intră în România. Adina Vălean, Comisar European pentru Transport, este prezentă la eveniment și merge cu trenul de la București la Brașov

17 septembrie. STB pierde și recursul la Curtea de Apel privind achiziția de tramvaie de la Electroputere VFU.



Octombrie. Nou șef la CFR Călători. Proiectul metroului spre Otopeni, repornit

greviștii de la CFR protestul de la calea ferată

1 octombrie. Traian Preoteasa devine director general al CFR Călători, în locul lui Ovidiu Vizante

1 octombrie. Mariana Ioniță este noua șefă a Direcției de Transport Feroviar

5 octombrie. Guvernul a fost demis. Florin Cîțu, atac dur la adresa lui Cătălin Drulă

7 octombrie. Conducerea CENAFER, schimbată din nou

9 octombrie. Încep discuțiile pentru integrarea tarifară a CFR Călători cu biletul unic STB-Metrorex

11 octombrie. Ultimatum al Curții de Conturi către CFR Călători privind ramele sechestrate de Remarul 16 Februarie.

15 octombrie. Contractele de servicii publice după rectificare. CFR Călători pierde 50 de milioane de lei, privații câștigă

20 octombrie. Țarul materialului rulant, Gigi Gavrilă, este dat jos de la cârma ARF. Președinte devine Ștefan Roșeanu

23 octombrie. Ajutor de stat aprobat pentru transportul feroviar de marfă

29 octombrie. Undă verde pentru tronsonul de metrou Eroilor-Iancului. Se semnează contractul de proiectare.



Retrospectiva feroviară 2021. Noiembrie. Nou ministru al Transporturilor, directorul Metrorex demis

livrarea ramelor electrice circulația feroviară pe Oravița-Anina2 noiembrie. Alstom câștigă licitația de trenuri inter-regionale, atribuire care este însă contestată de CRRC-Astra

3 noiembrie. Se depun trei oferte pentru contractul privind modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești

3 noiembrie. CNSC decide anularea licitației de trenuri regionale. Sute de milioane de euro din POIM, pierdute

5 noiembrie. Subvenția acordată Metrorex crește substanțial. Salarizarea, deblocată

11 noiembrie. Ștefan Paraschiv, revocat din funcția de director general al Metrorex

12 noiembrie. Cătălin Drulă face o declarație-șoc: Florin Cîțu mi-a cerut să închid CFR Călători

16 noiembrie. Ovidiu Silaghi și Călin Mitică, investigați pentru o suveică de scrisori de garanție fantomă

17 noiembrie. Tinmar Energy câștigă furnizarea de energie electrică pentru uz propriu a CFR SA

18 noiembrie. Metrorex scoate oficial la licitație proiectarea și execuția M6, Tokyo-Aeroport Otopeni

20 noiembrie. CFR SA reia de la zero licitația pentru electrificarea căii ferate Rădulești-Giurgiu

24 noiembrie. Guvernul aprobă achiziția a 99 de trenuri, din care 62 regionale, restul inter-regionale

24 noiembrie. Deraiere a unui tren de marfă la Balota

25 noiembrie. Sorin Grindeanu depune jurământul de ministru al Transporturilor

26 noiembrie. Guvernul adoptă a doua rectificare bugetară din 2021. Se iau bani de la Transporturi.



Decembrie. Legea Statutului Personalului Feroviar, din nou amânată. Grevă la CFR

greva la CFR
FOTO Facebook Mihai Bobriuc

2 decembrie. Comisia Europeană a virat României prima tranșă din PNRR, inclusiv pentru proiecte feroviare

3 decembrie. Se schimbă radical modul de împărțire a sute de milioane de euro – compensațiile către operatorii de transport de călători

10 decembrie. Se anunță începerea licitației de modernizare a primelor două loturi din Cluj Napoca – Oradea

13 decembrie. Se semnează contractul de proiect pentru modernizarea căii ferate București – Craiova

15 decembrie. Lista meseriilor care vor beneficia de Legea Statutului Personalului Feroviar, discutată în primă formă

15 decembrie. Ion Simu-Alexandru devine director general la CFR SA, în locul lui Ioan Pintea

16 decembrie. Ministerul de Finanțe propune amânarea Legii Statutului Personalului Feroviar până în 2023

19 decembrie. Se publică proiectul bugetului de stat pe 2022. Bani în plus pentru calea ferată

20 decembrie. Are loc o grevă spontană a angajaților din sistemul feroviar de stat, prima acțiune de acest fel la nivel național după 2005. Traficul feroviar este bulversat în toată țara de dimineață până seara

23 decembrie. Toți directorii de regionale CFR SA sunt demiși

24 decembrie. Se primesc șapte oferte la licitația pentru Caransebeș-Timișoara Est, în valoare de 640 de milioane de euro

28 decembrie. Guvernul adoptă indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca

30 decembrie. Este stabilită asocierea de firme care va face SF de electrificare Constanța-Mangalia

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share