Site logo
25 ianuarie 2024

Multe incidente și chiar accidente feroviare ar putea fi prevenite dacă revizorii tehnici de vagoane (RTV) nu ar mai fi angajații operatorilor, ci ai Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. În momentul de față RTV pot da apte de circulație vagoane care, de fapt, nu îndeplinesc toate condițiile tehnice, pentru că ”stăpânul” lor este operatorul, fie ele de stat, fie privat, care nu are niciun interes să țină materialul rulant imobilizat. E ca la o mașină la care proprietarul și-ar face singur inspecția tehnică periodică (ITP).

La ”marea împărțeală” din 1998, când s-a divizat Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR), revizorii au trecut la cele două societăți nou create – SNTFC CFR Călători și la SNTFM CFR Marfă.

Ulterior, au apărut pe piața românească operatorii de transport feroviar (OTF), mai întâi cei de marfă și apoi cei de călători. Și aceștia au angajat revizori de vagoane, într-o primă fază de la societățile de stat pomenite anterior, iar apoi și din afara sistemului, prin programe de școlarizare și calificare. Pentru a înțelege cu ce se ocupă un RTV, el este cel care certifică faptul că un vagon de marfă sau de călători este apt din punct de vedere tehnic să circule într-o anumită zi, în compunerea unui anumit tren, pe o anumită trasă.

Ei bine, apte de circulație au fost date și vagoanele 2 și 3 ale trenului IR 1830 care au luat foc marți seara în apropiere de Beclean pe Someș, așa cum a relatat Club Feroviar, incendiu care ar fi fost declanșat, potrivit polițiștilor, de un scurtcircuit. Tot apt ce circulație a fost dat și automotorul Malaxa care asigura Regio 3111 al CFR Călători care a ars pe 1 septembrie 2023 lângă Oradea. Și exemplele pot continua și cu trenuri ale operatorilor privați de călători și de marfă care au deraiat sau care au luat foc în parcurs, din cauze care au ținut de starea tehnică a vagoanelor. Vagoane care fuseseră în prealabil verificate de un RTV, care certificase că sunt în regulă.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Florea Dobrescu: ”Operatorul este stăpânul RTV și îi cere să dea drumul la tren”

revizorii tehnici de vagoane greva de avertisment de la CFRDacă ar fi fost angajați ai companiei de infrastructură, revizorii tehnici de vagoane ar fi acționat nediscriminator, indiferent de operator, și nu ar fi permis punerea în circulație decât a vagoanelor corespunzătoare. O spunem și noi, o spun și liderii sindicali de la calea ferată.

”Acum, operatorul este stăpânul revizorului și îi cere să dea drumul la tren. Revizorul ar trebui însă să protejeze infrastructura, prin punerea în circulație a vagoanelor doar după o verificare riguroasă și nediscriminatorie, indiferent de operatorul căruia îi aparțin. Mi se pare normal ca acești revizori tehnici de vagoane să fie angajați ai companiei de infrastructură CFR SA, așa cum am semnalat de ani buni”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier.



Iulică Măntescu: ”Nu am mai avea atâtea evenimente nedorite pe calea ferată”

autorizațiile de transport ale ceferiștilor tichete de masă la CFR spitalele CF Trenuri ținute în câmp de Poliție compensarea preţului carburanţilor Negocierea CCM la CFR Călători vagoanele CFR Marfă negocierea CCM la CFR grevă la CFR pe 16 februarie greva CFR din decembrie Transporturile de armament dosare penale după greva CFR statutul personalului feroviarDe aceeași părere este și Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă. ”Dacă revizorii ar fi fost angajații CFR SA, nu am mai fi avut atâtea evenimente nedorite pe calea ferată. În situația actuală, nu se poate spune că revizorii nu vor să-și facă treaba, dar vine un șef mai mare și-i spune <dă-i drumul, că merge și așa>”, spune Măntescu.

În plus, consideră liderul sindical, dacă RTV ar fi angajații CFR SA s-ar face și economie de personal, pentru că într-o stație CF de formare a trenurilor sunt revizori și de la CFR Călători, și de la CFR Marfă, și de la operatorii privați. Iulică Măntescu spune, în consecință, că atât RTV cât și lăcătușii de revizie ar trebui să fie angajații companiei de infrastructură. Chiar dacă numărul lor s-ar reduce, nimeni nu ar fi dat afară. ”Lăcătușii de revizie au constituit de-a lungul timpului o bună pepinieră pentru formarea de mecanici de locomotivă sau impiegați de mișcare”, a explicat președintele FML.

Pe piață sunt angajați peste 5.000 de lăcătuși de revizie și RTV

Dar câți RTV și lăcătuși de revizie sunt angajați în momentul de față la operatorii de transport? Nu putem spune cifra cu exactitate, însă putem face o aproximare pe baza datelor de care dispunem.

La CFR Călători sunt angajați 1.411 lăcătuși montatori și 725 de RTV. Dacă luăm în calcul o cotă de piață de aproximativ 75% a operatorului feroviar de stat, prin extrapolare putem estima că operatorii de transport de pasageri au aproape 1.900 de lăcătuși și 966 de RTV.

La CFR Marfă lucrează 290 de lăcătuși montator și 385 de revizori tehnici de vagoane. Cum cota de piață a transportatorului național este de 31,2%, potrivit datelor INS comunicate de conducerea societății, ar rezulta că OTF de marfă au în total 930 de lăcătuși și peste 1.230 de RTV.

Trăgând linie, la compania de infrastructură ar trebui transferați aproximativ 5.000 de salariați. Numărul lor ar putea fi însă mai mic, pentru că, așa cum spunea Iulică Măntescu, unii dintre ei s-ar putea reprofila.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share