Site logo
4 aprilie 2023

Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), condusă de Rodrigo Maxim, acuză administrația CFR Călători că a redus nejustificat durata stagiilor pentru formarea mecanicilor de locomotivă. De asemenea, sindicaliștii semnalează numeroase nereguli, care duc la suprasolicitarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației.

Într-o adresă trimisă președintelui Consiliului de Administrație al operatorului feroviar de stat, profesorul Gabriel Popa, federația sindicală condusă de Rodrigo Maxim face o trecere în revistă a greșelilor manageriale care ar fi dus la producerea accidentului feroviar de la Roșiori din 13 martie și a celui din stația CF Galați din 25 martie.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


CFR Călători nu are simulatoare pentru mecanicii de locomotivă. Și nici CENAFER

formarea mecanicilor de locomotivă simularea accidentului feroviar de la RoșioriSindicaliștii amintesc în context de Raportul Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER) privind accidentul feroviar cu două locomotive aparținând operatorului de transport feroviar de marfă SNTFM CFR Marfă SA produs la data de 29 noiembrie 2016 în Halta de Mișcare Bârsești, secția de circulație Amaradia-Bârsești. Raportul este cunoscut actalului director de material Rulant al CFR Călători, Mihail Victor Manole, care a fost numit director general interimar la SNTFM CFR Marfă SA, de către Consiliul de Administraţie, în şedinţa din 4 mai 2017. În Raportul menționat se preciza faptul că ”AGIFER recomandă ASFR să se asigure că instruirea teoretică pentru situațiile neobișnuite și periculoase este dublată de o instruire practică, într-un simulator, pentru ca operatorul uman să fie expus unor situații neobișnuite pentru a-și forma deprinderi și scheme de acțiune adecvate acestora”.

În adresa trimisă CA al CFR Călători, sindicaliștii conduși de Rodrigo Maxim reclamă faptul că, deși știa de această recomandare, Mihail Victor Manole nu a cumpărat simulatoare pentru cele 12 depouri de locomotive ale SNTFC CFR Călători SA. Adăugăm noi că nici CENAFER nu are niciun simulator pentru mecanici, chit că propuneri în acest sens de la firma de profil există de ani buni.

De asemenea, directorul de Material Rulant al operatorului este acuzat de sindicaliști că nu a făcut nimic nici pentru efectuarea reviziilor mari la locomotivele și vagoanele scadente. Tot lui i se impută faptul că câteva sute de vagoane de călători scadente la reviziile mari sunt ”ținute artificial în circulație prin prelungiri ale RP pe câte șase luni, care sunt de fapt contrare OMT nr. 315/2011 și OMT 1359/2012 referitoare la normele tehnice feroviare pentru reparațiile planificate”. O altă acuzație vizează faptul că nu s-a făcut nimic nici pentru repararea locomotivelor rămase defecte în parcurs, de cele mai multe ori luându-se piese de pe una pentru a fi puse pe alta.

Stagiile pentru formarea mecanicilor de locomotivă, înjumătățite

formarea mecanicilor de locomotivă reexaminarea mecanicilor de locomotivă evaluatori de competențe profesionale

Un alt aspect semnalat în epistolă este legat de faptul că nu s-a continuat schimbul de generații la funcția de mecanic de locomotivă.

Club Feroviar a mai scris despre decizia cel puțin discutabilă luată anul trecut de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, de a scoate forțat la pensie toți mecanicii care îndeplineau condițiile. Cum alți mecanici tineri nu au mai venit ”din urmă” în numărul necesar, criza de personal s-a acutizat, iar numărul orelor suplimentare a explodat pur și simplu.

Revenind la misiva sindicaliștilor, aici se menționează că prin Contractul Colectiv de Muncă 2022-2023, aflat în vigoare, ”s-au redus nejustificat stagiile de formare a mecanicilor de locomotivă de la șase luni ca mecanic ajutor la trei luni și de la șase luni ca mecanic asistent la trei luni”. De asemenea, s-a inventat funcția de mecanic debutant cu scăderea nejustificată a clasei de salarizare pentru mecanicii debutanți de la clasa 32 la clasa 28, ceea ce înseamnă un salariu de 3.300 de lei brut pe lună (de muncitor necalificat). În consecință, tinerii nu au mai fost atrași să se angajeze ca mecanici la CFR Călători.

”Mai mult, considerăm că s-a tergiversat prea mult de către Direcția Material Rulant din SNTFC CFR Călători SA începerea  de cursuri MIA, și asta tocmai pentru a nu avea mecanici formatori suficienți care să formeze mecanicii de locomotivă debutanți, ceea ce îngreunează și mai mult efectuarea schimbului de generații la funcția de mecanic de locomotivă”, se mai arată în document.

FSTFR face apel la Consiliul de Administrație al CFR Călători să dispună revenirea la stagiile de formare de șase luni ca mecanic ajutor și șase luni ca mecanic asistent, precum și la clasa de salarizare 32 pentru mecanicii de locomotivă nou angajați.

Situație critică la Depoul de Locomotive București Călători

reparații la liniile din Depoul București Călători reorganizare la CFR Călători Necesarul de mecanici de locomotivă pază în Depoul București Călători Depoul București CălătoriO situație critică este la Depoul de Locomotive București Călători, care este singurul depou de grad special de la CFR Călători SA, semnalează sindicaliștii.

Se înregistrează o criză de acari, mecanici de locomotivă, revizori de locomotivă, șefi de tură și mecanici instructori, la SELC Basarab, la Remiza de Automotoare, precum și la Depoul de Locomotive București Călători. Cu prilejul mitingurilor de protest organizate anul trecut, Rodrigo Maxim i-a invitat să vina ca revizori de locomotive în Depoul București Călători pe membrii conducerii operatorului de stat, respectiv pe directorul general Traian Preoteasa, directorul general adjunct de la acea vreme Robert Niță, directorul Material Rulant Mihail Victor Manole, șeful de Serviciu EMR Ion Ivan și șeful Serviciului Exploatare din SRTFC București Mircea Dumitrescu.

O stare de suprasolicitare se manifestă la nivelul mecanicilor din Depoul București Călători. Mihail Victor Manole este acuzat că a modificat nejustificat programul de lucru (grafice de lucru, turnusuri nominale etc). De asemenea, acestuia i se reproșează faptul că a modificat împerecherile la trenurile de călători remorcate cu locomotive și mecanici de locomotivă ai  Depoului București Călători cu domiciliul din București pe secțiile București-Constanța și retur, București-Craiova și retur și București-Pitești și retur. Pe aceste secții de circulație nu se mai poate asigura în noile condiții odihna la cap de secție a mecanicilor de locomotivă în cazul întârzierilor trenurilor de călători din diverse motive. Ținând cont de faptul că sunt doar două ore asigurate de odihnă la cap secție prin turnusul rezultat în urma noilor împerecheri de trenuri, mecanicii de locomotivă din Depoul București Călători sunt forțați prin turnus să depășească serviciul maxim admis în toate cazurile de defectări de locomotive și de diverse alte întârzieri ale trenurilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share