După ce a fost subiectul a tot felul de scheme gândite în laboratoarele Ministerului Transporturilor, Rofersped intră la apă și se va vedea în 2023 cu activitatea sa amputată semnificativ.
În condițiile în care CFR Marfă va înregistra cel puțin o dublare a veniturilor sale în acest an, cel puțin asta sugerează bugetul de venituri și cheltuieli al operatorului feroviar de marfă național pe 2023, compania Rofersped cu obiect de activitate apropiat va avea o puternică contracție în acest an, veniturile și cheltuielile fiind mult mai mici decât cele de anul trecut.
Ministerul Transporturilor a elaborat și publicat vineri proiectul BVC al Rofersped pe 2023.
Rofersped intră la apă. Venituri reduse
Veniturile totale în valoare de 105.509,75 mii lei au fost estimate în scădere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022 cu 20,39 %. Cheltuielile totale în valoare de 103.596,06 mii lei au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale pentru anul 2023, mai mici cu 19,89% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2022.
Rezultatul brut – societatea a programat un rezultat brut pozitiv în valoare de 1.913,69 mii lei, în scădere cu 40,58% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2022.
Modificări apar și la capitolul investiții. Sursele de finanţare a acestora, prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 510,45 mii lei, au fost estimate în scădere cu 10,78% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2022 și sunt constituite din surse proprii, respectiv amortizare și sume repartizate din profitul anului 2022. Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 510,45 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 478,31 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.
Situația personalului
Proiectul de buget prevede o restrângere a numărului de angajați de la 83 de angajați la 69 de angajați la finele acestui an. Corespunzător scad și cheltuielile salariale.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 9.551,75 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în scădere cu 14,64 %, față cele aprobate în anul 2022. La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 8.667,27 mii lei, au fost estimate în creștere cu 5,50%, respectiv cu suma de 452,19 mii lei, faţă de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022. Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 452,19 mii lei este cauzată de:
– creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 217,59 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022.
Suma a fost calculată sub indicele de 9,6% aplicat la cheltuielile de natură salarială aprobate în bugetul anului 2022.
– creşterii câştigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia în valoare de 4,24 mii lei, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023;
– creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022, cu suma de 230,36 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022.
Posibile explicații
Surse din cadrul Ministerului Transporturilor au declarat pentru Club Feroviar că modificările din proiectul de buget al Rofersped pot fi un semn că CFR Marfă acționarul principal al Casei de expediție și executantul contractelor de transport nu mai acceptă ca profiturile să rămână la casa de expediție iar pierderile să fie bugetate la Marfă. „Până la urmă cei care făceau transportul erau CFR Marfă”, au explicat aceste surse, în condițiile în care veniturile pe 202 ale operatorului național sunt stabilite la 1,23 miliarde lei, față de 540 milioane lei în 2022. Oricum Rofersped are o productivitate superioară exprimată în unități valorice pe persoană. Dacă un angajat Rofersped aduce 1,5 milioane lei în 2023, unul al CFR Marfă va aduce 360 mii lei, de patru ori mai puțin (chiar dacă e dublul productivității din 2022). Explicația stă în faptul că activitatea Rofersped e una doar de intermediere fără activități care să presupună costuri mari, anume cele cu reparațiile, mijloace fixe, indirecte, energie etc.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail