Site logo
18 martie 2022

Legislația pentru achizițiile publice a fost modificată vineri de Guvern, principala schimbare fiind că avizele se vor elibera mai repede.

Până acum, 80% din timpul alocat unui proiect era consumat de birocrație, iar dacă reziliai un contract era nevoie de aproximativ doi ani pentru a relua proiectul.

Club Feroviar vă prezintă principalele modificări aduse de actul normativ aprobat de Executiv.

Faza de licitație:

Se elimină blocarea contractelor în faza de implementare din cauza creșterii prețurilor.

– Se introduce obligația ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de șase luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață (în baza unei formule de ajustare).

Se elimină contestațiile nejustificate.

– Autoritatea va reține obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd contestațiile.

Faza de implementare:

Se elimină șantajul antreprenorilor care după semnarea contractelor nu se mobilizau și nu respectau termenele contractuale.

De asemenea, se elimină întârzierile pe termen lung și indisciplina în faza de execuție.

– Se vor emite certificate intermediare (certificat de bună purtare) privind stadiul de excecuție, din 90 în 90 de zile.

– Dacă lucrările nu avansează, constructorii vor fi notificați doar de trei ori, înainte de reziliere, după care se poate intra în procedură de licitație fără publicare.

– Antreprenorul notificat negativ cu aceste certificate intermediare nu va mai putea câștiga licitații, dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.

– Beneficiarii contractelor (în speță CFR SA) vor putea să plătească direct subcontractorii și furnizorii.

Totodată, se elimină notificările (claimurile) depuse chiar la începutul contractelor.

– Se introduc ordine de începere separate pentru faza de proiectare și pentru cea de execuție.

– Antreprenorul nu va mai putea pretinde cheltuieli suplimentare pe motiv că și-a mobilizat inutil resursele.



Modificări la legislația pentru achizițiile publice în faza de avizare

Se elimină timpii pierduți provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale.

– Terenurile din proprietatea publică a statului și în administrarea entităților publice se vor transfera în administrarea expropriatorului, odată cu Hotărârea Guvernului prin care este aprobată declanșarea procedurii de expropriere.

– Se constituie un drept de administrare temporară în favoarea beneficiarului proiectului pentru realizarea lucrărilor pe terenurile aflate în albia minoră, fără a mai fi necesară încheierea altor formalități.

– Se instituie drept competență exclusivă a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii aprobarea reglementărilor tehnice specifice privind construcțiile inginerești pentru infrastructura de transport de interes național.

– Se instituie un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru emiterea Certificatelor de Urbanism și a autorizațiilor de construire și 10 zile calendaristice pentru emiterea avizelor solicitate prin certificatele de urbanism (ISU, Proprietari de Utilități).

– Dacă  documentația depusă nu este completă, aceste entități pot face observații doar o singură dată.

– Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări.

– Dacă autoritățile nu emit în termenele instituite avizele/autorizațiile, se consideră că documentația depusă de beneficiar este conformă și completă, iar în acest caz autoritățile în cauză sunt obligate să emită autorizațiile în termen de cinci zile.

– Dacă nici acest termen de cinci zile nu este respectat, se va considera că documentele respective au fost emise tacit.

– Inclusiv în cazul în care funcționarii Ministerului Transporturilor nu eliberează în timp util Autorizația de Construire, aceasta va putea fi emisă tacit.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share