
S-au modificat indicatorii pentru modernizarea liniei ferate Craiova-Caransebeș
Ministerul Transporturilor a modificat indicatorii pentru modernizarea liniei ferate Craiova-Caransebeș, rezultând o valoare aproape dublă față de cea la care fuseseră lansate anterior licitațiile ce au fost anulate din lipsă de ofertanți. De asemenea, au fost modificate și unele soluții constructive ale proiectului.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Reabilitarea liniei feroviare Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, parte a Coridorului Orient/Est – Mediteranean”, lucrare de utilitate publică de interes național”.
Studiul de Fezabilitate realizat de Asocierea Italfer – Italrom – ISPCF analizează traseul căii ferate existent care începe de la stația Craiova de la km 248 + 760 și se termină înainte de intrarea în Stația Caransebeș, la km 474 + 925. Lungimea totală a liniei de cale ferată în cadrul acestui studiu este de 226,165 km, fiind linie electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova-Strehaia (60 km) și linie simplă electrificată Strehaia-Caransebeș (174km). Pe această linie circulă atât trenuri de călători, cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 de puncte de secționare (stații CF și halte).
Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electromecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente.
Starea tehnică a căii ferate lasă mult de dorit
După darea în exploatare a liniei, aceasta a trecut printr-un lung proces de modernizare în ceea ce privește suprastructura, lucrările de artă, instalațiile de tracțiune și semnalizare. În anul 1951 s-a realizat dublarea liniei CF pe tronsonul Craiova-Filiași, în lungime de 36 km.
Starea actuală tehnică a liniei feroviare Craiova-Caransebeș nu răspunde cerințelor standardelor TEN-T și prescripțiilor STI, aflându-se în condiții de mentenanță reduse, majoritatea structurilor sale fiind aproape de limita duratei de viață tehnică. Aceasta nu respectă noile reglementări și norme europene, având zone de instabilitate și prezentând riscuri geotehnice, hidrologice, hidrogeologice.
Traseul, împărțit în șase loturi
Având în vedere valoarea lucrărilor, lungimea traseului și complexitatea lucrărilor, a fost adoptată soluția împărțirii proiectării și execuției lucrărilor în șase loturi, astfel:
– LOT 1: (Cap X) Craiova – (Cap Y) Filiași, km 248+760 – km 286+735, inclusiv OCC/CMT Craiova, având o lungime de 37,975 km;
– LOT 2: (Cap Y) Filiași – (Cap Y) Igiroasa, km 286+735 – km 331+000, având o lungime de 44,265 km;
– LOT 3: km 331+ 000 (Igiroasa Cap Y) – km 333+000 (start varianta Balota) – km 359+390 (CAP Y Stația Nouă Drobeta Est) – km 362+632 (Cap X Drobeta-Turnu Severin) la care se adaugă legătura CF a variantei Balota cu stația CF Prunișor existentă, legătura CF cu stația Drobeta Marfă (Simian), stația Drobeta Marfă și Racordul CF Dudașu, având o lungime totală de 41,234 km;
– LOT 4: (Cap X) Drobeta-Turnu Severin – (Cap X) Băile Herculane km 362+632 – km 404+250, având o lungime totală de 41,618 km;
– LOT 5: (Cap X) Băile Herculane – (Cap X) PO nou Poarta, km 404+250 – km 436+887, având o lungime totală de 32,637 km;
– LOT 6: (Cap X) PO nou Poarta – Caransebeș, km 436+887- km 474+047, având o lungime totală de 37,160 km.
Modernizarea liniei ferate Craiova-Caransebeș va costa patru miliarde de euro
Asocierea Italfer – Italrom – ISPCF a înaintat devizul general actualizat pe total obiectiv de investiții, precum și devizele aferente celor șase loturi la data de 6 noiembrie 2023.
Soluțiile tehnice s-au modificat față de solutiile stabilite la faza studiului de fezabilitate, fiind făcute adaptări minore pentru implementarea ERTMS nivel 2, adaptări generate de împărțirea tronsonului de cale ferată în șase loturi teritoriale. Astfel, în ceea ce privește cantitatea de RBC (Radio Bloc Center), aceasta a fost suplimentată de la patru bucăți la șase bucăți.
Dar să vedem ce modificări de preț au apărut. În prima variantă, valoarea fără TVA era de 10.506.354.835,57 lei, iar cea cu TVA de 12.494.571.116,29 lei. Din aceasta, lucrările propriu-zise de construcții-montaj erau stabilite la valoarea de 1.598.227.606,24 lei.
Valoarea actualizată fără TVA este de 16.900.515.932,00 lei, iar cu TVA de 20.102.855.687,00 lei, adică aproximativ patru miliarde de euro. Lucrările de construcții-montaj sunt acum evalutate la 16.981.688.420,17 lei (3,4 miliarde de euro).
Licitațiile precedente au fost anulate. Pentru Grindeanu, 2 săptămâni=5 luni
În septembrie 2023, la licitațiile de modernizare a celor 230 de kilometri dintre Craiova și Caransebeș nu s-a primit nicio ofertă, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Aceasta în condițiile în care România s-a angajat să termine modernizarea până în 2027 când expiră Programul operațional. Patru licitații, două pentru câte două loturi de cale ferată, două pentru câte un lot, au fost anulate la acel moment, după ce CFR nu a primit nicio ofertă.
Tot în luna septembrie, Asociația Industriei Feroviare (AIF) a atras atenția asupra valorilor mici prevăzute de Guvern pentru lucrările de modernizare a magistralei nelicitate.
Apoi, la finele lunii octombrie, ministrul Transporturilor anunța de la Timișoara, unde se pregătea să petreacă weekend-ul cu familia, că în una-două săptămâni vor fi reaprobați în ședință de Guvern indicatorii economici ai celor șase tronsoane de cale ferată, ”ceea ce va permite reluarea licitației cât de repede”. Cele două săptămâni s-au făcut însă aproape cinci luni.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail