Patru mari gări din România vor fi modernizate. Ministerul Transporturilor a întocmit indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea gării Satu Mare, a celei din Baia Mare, din Petroșani și a stației CF Târgu Jiu.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Modernizarea/reabilitarea a 47 de stații din România – 6 stații pe raza SRCF Craiova: Târgu Jiu, Alexandria, Caracal, Filiași, Roșiori Nord, Piatra Olt” – Stația Târgu Jiu, lucrare de utilitate publică de interes național.
Clădirea de călători este formată dintr-un corp cu regim de înălțime P+1E, dat în folosință în 1989. Imobilul are adiacent fațadei dinspre peroane o copertină din beton armat, hidroizolată la partea superioară. De asemenea, intrarea principală de la stradă este protejată de o copertină de beton.
Se va realiza o recompartimentare a spațiilor interioare în vederea fluidizării unor zone funcționale și pentru introducerea grupurilor sanitare pentru călători. În zona caselor de bilete se vor elimina pereții separatori. Cele două spații de la parter adiacente scărilor vor fi refuncționalizate. Tunelul va fi desființat, iar intrarea în acesta va fi sigilată cu o placă de beton. La etaj, vor fi spații comerciale: vânzare cu amănuntul, de tip mall și zonă de alimentație publică. Se vor realiza două peroane, dintre care unul intermediar, se va desființa linia III și se va reconfigura capătul X al stației cu desființarea parțială a unei linii din Grupa Tehnică.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 107.928 mii lei, iar durata de execuție de 17 luni.
Modernizarea gării Satu Mare: construcția de europeroane și reabilitarea clădirii
Un alt proiect de HG vizează modernizarea gării Satu Mare, care se află pe Lista Monumentelor Istorice.
Situația finisajelor exterioare este într-o stare avansată de degradare, cu tencuieli exfoliate, cărămidă structurală expusă direct precipitațiilor, infiltrațiile sunt vizibile pe toate fațadele, tâmplăria din lemn de la ferestre și uși nu a fost întreținută în timp, lemnul expus este îmbătrânit și putrezit. Accesul la peronul lat care deservește liniile II și III se realizează la suprafață, direct de la peronul liniei 1, prin treceri pietonale la nivel. Pentru peronul de la liniile II și III există un acces la un pasaj subteran care face legătura cu peronul liniei 1, dar este nefuncțional, fiind inundat și insalubru.
Se are în vedere realizarea de europeroane și reabilitarea copertinelor, reabilitarea/modernizarea pasajelor, pasarelelor și asigurarea accesului la peroane intermediare. De asemenea, în proiect sunt cuprinse reabilitarea liniilor din stație, modernizarea echipamentului de telecomunicații, asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători, reprezentate de balustrade, garduri de siguranță între linii, rampe pentru persoane cu dizabilități etc. Clădirea de călători se va consolida integral. Casele de bilete vor avea intrări independente și vor fi dotate cu grupuri sanitare proprii.
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 121.324 mii lei, iar modernizarea gării Satu Mare va dura 20 de luni.
Baia Mare: se extinde și se modernizează tunelul de acces
Pe site-ul ministerului a fost postat și proiectul de Hotărâre a Guvernului ce vizează modernizarea stației CF Baia Mare.
Clădirea de călători a stației, construită între anii 1967-1968, este alcătuită dintr-un corp parter, situat la nivelul accesului din Piața Gării, etajul 1 fiind conceput ca o supantă a holului.
Clădirea este realizată din materiale rezistente în timp și nu prezintă o uzură la nivelul structurii de rezistență. În schimb, starea finisajelor exterioare este degradată la toate fațadele, cu tencuieli și vopsitorii exfoliate, placaje ceramice desprinse și degradate, cărămidă nestructurală expusă direct precipitațiilor, infiltrațiile fiind vizibile atât la interior cât și la exterior. Tâmplăria metalică ce alcătuiește fațada cortină nu a fost întreținută în timp, vopseaua fiind deteriorată. Finisajele interioare sunt învechite, degradate (exfolieri de vopseluri și varuri, desprinderi de tencuieli, faianță și mozaicuri) și neîntreținute.
Accesul la peronul liniilor 2 și 3 se face printr-un pasaj subteran care nu are nicio facilitate pentru persoanele cu dizabilități făcând imposibil accesul independent al acestora și foarte dificil când sunt asistați.
Și în cazul stației CF Baia Mare se are în vedere ridicarea nivelului peroanelor, dar și reabilitarea liniilor din stație, modernizarea echipamentului de telecomunicații, asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători, reprezentate de balustrade, garduri de siguranță între linii, rampe pentru persoane cu dizabilități etc. Concret, se va realiza o nouă compartimentare a spațiilor cu destinație comercială, casele de bilete de la parter vor fi mutate la etajul 1 (nivelul peronului central de la linia 1), vor avea intrări independente și vor fi dotate cu grupuri sanitare proprii, vestiar și oficiu.
Grupurile sanitare pentru călători/public existente la parter, se vor recompartimenta și se va crea un grup sanitar nou pentru persoane cu dizabilități. Finisajele exterioare și interioare vor fi modernizate/reabilitate, acoperișul va fi refăcut integral la nivel de izolații și pante de scurgere a apelor pluviale.
Accesul la peroane se va realiza prin extinderea pasajului subteran care va fi prevăzut cu scări și lifturi. Instalațiile de semnalizare existente aferente linilor care se modernizează se vor înlocui, inclusiv traseele de cabluri de alimentare necesare.
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 144.268 mii lei, iar durata de execuţie de 20 de luni.
La Petroșani se va reconfigura clădirea stației
Ultimul proiect postat pe site se referă la stația CF Petroșani, formată dintr-un corp de clădire cu parter și etaj, dată în folosință în anul 1870, odată cu linia ferată Petroșani-Simeria.
La parter se află sălile de așteptare, școala personalului împreună cu biroul instructorului, biroul de mișcare, biroul șefului de stație, camere tehnice și o fostă cantină dezafectată. La etaj se află locuințe de intervenție, în prezent neutilizate. Casele de bilete se află într-o clădire amplasată în apropiere.
Trotuarele prezintă degradări și necesită reparații sau înlocuire completă. Peroanele existente sunt joase și prezintă multiple degradări, fără a exista copertine sau elemente de mobilier.
Instalațiile Fixe de Tracțiune Electrică au fost realizate în anul 1973. Ca urmare a vechimii și a nerealizării în totalitate a lucrărilor de reparații periodice, linia de contact prezintă uzuri avansate ale materialelor și echipamentelor, în special ale stâlpilor de beton, firului de contact, consolelor și ale confecțiilor metalice.
În cadrul proiectului de modernizare, holul caselor de bilete se va uni cu sala de așteptare. La etaj se vor aloca spații pentru birourile secției LC. De asemenea, se vor face lucrări complete de termoizolare și refacere integrală a finisajelor exterioare, se vor repara sau înlocui finisaje și tâmplării exterioare sau interioare, în zonele afectate de intervenții.
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 134.034 mii lei și este prevăzută să dureze 23 de luni.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail