Prețul ridicat al energiei, lipsa forței de muncă, lipsa politicilor suport sunt principalele probleme ale căii ferate, care vor împiedica atingerea obiectivelor de mediu ale României, spune Sorin Chinde, vicepreședinte Grampet.
Green Deal prevede ca o treime din transportul rutier să se mute pe calea ferată și pe transportul naval, spune Chinde, potrivit Gândul. Acest lucru ar însemna o dublare a actualului trafic feroviar, însă Sorin Chinde, vicepreședintele GRAMPET Group, cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi din Europa Centrala si de Sud-Est, spune că se confruntă, cel puțin pe moment, cu mari provocări – prețul energiei, lipsa de suport a unui cadru legislativ predictibil și de forță de muncă.
Printre problemele căii ferate, prețurile la energie
Clienții tradiționali ai companiilor de transport feroviar au fost afectați de prețurile mari la energie, iar acest lucru s-a văzut și în afacerile operatorilor.
„Și noi am resimțit din plin reducerea activității clienților ai căror reprezentanți sunt aici, la masă, deoarece, chiar dacă în România am avut o creștere de PIB, ea s-a desfășurat sau s-a derulat pe alte zone economice. Clienții tradiționali ai căilor ferate sunt cei care au fost afectați din plin, pentru că este industrie energo-intensivă”, a declarat Sorin Chinde.
Prevederile Green Deal, acordul care prevede ca Uniunea Europeană să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050, pune o presiune și mai mare pe operatorii de transport feroviar de marfă, date fiind obiectivele intermediare stabilite.
„Pe viitor aș putea să spun că transportul feroviar se confruntă cu o provocare fără răspuns. Prin Green Deal, Uniunea Europeană a stabilit că până în 2030, 30% din transportul rutier trebuie să se mute pe calea ferată. Astăzi, raportul între transportul rutier și cel ferovier este de 5,5 la 1. Deci, la o tonă transportată pe calea ferată corespund 5,5 tone pe rutier. În cazul în care s-ar reuși mutarea a 30% pe naval și pe transport feroviar, asta ar însemna o dublare a cantităților care se transportă astăzi pe calea ferată. Acest obiectiv trebuie atins în 7 ani, conform politicilor Uniunii Europene.
Nu există la momentul acesta niciun program de sprijin pentru achiziții de material rulant, pentru că asta nu se poate întâmpla peste noapte. Nici pentru achiziții de material rulant și mai ales pentru pregătirea oamenilor care vor lucra în acest domeniu. Nu este un secret. Transportul feroviar de marfă nu este un domeniu extrem de atractiv din punct de vedere al forței de muncă, deși câștigurile salariale sunt mult peste salariul mediu. Din diverse motive, unele menționate aici, altele nemenționate. Dar în continuare rămân practic aceleași provocări pe care le întâmpină și ceilalți participanți la conferință: prețul la energie, lipsa de suport, de cadru predictibil și forță de muncă”, a precizat Sorin Chinde.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail