Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat un termen nerealist pentru livrarea ramelor electrice către CFR Călători și operatorii privați. Deși nu este niciun contract semnat, iar procedura de atribuire este contestată la CNSC, ministrul s-a grăbit să anunțe că primul tren va sosi în august 2022.
Într-un interviu acordat pentru Știrile PRO TV, Sorin Grindeanu a spus că anul viitor va fi un an record din punct de vedere al semnării de contracte noi pentru investiţii.
”Undeva 10 miliarde de lei care vor fi semnate pe parcursul anului viitor. Fie că vorbim de cale ferată, fie că vorbim de drumuri expres, autostrăzi, variante ocolitoare, magistrală de metrou la Bucureşti şi la Cluj. (…) Vom face înainte de 2023 semnări de contracte. Este singurul angajament pe care mi-l iau. Nu vreau să-mi iau angajamente care nu ţin de mine. Singurul lucru pe care pot să vi-l spun este că la anul vom avea un record de contracte noi, vor însemna multe şantiere”, a spus ministrul.
El a precizat că în cursul acestei săptămâni a avut discuţii cu reprezentanţi ai Comisiei Europene pe bornele pe care trebuie să le îndeplinească Ministerul Transporturilor: ”Operaţionalizarea CNIR (Compania Naţională de Investiţii Rutiere – n.red.), care este o bornă atinsă. A doua este cea legată de strategia feroviară, norme de aplicare şi Planul Investiţional (2020-2030 n.red.). Acest Plan Investiţional nu este legat doar de infrastructura feroviară, ci dezvoltarea întregii infrastructuri de transport pe zece ani. Suma necesară legată de Plan este de 73 de miliarde de euro pe zece ani. Atât Strategia, cât şi Planul Investiţional, până la sfârşitul anului vor fi adoptate actele normative necesare astfel încât să se atingă şi această bornă pentru 2021”.
Livrarea ramelor electrice va începe în august 2022, spune Grindeanu
Solicitat să dea un termen pentru sosirea primelor rame electrice noi destinate CFR Călători și operatorilor privați, ministrul Transporturilor a răspuns: „Vara anului viitor o să ne vină rame. Începând cu luna august. În luna august va fi adusă prima ramă. Apoi cu o frecvenţă de patru rame pe lună până la sfârşitul anului. Ca să avem trenuri moderne…”
Reporterul îl întrerupe și completează: „Trebuie să avem şi infrastructură. Se circulă cu 45 de kilometri pe oră”, iar ministrul continuă: „Avem trenuri moderne şi pe traseul Timişoara – Bucureşti ne oprim la Balota lângă Severin că sunt deranjamente şi stăm câte trei ore acolo. Este mai bine să stai într-un tren modern decât într-o garnitură de tren veche. Pe PNRR dezvoltarea de infrastructură feroviară este principala preocupare şi pentru că sunt borne în PNRR”.
Ca la Radio Erevan: Nu există niciun contract semnat, atribuirea este contestată, iar termenul de livrare este de doi ani
Probabil ministrul Transporturilor s-a lăsat ”luat de val”, vrând, de fapt, să spună ”vara lui 2023”, pentru că altmiteri declarațiile sale par a fi desprinse dintr-un banc din celebra serie cu Radio Erevan. La o simplă consultare a datelor publice, constatăm lesne că afirmația lui Sorin Grindeanu este nerealistă, iar termenul pentru livrarea ramelor electrice avansat de el pare ”scos din burtă”.
Deși ministrul nu a precizat, este vorba de procedura privind achiziția de rame inter-regionale. Autoritatea pentru Reformă Feroviară a declarat recent atribuirea contractului pentru 20+17 trenuri inter-regionale către Alstom Feroviaria. Între timp însă, așa cum a arătat Club Feroviar, asocierea Astra Vagoane Călători Arad-CRRC China, care a fost descalificată, a contestat decizia ARF.
Consultant feroviar: „Și un Logan dacă îl comanzi acum îți vine abia în septembrie 2022”
Chiar dacă nu ar fi existat contestația menționată mai sus, ramele electrice tot nu ar fi putut fi livrate atât de repede. În primul rând, chiar în documentația de licitație scrie negru pe alb că termenul minim de livrare este de 24 de luni. Apoi, trenurile nu se produc pe stoc.
„Niciun fabricant de material rulant nu produce trenuri pe stoc. Dacă comanzi un logan, în condițiile crizei actuale de semiconductori, îți vine abia în septembrie anul viitor, în cel mai fericit caz. Și atunci cum crede ministrul că în august vom avea primele rame?”, a declarat pentru Club Feroviar un specialist în domeniu, care a ales protecția anonimatului.
Președintele ARF anunțase un termen realist
La rândul lui, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a anunțat pe 12 noiembrie un termen realist pentru sosirea primelor rame electrice de la Alstom pentru trenurile inter-regionale, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
„Un an și jumătate durează pregătirea capului de serie, care va fi apoi supus recepției calitative în România. Apoi, intervalul de succedare a livrării va fi de cinci trenuri pe lună”, a declarat Ștefan Roșeanu în cadrul emisiunii ”Drumurile noastre” de la B1TV.
El a adăugat cu același prilej că totul depinde de cât de repede se va soluționa contestația introdusă de asocierea Astra Vagoane Călători Arad-CRRC: „Dacă procedura de contestație durează puțin, în anul 2024 vom avea toate cele 20 de trenuri. Când vom avea prima sentință la contestație, vom decide care este următorul pas”.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail