Site logo
1 august 2022

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a găsit o modalitate de a scăpa de datoriile Metrorex către Alstom Transport: aruncă pisica în curtea primarului general Nicușor Dan. Mai pe românește: Grindeanu vrea să-i dea lui Nicușor Dan ce cerea predecesoarea acestuia, Gabriela Firea, și anume metroul bucureștean.

„Ne aflăm într-o situaţie în care de fiecare când avem un anumit disconfort pe care îl vedem cu toţii, al bucureştenilor, ne g#ndim la faptul că avem această frecvenţă mai scăzută la metrou. Acest disconfort al bucureştenilor, din cauza acelui contract de mentenanţă care nu a fost plătit, fiindcă una din cauze ar fi că anul trecut, de exemplu, Metrorex nu a avut buget. E singura companie din coordonarea Ministerului Transporturilor care nu a avut buget. Eu cred că efectele se văd şi anul acesta. Un contract aşa de prost din punctul de vedere al celui cu care s-a semnat, o anumită companie (Alstom Transport – n.red.), a fost reînnoit la sfârşitul anului trecut, nu? Pe o durată de încă 15 ani, în condiţiile în care nu au apărut peste noapte la Metrorex. Tot timpul au fost anumite întârzieri la plată. Asta nu înseamnă şi nu vreau să fiu înţeles greşit că Metrorexul, dacă a semnat un contract, nu trebuie să se ţină de termenii acelui contract. Trebuie să se ţină de termenii acelui contract”, a spus luni Sorin Grindeanu, citat de News.ro.

Ministrul spune din nou că nu vrea ca moldovenii să plătească pentru transportul bucureștenilor

Ministrul Transporturilor a mai precizat că soluţia nu este acoperirea găurilor financiare ale Metrorex, ci alcătuirea unui plan de management bine pus la punct.

„Pe de altă parte, ne-am săturat, şi eu şi alţii, sunt convins că şi dvs, ca acest disconfort pe care îl au bucureştenii să fie folosit ca un fel de mijloc de presiune asupra Ministerului, al Guvernlui, în a veni de fiecare dată cu bani ca să astupăm anumite găuri de la Metrorex. Nu asta este soluţia. Soluţia este ca totuşi, în final, şi lucrul acesta se va întâmpla în acest semestru, până la sfârşitul anului, ca acolo să existe un plan foarte bine pus la punct legat de management, de cum vor arăta toţi indicatorii economici, fiindcă bugetul statului nu poate să vină de fiecare dată să acopere minusul pe care Metrorexul îl are”, a mai spus Grindeanu.

Apoi, el a reluat o temă pe care a mai pus-o pe agenda publică, așa cum a relatat recent Club Feroviar. „Am mai spus acest lucru – de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara?”, s-a întrebat el retoric.

Grindeanu a ”omis” însă să precizeze că ministerul pe care-l conduce plătește subvenția pentru transportul naval al locuitorilor din Delta Dunării. Deci, toți cetățenii României plătesc pentru transportul locuitorilor dintr-o anumită zonă.

„Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât totuşi transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti. Legea poate fi făcută în aşa mod încât, şi nu vreau să fiu înţeles greşit, tot acest transport e de interes naţional, se pot găsi soluţii. Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect. De ce am spus că până la sfârşitul anului? Pentru că aşa cum ştiţi, vineri a fost termenul de la care au început să curgă cele 30 de zile pentru depunerea de CV-uri pentru selecţia pe 109 la cinci companii, printre care şi Metrorex. Nu mă voi da înapoi şi nu dau înapoi. E un calendar pentru toate companiile. De ce am subliniat lucrul acesta? Pentru că mă aştept de la viitorul Consiliu de Administraţie şi de la viitorul director general care îşi va prezenta planul de management în Consiliul de Administraţie selectat pe 109 ca aceste practici legate de sumele de bani care se tot aşteaptă de la bugetul statului să se diminueze şi să se elimine în timp. Aproximativ 700 de milioane au cerut cei de la Metrorex, pe diverse capitole, şi subvenţia şi alte capitole. Totalul este de aproximativ 700 de milioane”, a conchis ministrul Transporturilor.

Datoriile Metrorex către Alstom: 32 milioane de euro

La data de 31 decembrie 2021, datoriile Metrorex către Alstom Transport (care anul trecut, pentru prima oară în istoria sa, nu a avut buget de venituri și cheltuieli aprobat) se ridicau la 164 milioane de lei. Din această sumă, din bugetul Metrorex pe anul în curs au fost plătiți 22 milioane de lei, deci au mai rămas 142 milioane de lei de plătit în contul lui 2021. Cât privește prestațiile efectuate în cursul acestui an de societatea Alstom Transport, facturile aflate la scadență în momentul de față totalizează 19,4 milioane de lei, după cum a declarat recent pentru Club Feroviar directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș.

Trâgând linie, rezultă că la rectificare Guvernul României ar trebui să aloce suma de 161,4 milioane de lei, echivalentul a peste 32 de milioane de euro. Asta doar pentru stingerea datoriei din prezent, deoarece se vor acumula ulterior și alte facturi scadente către Alstom Transport, cu care Metrorex a încheiat pe 31 decembrie 2021 un nou contract de mentenanță a trenurilor pentru următorii 15 ani.

Gabriela Firea voia metroul în ograda sa

În ianuarie 2020, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, spune că problemele de trafic din Capitală nu pot fi rezolvate doar de Primăria Municipiului Bucureşti, pentru că aceasta nu are în subordine, spre exemplu, Centura ocolitoare sau metroul, după cum a scris atunci Club Feroviar.

Ideea fusese enunțată de aceeași Gabrial Firea și în noiembrie 2017, când spunea că metroul ar trebui să fie în coordonarea municipalităţii, dar că acest lucru nu s-a înţeles până acum „probabil din anumite interese”. Primarul a spus că Guvernul poate să rămână în continuare proprietar al Metrorex, însă municipalitatea trebuie să asigure administrarea şi investiţiile, pentru că „aşa se întâmplă în toate capitalele europene”, precizând că i-a transmis acest lucru şi ministrului Transporturilor de la acea vreme, Felix Stroe.

Ba chiar a existat și un proiect de hotărâre privind solicitarea ca Guvernul să decidă trecerea companiei Metrorex de la Ministerul Transporturilor în subordinea Primăriei Capitalei. El ar fi trebuit supus dezbaterii consilierilor generali în şedinţa din 29 martie 2017, dar a fost scos de pe ordinea de zi.

Și Sorin Oprescu voia Metrorex la Primăria Capitalei

Dar ideea trecerii Metrorex la Primărie nu a fost enunțată pentru prima oară de Gabriela Firea. Și predecesorul său la PMB, Sorin Oprescu, a avut această ambiție

Ba chiar părea, la vremea respectivă, că doleanța sa a avut ecou și la Palatul Victoria. În 2012, premierul Victor Ponta anunţa că Guvernul „va decide în perioada următoare” trecerea Metrorex de la Ministerul Transporturilor în subordinea municipalităţii. Însă nu s-a mai întâmplat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share