Site logo
Statutul personalului feroviar a fost adoptat. Ce au spus deputații PSD, UDMR și USR
25 august 2020
Statutul personalului feroviar lege pentru accelerarea investițiilor Rectificarea bugetară prelungirea stării de urgenţă starea de urgenţă Votul de învestire a Guvernului amendamente la bugetul pe 2020

Legea privind Statutul personalului feroviar a primit în această după amiază undă verde în Camera Deputaților, după ce raportul a fost dezbătut în plen. PSD a susținut necondiționat actul normativ, în vreme ce UDMR și USR și-au exprimat anumite rezerve privind efectele pe termen mediu.

Adrian Bărbulescu

Legea a fost votată cu 185 de voturi pentru, unul împotrivă și 80 de abtineri.

Statutul personalului feroviar lege pentru accelerarea investițiilor Rectificarea bugetară prelungirea stării de urgenţă starea de urgenţă Votul de învestire a Guvernului amendamente la bugetul pe 2020

”Avem parte de o retrimitere la examinare pentru motive închipuite. Sper ca de data asta să fie votată, promulgată și să apară în Monitorul Oficial, pentru ca feroviarii să aibă în sfârșit un statut adaptat după reglementările europene”, a spus în plenul Camerei Deputaților parlamentarul PSD Marius Budăi, fost ministru al Muncii.

UDMR și USR au rezerve: în trei ani vor ieși la pensie 5.000 de mecanici de locomotivă

Următoarea intervenție a fost a deputatului UDMR Benedek Zacharie, care și-a exprimat unele rezerve privind efectele pe termen mediu pe care le-ar putea avea actul normativ. ”Aproximativ 5.000 de mecanici de locomotivă se vor pensiona în următorii trei ani de zile. Este o problemă pe care Ministerul Transporturilor și companiile de profil – CFR Călători și CFR Marfă – vor trebui s-o rezolve. Ar trebui să se preocupe cu cine-i vor înlocui”, a spus el.

Ultima intervenție i-a aparținut deputatului USR Cristian Seidler, care și-a început declarația prin a preciza că partidul pe care îl reprezintă nu are nimic împotriva personalului feroviar. ”Poziția noastră a fost prost înțeleasă”, a spus el in videoconferință.

El a adăugat că, în opinia lui, aceste prevederi nu ar fi trebuit cuprinse într-o lege, ci într-un contract colectiv de muncă. ”Patronatele nu au fost consultate. Pe de altă parte, ideea de coeficienți minimi de ierarhizare în cadrul unei legi nu ar trebui să existe. Suntem și noi îngrijorați de lipsa de personal calificat, de sânge proaspăt, de tineri care să se îndrepte către acest domeniu”, a spus Cristian Seidler.

Legea privind Statutul personalului feroviar, trimisă la reexaminare de șeful statului

Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament.

Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.

Actul normativ a fost readoptat de Senat în octombrie

Apoi, pe 21 octombrie 2019, Legea a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.

”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme), Dragoș Titea.

Klaus Iohannis este obligat să promulge Statutul personalului feroviar

Pe 29 iunie 2020 s-a emis Raportul comun votat de Comisia pentru muncă și Comisia pentru transporturi, în sensul adoptării Legii în forma inițială adoptată de Parlament.

Camera Deputaților este cameră decizională în această speță, așa că dacă astăzi Legea va fi votată, ea va ajunge înapoi la șeful statului, care este obligat s-o promulge.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share