STB va cumpăra la suprapreț tramvaie rusești vândute de Gruia Stoica. Adunarea Generală a Acționarilor STB a decis să cumpere 40 de tramvaie făcute în Rusia, vândute de patronul Grampet, Gruia Stoica, presată de decizii judecătorești și ale Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
În primele zile ale lunii curente AGA STB a aprobat o „notă justificativă privind necesitatea îndeplinirii obligației STB SA de a pune în executare Deciziile CNSC și achizitionării de tramvaie noi, în acord cu DCA 26/28.02.2024”.
Finanțarea achiziției (absența acesteia fiind una dintre cauzele pentru care STB a refuzat cumpărarea) urmează să fie făcută într-o majorare de capital social la care vor participa cei doi acționari STB anume Consiliul General al Municipiului București și Consiliul Județean Ilfov.
Decizia AGA care poate fi consultată aici spune că:
- Se aprobă Nota justificativă nr 135021/26.02.2024 privind necesitatea îndeplinirii obligației STB SA de a pune în executare Deciziile CNSC și achizitionării de tramvaie noi, în acord cu DCA 26/28.02.2024;
- Se aprobă destinația capitalului social ce urmează a fi vărsat în baza HCGMB nr. 34/31.01.2023 de majorare a capitalului social în sensul achiziționării de tramvaie noi de la Electroputere VFU Pașcani SA;
- Se aprobă întreprinderea tuturor diligențelor necesare demarării negocierii cu Electroputere VFU Pașcani SA pentru continuarea procedurii de atribuire în vedere achiziționării a 40 de tramvaie cu podea complet coborâtă, cu respectarea documentației de atribuire, a legislației incidente;
- Se împuternicește Directorul General să numească, prin decizie, o comisie de negociere pentru achiziționarea a 40 de tramvaie cu podea complet coborâtă de la Electroputere VFU Pașcani SA;
- Se împuternicește domnul Daniel Istrate având functia de Director General al Societății de Transport București STB S.A., să efectueze toate demersurile necesare în vederea înregistrării/publicării prezentei hotărâri a Adunării Generale a Acționarilor la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București.
Gruia Stoica, agent importator al rușilor
Într-o declarație pe proprie răspundere semnată în decembrie 2019 Claudiu Hîrbu, director adjunct Electroputere VFU „declară pe proprie răspundere (…) că producătorul de tramvaie noi din gama de 18 metri cu podea total coborâtă este PK Transport System SRL cu sediul în Moscova”.
Trebuie spus însă că în pofida a ceea ce se crede importurile de tramvaie, spre exmplu, din Rusia nu sunt interzise în UE. Lista produselor ce nu pot fi importate cuprinde țiței (din decembrie 2022) și produse petroliere rafinate (din februarie 2023), cărbune și alți combustibili fosili solizi, oțel, produse siderurgice și fier, aur și diamante, inclusiv bijuterii, ciment, asfalt, lemn, hârtie, cauciuc sintetic și materiale plastice, fructe de mare și băuturi alcoolice (de exemplu caviar, vodcă), țigări și produse cosmetice.
Achiziția a făcut obiectul unui șir lung de procese. Unele s-au încheiat, unele încă se judecă. Unul dintre acestea din urmă se află pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 București, Secția a II-a civilă, iar judecata pe fond va începe la data de 11 aprilie. Asta după ce, la precedentul termen, de vineri, 23 februarie, instanța a respins cererea STB de suspendare a judecării.
”Respinge cererea de suspendare a judecăţii cauzei, formulată de debitoare (STB – n.red.), ca neîntemeiată. Cu cale de atac o dată cu fondul cauzei. Stabileşte termen pentru continuarea judecăţii la data de 11.04.2024, C2S2, ora 11:00, pentru când vor fi citate părţile. Pronunţată azi, 23.02.2024, şi pusă la dispoziţia părţilor de grefa instanţei”, se arată în decizia instanței, așa cum este ea postată pe portalul instanțelor de judecată din România.
Licitație anulată în prag de revelion
Procesul a fost deschis de Electroputere VFU Pașcani, în calitate de creditor, împotriva STB SA, în calitate de debitor. Acțiunea vine în continuarea altor procese, în urma cărora transportatorul bucureștean public de suprafață a fost obligat să cumpere 40 de tramvaie de la societatea din Pașcani, parte a Grupului Grampet, patronat de Gruia Stoica.
STB a lansat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime în septembrie 2019. Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA (ambele din Grupul Grampet) a câștigat licitația de furnizare a 40 de tramvaie, cu posibilitatea de achiziție a încă 60 de tramvaie de 18 metri, organizată de STB SA. Valoarea estimată a contractului pentru 40 de unități este de aproximativ 300 de milioane de lei, cu o valoare maximă de 770 de milioane de lei în cazul suplimentării cu încă 60 de unități.
Însă pe 31 decembrie 2020 licitația a fost anulată de directorul general al STB de la vremea respectivă, Mihai Petcu. Decizia de anulare a licitației, luată în ultima zi a anului 2020, la ora 16,30, a fost ținută la secret atât de Primărie, cât și de conducerea STB, ea fiind dezvăluită de Club Feroviar.
Economedia: Preț triplu al tramvaielor rusești
Prețul unui tramvai cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă, afirmă Economedia într-un articol disponibil aici..
Mai precis, un tramvai livrat de Electroputere Pașcani costă 7,6 milioane de lei – circa 1,55 milioane de euro, chiar dacă STB cumpără 40 de tramvaie sau 100 de tramvaie.
Economedia a analizat prețurile cu care firma rusă producătoare a tramvaielor a livrat tramvaie în mai multe orașe din Rusia, în ultimii ani.
În 2017, PK Transport Systems a livrat trei tramvaie către Sankt Petersburg, în cadrul unui contract de 155 milioane de ruble, potrivit railwaygazette.com. Prețul unui tramvai se ridică așadar la nici 550.000 de euro. Nu este menționată însă lungimea tramvaiului.
În octombrie 2021, railway.supply scria că PK Transport Systems va furniza către orașul Krasnoiarsk 19 tramvaie cu o singură secțiune (adică nearticulate – probabil mai mici decât cele de 18 metri) pentru 970,7 milioane de ruble. Asta înseamnă că prețul per tramvai se ridică la circa 540.000 de euro bucata.
Mai aproape de realitate și de zilele noastre, în februarie 2022 PK Transport Systems a câștigat un contract pentru a livra către Sankt Petersburg 54 de tramvaie cu trei secțiuni (mai lungi) și 3 tramvaie cu două secțiuni, în cadrul unui contract de 6,9 miliarde ruble, scriu railjournal.com și railway.supply. Asta înseamnă un preț mediu per tramvai de circa un milion de euro. Tot cu o treime mai ieftin decât tramvaiele livrate Capitalei.
În plus, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei.
Totodată, potrivit informațiilor Economedia, diferența dintre Astra și tramvaiul Electroputere Pașcani e că, deși tramvaiul produs la Arad e de două ori mai lung, consumul e același ca al tramvaiului rusesc. În plus, Astra ar fi oferit 5 ani de mentenanță, în timp ce rușii oferă 3 ani de mentenanță. Potrivit Economedia, licitația a fost în mandatul Gabriele Firea.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail