Site logo
Strategii „alba – neagra” la CFR SA. Linii redeschise după ce au fost închise tot la o modernizare
17 martie 2023
Linii redeschise după ce tot pentru „modernizare” au fost închise. CFR SA a trimis în SEAP documentația de licitație pentru proiectul „Modernizarea Infrastructurii Feroviare din Portul Constanța, etapa I, Valu lui Traian”. Curios este că în urmă cu ceva ani liniile care acum vor fi înființate au fost închise tot în urma unor așa-zise modernizări care mai degrabă au dat bătaie de cap operatorilor feroviari. 
Potrivit CFR SA, vineri, 17 martie 2023, a fost transmisă în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), în vederea verificării și validării, documentația de atribuire pentru  proiectul menționat, proiectare și execuție.

Linii redeschise după ce tot pentru „modernizare” au fost închise

Pentru realizarea proiectului „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa I, Stația Valu lui Traian”, parte a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța şi a legăturilor de acces către Port, sunt prevăzute următoarele lucrări:
▻ realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere;
▻ electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Așteptare, acestea fiind linii de primire-expediere;
▻ modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;
▻ menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;
▻ realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;
▻ includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);
▻ proiectarea și execuția unei diagonale pentru a putea menține trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Așteptare;
▻ trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Asteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalație SAT;
▻ integrarea în SCADA a instalațiilor noi de electrificare din Grupa Stație și Grupa de Așteptare Valu Traian;
▻ reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Așteptare;
▻ postul local (PL) din stația Valu lui Traian va fi prevăzut cu terminal pentru manipularea instalațiilor de semnalizare și electrificare și deservit de IDM exterior;
▻ lucrări de telecomunicații între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea stației și cel deservit de IDM Exterior.

Liniile redeschise acum au fost închise în trecut după o modernizare

În urmă cu patru ani reprezentanți ai unui operator feroviar de marfă criticau desființarea liniilor din Valu lui Traian cu ocazia unor modernizări. „La Feteşti în 1990 erau 22 linii, în 2018 tot 22 linii, dar o parte au fost înjumătăţite. La Ovidiu, din 6 linii am pierdut una, la Dunărea din şase am pierdut 2, la Cernavodă Pod din şapte am pierdut două. Saligny a rămas acelaşi, în Mircea Vodă din şapte am pierdut 2, în Medgidia din 35 am pierdut 17 linii, în Dorobanţu din 11 am pierdut trei, în Basarab din şapte am pierdut una, în Valul lui Traian din 40 am pierdut 32 linii. În Palas din 56 de linii am pierdut 27 linii. Dacă facem sinteză, vedem că de la 203 linii în 1990 am ajuns la 116, deci am pierdut 43%din dispozitivele de linii”, spuneau ei în martie 2019.
Reprezentanți ai unor operatori consultați de Club Feroviar au salutat măsura reînființării liniilor din Valu lui Traian, însă au spus că poate era mai bine ca mai întâi să se definitiveze repararea liniilor din Portul Constanța, aproximativ 100 linii, existând posibilitatea ca acestea să fie suficiente pentru operarea trenurilor de marfă. Portul Constanța deține peste 300 de linii, însă 100 rămân închise, inclusiv după lucrările de reabilitare a acestora de către firmele Wiebe și Arcada.
Valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) va fi de 402,34 de milioane de lei, fără TVA, iar sursa de finanțare e Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport și Bugetul de Stat.
Având în vedere valoarea lucrărilor de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din PORTUL CONSTANȚA (257 km), complexitatea lucrărilor, dar și pentru crearea unui cadru de participare a cât mai multor operatori economici, la achiziția publică, a fost adoptată soluția împărțirii programului de modernizare în trei etape.
Lungimea totală a infrastructurii feroviare din port, analizată în cadrul Studiului de Fezabilitate, este de 257 km, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţii pe cele trei etape este de 4,5 miliarde lei, fără TVA.
CFR SA afirmă că portul Constanța este principalul port al României și totodată nod de acces maritim al Coridorului Rin – Dunăre. Zona portuară, inclusiv infrastructura feroviară CFR din interiorul portului, este legată de sistemul feroviar național și de rețeaua centrală TEN-T, iar obiectivul general al programului de modernizare este îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieței interne, cu scopul de a crea condițiile pentru creșterea volumului investițiilor, promovarea transportului durabil și a conexiunii în rețeaua de căi ferate europene.
Studiul de fezabilitate necesar actualei modernizări a fost realizat de firma Baicons.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share