O notă de informare internă relevă faptul că sunt sute de posturi vacante la CFR Marfă iar angajații, mai ales mecanicii de locomotivă, prestează lunar mii de ore suplimentare. În același document se precizează că personalul transportatorului național este îmbătrânit, fiind menținute în activitate foarte multe persoane care au îndeplinit deja condițiile de pensionare.
”Pentru diminuarea numărului de posturi vacante, a fost luată măsura de menţinere în activitate a personalului care îndeplinea condiţiile de pensionare. Astfel, un număr de 90 mecanici de locomotivă au şi calitatea de pensionari, ceea ce ar putea reprezenta un risc pentru activitatea CFR Marfă din cauza faptului că aceştia pot înceta oricând raporturile de muncă cu societatea”, se arată în nota de informare.
Situația personalului de locomotivă pe grupe de vârstă este îngrijorătoare. În grupa de vârstă 50-60 ani se regăsesc 66% dintre mecanicii de locomotivă şi 39% dintre mecanicii ajutori. Situaţii asemănătoare se regăsesc şi la celelalte funcţii specifice activităţii de transport feroviar de marfă, de unde rezultă numărul mare al salariaţilor vare vor îndeplini condiţiile de pensionare în cursul acestui an.
În prezent, CFR Marfă se confruntă cu o lipsă acută a personalului calificat pentru funcţiile de mecanic locomotivă-automotor şi mecanic ajutor locomotivă-automotor, precum şi pentru alte funcţii specifice activităţii de transport feroviar de marfă, cum ar fi: şef tren, mecanic instructor, şef tură, revizor tehnic vagoane, revizor locomotive.
Peste 7.000 de ore suplimentare la CFR Marfă în fiecare lună
În primele 11 luni din anul 2020, media lunară a orelor suplimentare efectuate de mecanicii de locomotivă-automotor a fost de 7.366 de ore, iar soldul orelor suplimentare este de 62.225. La funcția mecanic ajutor locomotivă-automotor, în perioada mentionată, media lunară a orelor suplimentare a fost de 2.657 de ore, iar soldul orelor suplimentare este de 25.254.
Asigurarea forţei de muncă în situaţia vacantării posturilor de mecanic locomotivă şi mecanic ajutor este dificilă, din cauza numărul mare de firme care activează în transportul feroviar şi recrutează personalul de locomotivă, precum şi din cauza resurselor financiare şi de timp necesare în vederea formării profesionale a personalului.
Numărul redus al personalului de locomotivă face dificilă şi ocuparea posturilor pentru care recrutarea se face din rândul salariaţilor încadraţi pe funcţiile mecanic locomotivă sau mecanic ajutor.
Anul trecut CENAFER nu a școlarizat niciun mecanic de locomotivă
În ultimii ani, CFR Marfă a solicitat către CENAFER organizarea unor cursuri de formare profesională pentru meseria de mecanic locomotivă, dar solicitările noastre nu au fost onorate în totalitate, se mai arată în document.
ANUL Solicitare CFR Marfă Cursuri organizate de CENAFER
2017 118 cursanţi 118 cursanţi
2018 246 cursanţi 91 cursanţi
2019 73 cursanţi 73 cursanţi
2020 595 cursanţi 97 cursanţi
2021 252 cursanţi 0 cursanţi
Posturi vacante la CFR Marfă
Din cauzele anumerate mai sus, societatea se confruntă cu un număr foarte mare de posturi vacante, după cum urmează:
Funcţia Posturi ocupate Posturi vacante Posturi normate
Mecanic locomotivă 858 350 1208
Mecanic ajutor 335 178 513
Şef tren 259 91 350
Mecanic instructor 38 8 46
Şef tură 189 45 234
Revizor tehnic vagoane 547 177 724
Revizor locomotive 23 18 41
Mecanicii pleacă la CFR Călători și Metrorex
Dincolo de mecanicii care ies la pensie, alții preferă să plece la CFR Călători și Metrorex, datorită salariului mai mare pe care îl primesc acolo, precum și datorită condițiilor de muncă mai bune.
Programul mersului trenurilor de călători este mai stabil decât cel al trenurilor de marfă, se mai arată în documentul citat.
Angajări și școlarizări
Pentru asigurarea personalului încadrat la funcția de mecanic de locomotivă pentru automotoare conform necesarului, CFR Marfă are în vedere următoarele măsuri:
– menținerea în activitate a personalului și după îndeplinirea condițiilor de pensionare, până la formarea profesională care să asigure înlocuirea;
– întreprinderea demersurilor necesare în vederea școlarizării de personal din afara societății, în funcția de mecanic de locomotivă pentru automotoare;
– recrutarea personalului de locomotivă de pe piața forței de muncă.
Au dat afară mecanici și acum se plâng că nu au
La începutul verii trecute, CFR Marfă a concediat 1.400 de angajați, în cadrul unui plan de restructurare a societății girat de directorul general Mihai Frăsinoi. Acesta a fost numit în funcție la finele lunii februarie de către fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă (USR).
Între timp, conducerea societății s-a trezit că nu mai are personal suficient, așa cum a semnalat luna trecută Club Feroviar.
CITEȘTE și EXCLUSIV CFR Marfă nu are mecanici pentru contractul cu Primăria Iași. Ce spun Măntescu și Frăsinoi
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail