Site logo
Sute de trenuri Interregio și Regio Expres vor fi declasificate la Regio. Noi criterii de confort
22 decembrie 2021

Începând cu luna decembrie 2022, sute de trenuri Interregio și Regio Expres operate atât de CFR Călători cât și de unii operatori privați vor fi declasificate la Regio. Mai pe românește, biletul va avea preț de Personal dacă societățile respective nu vor face investiții serioase.

Acest lucru reiese din anexa la un ”proiect de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii privind modificarea anexei nr.2 la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare-nr.005, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr.1816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători”, pus în dezbatere publică pe site-ul ministerului de resort.

Proiectul de act normativ stabilește redefinirea rangurilor de trenuri Intercity, Interregio și Regio Expres (R-E), precum și introducerea subcategoriei de trenuri Regio Metropolitan (R-M). Cum în România nu mai circulă încă din 2015 trenuri Intercity, din cauza faptului că nu se putea asigura viteza medie de circulație, vom prezenta celelalte modificări aduse de Ministerul Transporturilor în ceea ce privește cerințele pentru clasificarea trenurilor.

Toate cerințele pe care trebuie să le îndeplinească un anumit tip de tren pot fi consultate dând click pe linkul următor:

11.Anexa OMTI

Trenuri Interregio, doar cu aer condiționat, toatele ecologice și prize

trenuri Interregio WC ecologice la CFR Călători licitații pentru reparații licitații pentru reparații vagoane licitații la CFR Călători WC-urile ecologice din trenuri WC ecologice ale CFR CălătoriDacă până acum, conform legislației în vigoare, la trenurile Interregio era obligatorie existența instalației de climatizare doar la clasa 1, prin noua reglementare se propune introducerea acestei obligativități și la clasa a 2-a. De asemenea, se introduce obligativitatea ca toate vagoanele aflate în compunerea garniturilor de tip Interregio să fie dotate cu toalete ecologice. Și existența prizelor de 230 V/50 Hz, pentru încărcarea telefoanelor, tabletelor și a altor dispozitive electronice, trece de la opțional la obligatoriu.

Cum numeroase garnituri Interregio puse acum în circulație atât de CFR Călători (mai ales) cât și de operatorii privați (în mai mică măsură) nu au aceste dotări, ele vor fi declasificate la Regio, începând cu următorul Mers al Trenurilor. Asta doar dacă între timp nu se fac investiții serioase în introducerea acestor facilități.

Automotoarele Siemens Desiro vor putea fi folosite doar ca trenuri Regio

trenuri InterregioMulte dintre ele nu vor putea fi clasificate nici măcar la rangul de Regio Expres, pentru că și în cazul acestei categorii va deveni obligatorie existența prizelor, atât la clasa 1, cât și la clasa a 2-a. Toaletele ecologice vor fi obligatorii doar pentru materialul rulant fabricat sau reînnoit după data de 1 ianuarie 2022, la fel și instalația de climatizare la clasa a 2-a (la clasa 1 devine obligatorie indiferent de anul fabricației sau modernizării).

Dacă proiectul va deveni literă de lege, automotoarele Siemens Desiro ale CFR Călători (cunoscute ca Săgeata Albastră) nu vor mai putea fi folosite pentru operarea de trenuri Interregio și nici măcar Regio Expres, deoarece este obligatorie prezența prizelor, așa cum am arătat.

De exemplu, perechea de trenuri IR 1521/1522, pe relația București Nord-Păușa, va trebui declasificată la Regio. Dacă vrea să păstreze rangul de Interregio, CFR Călători are la dispoziție două variante: să investească în dotarea lor cu prize sau să le înlocuiască cu alt material rulant. Nici trenurile pe relația București Nord-Aeroport Henri Coandă nu vor mai putea circula ca regio Expres, din același motiv, ci doar ca Regio.

Transferoviar Călători fie investește, fie renunță la rangul de Regio Expres pe anumite relații

linii ferate din județul PrahovaDe noua prevedere vor fi afectate și automotoarele DH2 ale Transferoviar Călători, produse în anii 60-70 ai secolului trecut. Ele circulă acum ca Regio Expres atât pe ruta de Aeroport Henri Coandă cât și pe alte rute, cum ar fi București-Fetești sau Buzău-Constanța (Mangalia în sezonul estival). Și exemplele ar putea continua.

Noile automotoare ale TFC, marca Bombardier, cumpărate recent la mâna a doua, vor putea fi utilizate și ca Regio Expres, dar și ca Interregio pe orice rută.

De noile prevederi nu sunt afectați operatorii Astra Trans carpatic și Softrans, care au material rulant nou, cu toate dotările.



Se introduce categoria de tren Regio Metropolitan

Prin proiectul de act normativ se introduce și un nou rang de tren, Regio Metropolitan (R-M).

Introducerea subcategoriei are ca scop principal definirea categoriei de tren cu care se asigură transportul în jurul marilor orașe, pe arii geografice restrânse, dar și pentru diferențierea clară față de subcategoriile de tren Regio (R) și Regio Expres (R-E), se arată în proiectul de Ordin.

Aceste trenuri vor circula conform unor grafice cadențate, corelate cu nevoia de transport a comunităților locale (elevi, studenți, navetiști etc.) și vor contribui esențial la decongestionarea circulației rutiere din jurul marilor aglomerări urbane, cu toate efectele benefice adiacente (reducerea poluării, reducerea aglomerației, creșterea calității serviciilor de transport etc.).

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share