Firma brașoveană TEHMIN a pus la punct un sistem care, odată implementat pe locomotive, face ca exploatarea şi mentenanţa să devină predictibile, concomitent cu controlul în timp real şi optimizarea costurilor locomotivelor.
Sistemul Diagnoza locomotivei, înregistrarea parametrilor şi transmisia la sol a datelor este un sistem care cuprinde aproximativ 40 de parametri (diagnoză, economici şi siguranţa circulaţiei). Sistemul duce la economii nu atât directe, cât indirecte, în primul rând prin faptul că exploatarea şi mentenanţa locomotivei devine predictibilă.
În al doilea rând, este un sistem uşor de folosit. O singură persoană, într-un birou, în faţa unui calculator, realizează supravegherea centralizată a locomotivelor permiţând dispunerea măsurilor necesare în timp real. Analizând parametrii înregistraţi, sistemul permite luarea deciziilor privitoare la exploatarea locomotivei în diverse situaţii, cu scopul de a optimiza consumurile. Locomotiva este vizibilă în orice moment, poate fi controlată în timp real.
Sistemul realizează înregistrarea şi afişajul pe un display în postul de conducere a datelor de diagnoză a locomotivei și, de asemenea, informează asupra eventualelor erori şi defecţiuni din timpul operării. Datele locomotivei sunt preluate pe un card de memorie şi sunt totodată transmise la sol.
Când locomotiva intră în revizie (mentenanţă), datele sunt descărcate pe un PC şi se poate urmări uşor evoluţia parametrilor, sub formă grafică sau sub formă de raport.
-
Motorul Diesel şi transmisia electrică a locomotivei.
-
Temperatura cuzineţilor de sprijin ai MT.
-
Presiunea aerului în conducta generală, în cilindrii de frână ai boghiurilor.
Sistemul de diagnoză este dotat cu modem şi antenă GSM şi GPS pentru transmiterea în timp real a datelor de diagnoză şi a parametrilor de funcţionare către operatori, iar avariile importante sunt transmise automat la sol, prin e-mail la personalul tehnic.
Cum sunt utilizate datele
Datele înregistrate sunt folosite în trei scopuri:
-
Urmărirea stării tehnice a locomotivei.
-
Eficienţa economică. Parametrii de funcţionare şi eficienţa economică a celor trei soluţii, putându-se calcula timpul efectiv de amortizare a lor; parametrii urmăriți sunt consumul de motorină înregistrat de ICL pentru grupul auxiliar, energia consumată în regim de tracţiune, energia consumată de serviciile auxiliare, timpul de funcţionare a motorului Diesel total, în sarcină şi în gol, timpul de funcţionare a grupului auxiliar.
-
Siguranţa circulaţiei prin analiza presiunii aerului în conducta generală şi cilindrii de frână, comparativ cu viteza de circulaţie.
Exemple de parametri monitorizaţi
-
Curentul de încărcare a bateriilor
-
Turaţia motorului Diesel
-
Tensiunea generatorului principal
-
Curentul la grupele motoarelor de tracţiune
-
Temperatura apei de răcire
-
Temperatura uleiului
-
Presiunea aerului de supra-alimentare
-
Presiunea uleiului
-
Presiunea apei de răcire
-
Puterea generatorului principal
-
Presiunea uleiului la intrarea şi ieşirea din filtru combinat de ulei
Instalația poate fi adaptată la cerințele specifice ale operatorului feroviar. Principiul de realizare a instalaţiei de diagnoză se poate aplica la orice tip de locomotivă diesel sau electrică.
Avantajele sistemului de diagnoză
Toţi parametrii de funcţionare ai MDT şi transmisia electrică sunt afişaţi pe un display în postul de conducere, astfel că personalul de locomotivă cunoaşte în timp real starea tehnică a locomotivei şi poate lua măsuri rapide în cazul apariţiei unei avarii:
-
Datele monitorizate pot fi accesate în orice moment de operatorul de tracţiune;
-
Starea tehnică a parcului de locomotive poate fi monitorizată centralizat de o singură persoană, din birou, în faţa unui calculator, putând dispune măsuri de retragere a locomotivei din exploatare în caz de necesitate;
-
Avariile importante sunt transmise la sol prin e-mail.
Istoria TEHMIN Brașov
SC TEHMIN-BRAŞOV SRL este o companie înfiinţată în 2002, din dorinţa de a pune în practică o serie de idei tehnice în domeniul materialului rulant. Întreaga producţie a firmei are la bază cercetarea şi inovarea şi este destinată societăţilor de construcţie, modernizare şi exploatare din domeniul feroviar, dar cu posibilități de extindere şi la alte domenii. TEHMIN este implicată în proiectarea şi livrarea de soluţii specifice pentru sisteme electrice; managementul, comanda şi diagnoza trenurilor; sisteme de comunicaţie şi sisteme de informare a pasagerilor, atât pentru trenuri noi, cât şi pentru cele aflate în exploatare.
Activitatea este susținută de trei compartimente de proiectare: electrică şi automatizări, electronică şi mecanică, cu laboratoarele lor. Începând cu anul 2011, TEHMIN este implicată și în reparaţiile diferitelor subsisteme (display-uri, automate de comandă climatizare, comandă toaletă, comandă uşi, surse, convertoare, invertoare etc).
Compania şi-a fixat ca obiectiv modernizarea locomotivelor, automotoarelor, vagoanelor de călători sau a altor utilaje feroviare, urmărind cele trei direcţii principale de activitate:
-
Reducerea consumului de energie şi combustibil în procesul de exploatare a materialului rulant motor, în vederea reducerii poluării şi a costurilor de transport;
-
Mecanizarea şi automatizarea comenzilor de pe vehiculele feroviare cu scopul optimizării proceselor de comandă şi funcţionare şi a punerii în evidenţă a eventualelor abateri în timp real;
-
Creşterea fiabilităţii produselor şi a siguranţei în transportul feroviar.
Inginerul Mihai Marcu, administrator al companiei, speră ca soluțiile TEHMIN să fie implementate de cât mai multe firme din domeniul feroviar, cu atât mai mult cu cât astfel de proiecte au șanse să primească și finanțări europene pentru protecţia mediului. (D.C.)
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail