Site logo
2 iunie 2023

La Oradea au fost prezentate vineri, la o masă rotundă organizată în marja Campionatului European al Vatmanilor TRAM-EM, tehnologii de top pentru a evita ciocnirea tramvaielor în București și alte orașe.
Ultima tamponare de tramvaie în Bjucurești a avut loc nu mai devreme de săptămâna trecută, iar cazul este departe de a fi unul izolat.
Vatmanul se juca pe telefonul mobil și atunci când a observat iminența impactului a trenbuit să frâneze în șapte metri. Un impact al unui tramvai de 46 de tone cu un altul staționat, a fost extrem de puternic, a declarat directorul general al Astra Vagoane Călători Arad, Vasile Diaconescu. În accident a fost implicat un tramvai nou Astra Imperio produs de uzina arădeană și un altul vechi, de tip V3A.
Vasile Diaconescu a mai declarat că, grație sistemului de urmărire dezvoltat împreună cu Thoreb, toate mișcările pe care le face vatmanul sunt monitorizate. ”Ei (vatmanii – n.red.) erau obișnuiți să facă regulile, iar acum se simt puțin controlați. Însă încep să se familiarizeze cu această situație”, a mai arătat oficialul uzinei arădene producătoare de tramvaie. De asemenea, aplicația monitorează și tensiunea din linie, fapt care permite luarea unor măsuri urgente atunci când apar fluctuații. De exemplu, chiar ieri a fost o situație în care un vatman a anunțat că sursa statică de curent nu funcționează, iar până să ajungă în depou se aflase deja din dispecerat că este sărită siguranța.



Fiabilitate extrem de mare a tramvaielor produse la Arad

Tramvaiele produse de Astra Vagoane Călători Arad pentru municipalitatea din București se dovedesc a fi extrem de fiabile.
În șapte luni de circulație pe șinele din Capitală au fost consemnate doar 360 de ore de imobilizare, adică vreo 12 zile, în această cifră fiind incluse și indisponibilizările din cauza accidentelor în trafic. Aceasta în condițiile în care un tramvai parcurge zilnic 350-400 km.

Ciocnirea tramvaielor în București și alte orașe, prevenită cu ajutorul tehnologiei

Cu prilejul aceleiași mese rotunde organizate la Primăria Oradea, directorul de Vânzări pentru Tehnologii Feroviare al Bosch Engineering Gmbh Project, Rene Hopfner, a prezentat un alt sistem inovator care poate preveni ciocnirile de tramvaie în București, Oradea și în orice alt oraș din lume.
Sistemul se numește Tram Forward Collision Warning (TFCW) și poate reduce cu până la 46% ciocnirile tramvaielor cu autovehiculele aflate în trafic. În ceea ce privește ciocnirea tramvai-tramvai, riscul este practic eliminat, rata de reușită fiind de 100%.
Evident, sistemul nu este infailibil și nici vreun panaceu universal, vatmanul rămânând principalul responsabil pentru modul cum conduce tramvaiul. Tehnologia dezvoltată de Bosch este însă extrem de utilă atunci când conducătorul tramvaiului este neatent, distras, nu este concentrat asupra traficului sau ia decizii evident greșite. Concret, camera instalată la bordul tramvaiului detectează toate ”obstacolele” din trafic, cum ar fi un alt tramvai, un autovehicul sau un pieton, și acționează în timp util sistemul de frânare. Dacă un astfel de sistem ar fi fost instalat pe tramvaiul care a provocat accidentul de săptămâna trecută din București coliziunea nu s-ar mai fi produs.

Importanța statisticilor post-accident

La rândul lui, Paul Pandrea, director de vânzări la Bosch Engineering Gmbh Project, a declarat, cu același prilej, că societatea germană are un parteneriat strategic cu Astra Vagoane Călători.
”Este foarte important să avem statistici post-accident, să vedem ce s-a întâmplat, cine este vinovat”, a spus el, referindu-se la situațiile în care coliziunea nu a putut fi evitată.

Plachetă oferită de URTP directorului general al OTL, Adrian Revnic

Sistemul a fost lăudat și de către directorul general al Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, Liviu Neag, care este și președintele Uniunii Române de Transport Public (URTP). ”De acjum încolo, sistemul ar trebui introdus în caietele de sarcini de la licitații”, a spus el.
Liviu Neag a profitat de prezența la Oradea pentru a-i oferi lui Adrian Revnic, directorul general al Oradea Transport Local (OTL) o plachetă în semn de recunoaștere a eforturilor depuse pentru dezvoltarea transportului public. O diplomă specială a primit din partea URTP și societatea condusă de Adrian Revnic. Acesta din urmă a fost vizibil emoționat de primire distincțiilor respective.
Momentul a fost salvat de moderatoarea mesei rotunde, Carmen Filipescu, ex-președinte al Comitetului Internațional de Transport Feroviar (CIT) și fost director general adjunct la CFR Călători. Ea a mărturisit, în premieră, că bunicul său a fost, la vârsta de 19 ani, vatman pe tramvaiele cu cai din Ploiești. ”Sărea peste cai pentru ca să înfrâneze tramvaiul”, a spus ea, spre mirarea asistenței.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share