Piața mijloacelor de transport urban pe șine din municipiile României a început din ce în ce mai mult să fie ocupată de produse de calitate îndoielnică ale unor țări din afara Uniunii Europene. Profitând de cerințele laxe ale primăriilor privind omologarea produselor cumpărate, orașe importante precum Iași, Timișoara sau Reșița vor fi invadate de tramvaie turcești, neomologate deocamdată în UE. Lipsa omologării le face mai ieftine, susceptibile de a duce la câștigarea licitațiilor. Ulterior însă apar problemele.
În necunoștință de cauză sau în urma „cointeresărilor personale” – după cum se exprimă un important actor in domeniu – primăriile lasă garda jos când vine vorba de existența omologării pentru produsele cumpărate. În loc să solicite tramvaie deja omologate în țări UE, primăriile acceptă deseori ca omologarea să se facă ulterior și în condiții îndoielnice. Licitațiile organizate la Iași, Timișoara sau Reșița sunt bune exemple privind cum se pot închide ochii la lipsa omologărilor.
Licitațiile din orașele menționate au fost câștigate de producători turci ale căror produse nu sunt omologate nici în România, nici in vreo altă țară europeană. Omologările urmează să aibă loc ulterior, posibil chiar în Turcia, țară de origine a producătorului Bozankaya, furnizor al unui număr de 16 tramvaie la Iași, sau a celor de la Durmazlar, ce vor livra tramvaie la Reșița.
Documentația de licitație le permite turcilor să omologheze tramvaiele „în Uniunea Europeană, dar și în alt stat care are încheiat un contract cu Uniunea Europeană”. Omologarea poate fi obținută până la data livrării primului tramvai, se mai arată în documentație.
Nici la Timișoara, nici la Reșița rigurozitatea nu a fost mare. În orașul de pe Bega ofertantul declarat câștigător va prezenta în sase luni de la intrarea in vigoare a contractului documentația de omologare și dovada depunerii acesteia la autoritatea competentă în vederea obținerii omologării. La opt luni de la câștigarea contractului, Bozankaya nu a obținut la Timișoara omologarea și, prin vocea viceprimarului din oraș, dă vina pe AFER că n-ar avea ce îi trebuie.
Veler Bildar, numulțumit
Situația îl nemulțumește pe Valer Blidar, patronului producătorului autohton de material rulant Astra Vagoane Călători Arad.
„Procedurile de licitație autentic românești fac ca firmele care nu au reușit să livreze produse în nicio țară din UE, din cauza lipsei unui istoric privind competența, să invadeze România, prezentând niște documente neverificate de nimeni (multe dintre ele susceptibile a fi false). Nu înțelegem raționamentul acestui mod de achiziție în afară de cel al cointeresării personale”, spune el.
Care sunt consecințele
Păcălirea autorităților privind costurile omologării are drept efect câștigarea pe nedrept a licitațiilor în detrimentul firmelor ce au produse omologate în țări UE și prezintă riscul securității în exploatare. Firmele din afara UE își asigură astfel succesul profitând de slăbiciunile legislației naționale. Foarte probabil, testele făcute în Turcia pentru producătorii turci nu au aceeași riguriozitate cu testele de omologare făcute în o țară a Uniunii Europene. Testele necesare omologării sunt scumpe și de durată.
„Doar testul de oboseală la cadrul de boghiu necesită 10 milioane -12 milioane de cicluri de apăsare care se realizează în minimum trei luni, iar perioada de așteptare pentru programare la un astfel de laborator specializat este cuprinsă între 6 și 18 luni, numărul acestora fiind foarte redus”, explică Valer Blidar, patronul producătorului român Astra Vagoane Călători.
Mai departe oricine își poate închipui care sunt riscurile dacă un boghiu de tramvai se rupe în exploatare.
Lipsa cerințelor privind deținerea unei omologări a produselor într-o țară UE duce la încurajarea corupției, la promovarea concurenței neloiale, la introducerea pe piață a unor produse de calitate îndoielnică, mai spune el.
„Așa zisa stimulare a concurenței și accesul neîngrădit la licitație este în fapt o descurajare a producătorilor consacrați și o încurajare pentru achiziția de produse no-name și de slabă calitate. De exemplu, producătorul consacrat care are omologare europeană și care în cadrul omologării efectuează sute de teste ce necesită costuri mari și un timp de aproximativ doi ani este pus în situația să concureze cu firme no-name care nu pot prezenta nicio dovadă că au mai fabricat produse similiare și nu au avut nici un cost cu efectuarea testelor, sau a procedurilor de omologare, pe baza unor declarații pe propria răspundere, ceea ce generează concurență neloială”, mai spune el.
Reșița, mândră că a cumpărat tramvaie neomologate de la a treia putere militară a lumii
Unul dintre orașele care vor beneficia de tramvaie turcești este Reșița. La peste un an de la semnarea contractului, turcii de la Durmazlar nu au livrat niciun tramvai și se așteaptă ca primul să vină cel devreme anul viitor, deci la doi ani de la parafarea înțelegerii.
Administrația Reșiței este însă mândră. „Firma este foarte serioasă, turcii fac temeinic ceea ce fac, chiar Mercedesul are acolo filiale. Nu ai cum să nu ai încredere într-o firmă dintr-o ţară care este a treia mare putere militară a lumii. Pe mine cei de la Durmazlar m-au convins şi nu vor fi probleme cu cele 13 garnituri de tramvaie” , garanta pentru ei primarul din Reșița, Ioan Popa.
Și Timișoara a cumpărat tramvaie neomologate în UE
La Timișoara, obținerea omologării întârzie și, dacă asculți edilii de aici, de vină nu sunt turcii, ci AFER.
Viceprimarul Timișoarei Ruben Lațcău spune că AFER-ONFR s-ar fi „trezit” că n-are echipamentele necesare omologării tramvaielor Bozankaya livrate orașului, fapt pentru care punerea acestora în circulație se amână cu o lună. Ministerul Transporturilor demontează acuzele.
„În mod normal, termenul pe care constructorul și AFER și l-au asumat pentru agrement era 4 octombrie. Testele sunt făcute de AFER, dar nu AFER face propriu-zis testele, este o altă instituție, ONFR (Organismul Notificat Feroviar Român). Nu au însă toată aparatura necesară și s-au trezit, pe parcursul testelor, că nu dețin toate echipamentele care pot face testele de pe contractul încheiat cu Bozankaya”, spune Lațcău, potrivit stiridetimisoara.ro.
Viceprimarul, transformat în sol al companiei turce, continuă: „Cei de la Bozankaya au căutat un laborator în Germania, ai cărui reprezentanți vor veni în Timișoara și vor relua testele. Câteva au început deja. Mai rămăseseră patru teste de făcut. Unul singur nu se putea face de către ONFR, cel de tracțiune. Estimarea este că va lua peste o lună peste timpul pe care și l-a asumat, până finalizează cu compania din Germania, trimit la AFER, care aprobă. Asta e la modul optimist, undeva în prima jumătate a lui noiembrie”, susține viceprimarul.
Surse din cadrul Ministerului Transporturilor au explicat că situația nu stă deloc astfel. Producătorul turc nu a solicitat inițial la ONFR serviciile contra cost necesare, iar la echipamentele de măsurare înregistrate a vitezei nu a prezentat certificate metrologice necesare. „Așteptăm să completeze comanda. Nu este sarcina ONFR omologarea”, spun sursele indicate, lăsând să se înțeleagă că omologarea produselor feroviare este responsabilitatea producătorului acestora.
Oricum, urmare a întârzierilor, tramvaiele urmează să intre în trafic în luna noiembrie, față de luna octombrie, stabilită inițial.
„Vedem că autoritățile contractante atacă cu virulență AFER-ul pentru refuzul de a accepta introducerea în operare al unor produse necorespunzătoare care folosesc componente de la diverși furnizori -ieftine și de calitate îndoielnică – iar AFER-ul solicită probe și teste ce trebuie efectuate în mod obligatoriu pentru astfel de mijloace de transport. Mica diferență de preț între un produs de calitate și produsul no-name nu justifică denaturarea unei concurențe loiale și riscurile care pot apărea în exploatare”, explică Valer Blidar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail