Site logo
10 noiembrie 2022

Transportatorii feroviari din România, grupați în OPSFPR, solicită Guvernului consultări pe tema măsurilor de ajutor acordate economiei împotriva creșterilor prețurilor la energie.

Patronatele acuză măsuri superficiale adoptate de Guvern (este al patrulea pachet în doar un an, avertizează ei) și amenință cu oprirea activităților și cu reclamații la Bruxelles privind o susținere mai mare acordată de Guvern sectorului rutier, contrat politiclor UE.

OPSFPR (Organizația Patronatelor din Sectorul feroviar Privat) spune că firmele din România își văd pusă în pericol buna funcționare, iar cei care întâmpină cele mai mari dificultăți sunt transportatorii feroviari, pe lângă alte industrii.

„Pentru foarte mulți operatori care desfășoară activitate de transport feroviar de marfă sau de călători bugetul a fost afectat în mare măsură de creșterea costurilor cu energia și, în prezent, aproape toți au probleme cu achiziționarea energiei. Din cauza acestui fapt, considerăm că în următoarele 3-6 luni multe societăți comerciale se vor confrunta cu riscul de a reduce sau chiar întrerupe activitatea.”, spun ei.

32 de ani de dezinteres față de calea ferată

Operatorii au reușit, an de an, să supraviețuiască și să genereze contribuții importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil și discriminatoriu creat de Guvernele care s-au perindat la conducerea țării. Industria feroviară din România se confruntă de peste 32 de ani cu lipsa totală de sprijin și interes manifestat de autoritățile de resort, cu un adevărat dezastru în infrastructura feroviară cauzat de nealocarea fondurilor necesare pentru mentenanță și reparații, situație care a dus competitivitatea acestei industrii – altădată emblemă pentru România – la coada clasamentului european, afirmă ei.

Apariția crizei energetice actuale, însoțită de creșterea aberantă și total nejustificată a prețului la motrină (combustibil care, alături de energia electrică, este vital pentru transportul feroviar) au dus la apariția unor grave probleme de sistem pe care nimeni nu pare că dorește să le rezolve, fapt ce va duce acest sector de transport către colaps.

„În timp ce toate marile economii ale lumii investesc, fără excepție, în mod susținut și substanțial în transportul feroviar, care este eficient, sustenabil și cel mai ecologic mod de transport din lume, în România acest sector de activitate este subfinanțat, nu a primit niciun ajutor și nici facilități fiscale din partea statului”, acuză OPSFPR.

În tot acest context, România – care are o poziție geostrategică excelentă și una dintre cele mai mari rețele de cale ferată din Uniunea Europeană – insistă să ceară prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) mai mulți bani pentru proiectele de infrastructură rutieră și acordă facilități importante acestei activități, ignorând nu numai recomandările partenerilor externi pentru o economie verde (Green Deal) și Legislația Europeană, dar și problemele grave din sistemul feroviar național.

Au început să își producă singuri energia

Pentru a atenua efectele crizei, membrii OPSFPR, operatori feroviari de marfă, au luat o serie de măsuri care să îi ajute să reducă impactul prețurilor foarte mari la energie și motorină. Aproape toate societățile au trecut la reducerea consumului de energie, iar unele au început să investească în producerea de energie în sistem fotovoltaic, ca prosumatori, și în sisteme care asigură o eficiență energetică sporită. Multe companii, operatori de transport feroviar, consideră că fără intervenția statului nu vor putea trece peste această criză, care a fost generată de factori externi economiei și de liberalizarea haotică a pieței de energie.

„Considerăm că este important să arătăm și faptul că, dincolo de problemele consumatorilor de energie, persistă o serie de probleme la nivelul producătorilor, distribuitorilor și furnizorilor de energie rezultate din reglementarea deficitară a pieței. Este important ca, în ciuda urgenței, orice noi soluții pe care ați hotărât să le luați la nivelul Guvernului să fie discutate și să existe o consultare publică cu toate părțile implicate (consumatori, producători, transportatori, distribuitori și furnizorii licențiați). În prezent, se discută un al 4-lea cadru de ajutor în doar 12 luni, iar cu apropierea iernii, economia României nu își mai permite soluții incomplete care discriminează anumite sectoare, cum este și sectorul feroviar”, spun patronatele.

Urgența nu poate scuza lipsa unei minime consultări publice, astfel încât eventuale disfuncționalități ale unui nou cadru de ajutor să fie descoperite și discutate înainte de intrarea lui în vigoare.

OPSFPR a propus o serie de măsuri ce pot fi luate în considerare într-un material comun semnat de alături de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România și Federațiile sindicale din CFR. „Cu acest prilej, am venit cu propuneri concrete și soluții de rezolvare a crizei energiei și a gazelor, pe care legislația din țara noastră le permite. În cazul în care Guvernul României și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu vor lua măsuri urgente de eliminare a tuturor acestor discriminări prin acordarea acelorași facilități pentru toți operatorii de transport feroviar indiferent de mărimea lor (societăți mici și mijlocii, sau mari, cu peste 250 de angajați), vom organiza o serie de proteste cu întreruperea activității feroviare și ne vom adresa și cu o plângere la Direcţia Generală de Concurenţă (DG Competition) din cadrul Comisiei Europene, referitoare la discriminările frecvente făcute de către Guvern și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în piața transporturilor din România”, afirmă organizația patronală într-o adresă trimisă premierului Nicolae Ciucă zilele trecute. 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share