Site logo
Statutului Personalului Feroviar
15 ianuarie 2021

Cu mai puțin de o lună înainte de intrarea în vigoare a legii Statutului Personalului Feroviar, Ministerul Transporturilor a uitat să adopte două prevederi normative importante fără de care Statutul Personalului Feroviar nu se poate aplica, spun angajații.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Sursa foto: FB Susținerea Statutului Feroviarului

Ministerul Transporturilor nu a aprobat până la acest moment două prevederi importante fără de care nu se poate aplica legea Statutului Personalului Feroviar din România, lege ale cărei prevederi trebuie să devină aplicabile la data de 1 martie 2021. Este vorba de normele metodologice de aplicare a legii care trebuie elaborate în 30 de zile de la adoptarea acesteia, dar și de un ordin de ministru al Transporturilor prin care se stabilesc meseriile importante pentru siguranța feroviară, subiect despre care Club Feroviar a scris aici.

Angajații întreabă una, li se răspunde alta

Dornici să lămurească problemele de mai sus, angajați ai sistemului feroviar, grupați pe pagina de Facebook „Susținerea Statutului Feroviarului” au adresat Ministerului Transporturilor întrebări privind realizarea normelor metodologice necesare de aplicare a legii. Au întrebat ceva, li s-a răpuns altceva.

„Relații publice-MTIC (directia de SPECIALITATE) ne-au răspuns următoarele la întrebarea noastră privind data când se vor emite NORMELE METODOLOGICE ALE LEGII 195/2020 (care va intra în vigoare în 07.03.2021) și unde se vor publica acestea dupa emitere. Acest răspuns se referă la cu totul altceva, și anume Ordinul privind funcțiile SC (siguranța circulației – n.red.), Ordin care -apropo- deja a depășit data când trebuia emis 07.12.2020 (conform art. 38 al acestei legi)… calculați dumneavostră, dragi colegi, cu câte zile până la cea de azi. Răspunsul: „ÎN CEL MAI SCURT TIMP” , spun angajații.

Dar care sunt termenele ce trebuiau respectate? În privința ordinului de ministru, perioada de consultare publică a expirat la 21 decembrie. În săptămânile scurse, conducerea Ministerului Transporturilor nu a emis ordinul în cauză. Dacă miniștrii se mișcă atât de greu, ce aștepări să avem de la angajați?

Legea 195 a statutului spune că ordinul ministrului trebuie să fie dat în 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, adică socotite de la 7 septembrie. Au trecut patru luni de atunci și nimic.

Cât privește normele,  legea nu menționează obligativitatea publicării acestora și probabil de aceea Ministerul Transporturilor invocă ordinul și nu spune nimic de norme.

Prevederile legii spun că majoritatea punctelor acesteia devin aplicabile la șase luni de la publicarea legii (deci în martie 2021), mai puțin punctele privind pensionarea anticipată cu cinci ani care intră în vigoare în septembrie.

Declarațiile lui Cîțu neliniștesc

Rodrigo Maxim, lider la Federației Sindicatelor din Transporturi pune sub semnul întrebării voința Guvernului de a aplica prevederile legii. El invocă declarațiile oficialilor guvernamentali, potrivit cărora la companiile cu pierderi sunt necesare restructurări înainte de a fi acordate drepturi financiare, materiale și că este necesară o evaluare a impactului bugetar anterior aplicării legii.

„În condițiile astea nu poți veni să spui că nu aplici statutul personalului feroviar sau nu știu ce reorganizare, CFR Călători a ajuns sa alerge dupa șefi de tură,  revizori, acari, șefi de tren, mecanici căci nu se mai găsesc, nimeni nu vine pe 2100 net ca inginer”, spune el.  Oricum protestele demarate de sindicate zilele acestea au ca obiect inclusiv aplicarea Legii Statului Feroviar, spune sindicalistul.

Ce prevede legea Statutului Personalului Feroviar

Una dintre prevederile importante privește pensionarea anticipată cu cinci ani. Acestea se găsesc la art.34 al legii.

(1) Personalul feroviar se poate pensiona, la cerere, dacă îndeplineşte condiţiile privind stagiul minim de cotizare şi vârsta standard de pensionare prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Personalul feroviar, care a realizat stagiul complet de cotizare, potrivit legii, din care cel puțin 30 de ani în activitățile prevăzute la art. 35, are dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare cu 5 ani fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege.

(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, personalul feroviar beneficiază, prin cumul, de reducerea prevăzută la alin. (2) şi de reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitatea desfăşurată în locurile de muncă încadrate în grupele I şi a II-a de muncă, respectiv în condiţii deosebite sau speciale de muncă.

(4) Reducerea cumulată prevăzută la alin. (3) nu poate fi mai mare de 13 ani.

(5) Membrii de familie ai personalului feroviar beneficiază de pensie de urmaş în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii ”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share