Site logo
Transporturile recunosc: înființarea Carpatica Feroviar se face pentru a substitui CFR Marfă
17 mai 2024

În sfârșit, autoritățile statului recunosc ceea ce știa toată lumea: înființarea Carpatica Feroviar se va face pentru a prelua activitatea CFR Marfă. Ministerul Transporturilor cere de la Guvern, din Fondul de rezervă, 25.000 de euro pentru capitalizarea inițială a societății.

De doi ani de zile, de când se tot vorbește despre înființarea Carpatica Feroviar, autoritățile susțin, invariabil, că noua societate va fi creată pentru a presta servicii de transport militar, în contextul agresiunii ruse în Ucraina. De parcă CFR Marfă nu ar avea capacitatea de a presta astfel de servicii, pe care de altfel le și prestează. Asta este varianta oficială, căci toți actorii din industria feroviară au realizat încă din primul moment că de fapt este vorba de o jonglerie financiară menită să salveze activele viabile ale CFR Marfă, în condițiile în care transportatorul feroviar național trebuie să restituie ajutorul de stat primit la privatizarea eșuată din 2013.

Acum și oficialii Ministerului Transporturilor recunosc (ce-i drept, cu jumătate de gură) ceea ce știa toată lumea – Carpatica Feroviar va fi înființată și pentru transporturi militare, și pentru transporturi comerciale.



Scopul declarat: necesitatea efectuării de transporturi militare

Pe site-ul ministerului a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se arată că ”apariţia şi manifestarea evenimentelor extraordinare ale anilor 2020-2023 (cel mai probabil se referă la pandemia Covid și la războiul din Ucraina – n.red.) impun adoptarea unui ansamblu coerent de măsuri adecvate în toate domeniile, dar mai ales în domeniul transporturilor”. În consecință, se invocă nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

  • transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
  • transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
  • transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.


Ajutorul de stat, piatră de moară pentru CFR Marfă

De la această enumerare a scopului declarat al înființării unei noi societăți, autorii Notei trec direct la ”vechea” CFR Marfă, făcând un foarte scurt istoric al ajutorului de stat care trebuie recuperat în baza Deciziei Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020. ”Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic – Carpatica Feroviar S.A., pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, în condițiile legii”, se arată în document.

Aici se precizează și faptul că înființarea ”noii CFR Marfă” se realizează în conformitate cu prevederile Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene și a legislației naționale și europene în materie de concurență.

Carpatica Feroviar ”va veni în completarea cerințelor pieței de transport feroviar”

Ei bine, în continuare oficialii de la Transporturi recunosc implicit că noua societate va fi înființată nu doar pentru transporturi militare și umanitare: ”În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă. Transporturile gestionate în prezent de către operatorul național se vor distribui pe piață în mod natural, în funcție de capacitățile de preluare a transporturilor ale tuturor competitorilor aflați pe piață”.

Se încearcă apoi și justificarea urgenței înființării societăți, pentru ca aceasta să înceapă procedurile legale de obținere a tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare ca operator de transport feroviar. Și din nou se punctează faptul că SC Carpatica Feroviar va desfășura și activități comerciale obișnuite, în afara celor de transporturi militare:

”Societatea va desfășura activități:

–          comerciale – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar (sublin. ns.);

–           de interes strategic – pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă pe timp de pace, cât şi în situaţii de criză sau război”.

Se cer bani de la Guvern

Și pentru că nimic pe lumea asta nu se poate face fără bani, darămite ditamai operatorul de marfă, Transporturile cer fonduri de la Guvern pentru înființarea Carpatica Feroviar.

”În vederea înființării Carpatica Feroviar S.A., este necesară capitalizarea inițială a acesteia, ca primă etapă, cu suma de 125 mii lei. În acest sens, se propune alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a sumei de 125 mii lei la capitolul 84.01 , Subcapitolul 84.01.01 , Titlul XVI. , articolul 72.01 , alineatul 72.01.01 ”, se mai arată în documentul citat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share