Site logo
1 martie 2023

Patru trenuri ilegale ale CFR Călători circulă în vestul țării. Operatorul feroviar de stat percepe tarif de Interregio, cu toate că nu asigură condițiile minimale de confort stabilite printr-un Ordin semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Autoritatea pentru Reformă Feroviară precizează că pasagerii pot cere restituirea diferenței de tarif și că va penaliza CFR Călători.

Am constatat că operatorul feroviar de stat folosește material rulant inadecvat la compunerea unor trenuri Interregio în urmă cu două săptămâni, mai exact luni, 13 februarie 2023, când trenul IR 1533, operat cu un automotor Siemens Desiro, a fost implicat într-un accident la Șimand, în județul Timiș. Automotoarele Siemens Desiro, cumpărate la începutul anilor 2000, nu sunt dotate cu prize pentru încărcarea telefoanelor mobile sau a laptopurilor.

Or, Ordinul nr. 134 din 9 februarie 2022 (semnat de actualul ministru Sorin Grindeanu) pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători prevede ca serviciu obligatoriu la bordul trenurilor IR existența de prize 230 V/50 Hz.

Trenuri ilegale ale CFR Călători, în vestul țării

În concluzie, perechea de trenuri IR 1532/1533 este operată de SNTFC CFR Călători pe ruta Satu Mare-Timișoara Nord și retur cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare.

La fel se întâmpla și cu perechea de trenuri IR 1530/1531, Baia Mare-Timișoara Nord și retur, care în aceste zile apare ca nemafiind în circulație. Pasagerii plătesc bilet de Interregio, dar primesc condiții de Regio. Club Feroviar a cerut oficial, încă de acum două săptămâni, explicații în acest sens din partea conducerii operatorului feroviar de stat, însă până la ora publicării acestui articol nu am primit niciun răspuns.

ARF va penaliza CFR Călători. Pasagerii își pot cere banii înapoi

trenuri ilegale ale CFR Călători Locomotiva românească la Budapesta locomotive CFR Călători la BudapestaNe-a răspuns însă prompt Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care ne-a dat dreptate și a precizat că în conformitate cu prevederite art. 5 pct.1 al Contractului de servicii publice (CSP), aflat în derutare, operatorul SNTFC CFR Călători SA are obligaţia ”de a respecta standardele şi cerinţele de siguranţă şi securitate prevăzute în prezentul Contract şi în legislaţia europeană şi naţională”. Aceste trenuri, precizează ARF, sunt operate de SNTFC CFR Călători SA şi fac parte din obligaţia de serviciu public OSP (ruta OSP nr. 45 Timişoara Nord – Baia Mare, respectiv ruta OSP nr.47 – Timişoara Nord – Satu Mare).

”În acest sens, vă informăm că SNTFC CFR Călători – S.A., la fel ca ceilalți operatori, are stabiliţi prin Anexa 6 a contractului anterior menţionat un număr de 17 indicatori de cantitate, calitate, performanţă, eficienţă şi investiţii, care fac parte din sistemul de premiere sau penalizare al CSP. Astfel, cu ocazia calculării compensaţiei finale cuvenite de la bugetut de stat, potrivit metodologiei aprobate, ARF va penaliza sau va premia, după caz, pe oricare din operatori pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea, după caz, a indicatoritor aprobaţi. În acest sens, aspectul semnalat de dvs va fi analizat împreună cu celelalte elemente specifice indicatorilor aprobaţi pentru CFR Călători”, se arată în răspunsul primit de la ARF, sub semnătura președintelui Ștefan Roșeanu.

Autoritatea precizează faptul că pasagerii pot cere CFR Călători restituirea diferenței de tarif de la Interregio la Regio: ”În ceea ce priveşte restituirea contravalorii diferenţei de tarif, menţionăm că această solicitare se poate efectua, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind Transportul pe căile ferate din România, aprobat prin OG nr.7/2005, republicat”.

Automotoarele Desiro, puse în circulație de Mitrea ca Intercity

modernizarea M300 diesel sub catenarăNu este pentru prima oară când CFR Călători folosește automotoare Siemens Desiro pentru compunerea unor trenuri Interregio sau, anterior, Rapid sau Accelerat.

Ba chiar, după ce au fost livrate primele unități, la începutul anilor 2000, ministrul de la acea vreme al Transporturilor, Miron Mitrea, le-a botezat ”Săgeata Albastră” și le-a pus în circulație ca trenuri Intercity, în general pe rute electrificate, chiar dacă ele au motoare diesel. Ulterior, în unele cazuri chiar până anul trecut, automotoarele Desiro au format trenuri Interregio pe rute ca București Nord-Păușa, București-Tulcea Oraș, București-Galați via Urziceni sau București-Craiova, via Pitești.

Ce-a fost a trecut. Acum însă, odată cu intrarea în vigoare a Contractelor de Servicii Publice pentru următorii zece ani, ne așteptăm la o respectare mult mai strictă a reglementărilor în vigoare. Mai ales că în vara anului trecut a avut loc și o majorare a tarifelor cu 20%.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share