Site logo
Trenuri metropolitane scoase de la naftalină în campanie electorală la Iași și Cluj
26 aprilie 2024

Cu toate că timp de patru, respectiv opt ani nu s-a făcut mai nimic, proiectele de trenuri metropolitane din Iași și Cluj sunt ”resuscitate” acum, la startul campaniei electorale pentru alegerile locale.

În urmă cu patru ani de zile, în broșura electorală a primarului Iașiului, Mihai Chirica, proiectul trenului metropolitan era asumat în echipă cu candidatul de atunci la președinția Consiliului Județean Costel Alexe, amintesc jurnaliștii de la Ziarul de Iași.

Zilele trecute, proiectul resuscitat a făcut obiectul unei prezentări la Primărie. La baza promisiunii electorale actualizate stă același studiu de soluții întocmit în anul 2020, cosmetizat de aceeași firmă (Im Design Studio) în ultimul an.

În forma actualizată, investiția este evaluată la 270 de milioane de euro și ar urma să fie propusă pentru finanțare în cadrul Programului Transport 2021 – 2027. Valoarea mică, în raport cu cea vehiculată anterior, este estimată în contextul faptului că proiectul se bazează în mare parte pe folosirea rețelei existente de cale ferată, cu reabilitarea unor porțiuni punctuale (Podu Iloaiei-Iași-Ungheni și Iași-Ciurea), alături de o extindere (linie nouă) pe ruta Holboca- Aeroport-Aroneanu (10,5 km). Proiectul mai prevede și achiziția a 10 trenuri care să asigure transportul pe cele trei rute, alături de amenajarea de stații și pasaje supraterane.

Primarul Mihai Chirica a declarat că primul pas este de a se încheia un parteneriat cu CFR SA (acord invocat și acum trei ani), iar, ulterior, să poată fi lansată licitația pentru studiul de fezabilitate, cu un contract cu o valoare estimată de 8,5 milioane lei.

Conform prezentării, linia 1 Podu Iloaiei-Ungheni are o lungime de 44 km, cea între Podu Iloaiei și Aroneanu de 44 km, iar linia Nicolina-Picioru Lupului 11 km. Linia 2 cuprinde extinderea dinspre Holboca spre Aeroport și, respectiv, Aroneanu.



Trenul metropolitan Cluj, promis de opt ani de Emil Boc

Și la Cluj, primarul Emil Boc vorbește despre un tren metropolitan de opt ani de zile, dar nici aici nu s-a făcut mare lucru, constată site-ul Știri de Cluj.

Acum, Consiliul Județean Cluj promite că va aloca aproape 10 milioane de euro din bugetul județului pentru a se putea da drumul proiectului trenului metropolitan. Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a inițiat un proiect de hotărâre ce vizează asocierea forului administrativ județean cu municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu, Bonțida și Gârbău, în vederea realizării obiectivului de investiții: ”Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”. Acesta va fi supus aprobării plenului Consiliului Județean în ședința ordinară din data de 29 aprilie 2024.

În baza acordului de asociere, Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem Park&Ride ce vor fi amplasate în vecinătatea stațiilor feroviare din localitățile Bonțida, Răscruci, Jucu, Câmpenești, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădășel și Gârbău.

CITEȘTE și Propunere electorală. Semicentură feroviară pentru Cluj-Napoca

În urma încheierii acordului de asociere vor putea fi lanasate, într-un timp cât mai scurt, studiile de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică, astfel încât finanțarea investiției să poată fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, Prioritatea (P6) – Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane.

Viitorul tren metropolitan va utiliza infrastructura feroviară publică existentă, pe traseul Bonţida-Cluj Napoca-Gârbău, în lungime de 48,8 km. Conform documentației elaborate până în prezent, parcul de material rulant va avea nouă trenuri, cu o capacitate de 420 locuri fiecare. Acestea vor funcționa exclusiv electric, la o viteză maximă de 150 km/oră, la o frecvență de 30 de minute. Se estimează că numărul total al călătorilor transportați va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050.

Rămâne de văzut după ce va trece campania electorală câte trenuri metropolitane se vor realiza efectiv în România.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share