Site logo
10 iunie 2022

Viteza trenurilor de călători a crescut cu sub 1 km/oră la 44,68 km/oră. Sistemul feroviar din România a reușit în 2021 să depășească pragul psihologic al vitezei comerciale de 44 de kilometri la oră, în creștere cu 0,79 kilometri la oră față de anul precedent.

Sistemul feroviar din România a înregistrat anul trecut minime progrese la anumite capitole și regrese la altele în mare măsură – paradoxal – din cauza lucrărilor de reparații ce se efectuează, potrivit Raportului Administratorului CFR SA pe 2021.

Parametrul care s-a îmbunătățit în 2021 față de 2020 a fost viteza comercială a trenurilor de călători. Aceasta a crescut de la 43,9 kilometri la oră la 44,68 kilometri la oră anul trecut, deci o creștere sub un kilometru la oră. Oricum, viteza de circulație rămâne mult în urma celei din majoritatea țărilor europene.

Spre deosebire de viteza trenurilor în ușoară creștere, regularitatea acestora a scăzut de la 81,2% la 77,06%. Dacă în 2020 au existat 1100 de trenuri care au circulat regulat, în 2021 au fost 1139, dar și numărul trenurilor circulate a fost mai mare (1478 în 2021 față de 1355 în 2020).

Întârzierile la călători, cu 36% mai mari

Întârzierile trenurilor de călători au înregistrat o creștere de la 2.560.489 minute în 2020 la 3.487.509 minute în 2021 (șase ani și șapte luni). Întarzierile cauzate de CFR SA au înregistrat o creștere de la 908.186 minute în 2020 la 1.233.478 minute în 2021 (2 ani și patru luni), pondere mare având restricțiile de viteză de 634.291 minute și lucrări planificate 374.752 minute. Întârzierile cauzate de OTF de călători au scăzut de la 852.189 în 2020 la 685.105 minute în 2021.

Fiecare tren care a parcurs 100 de kilometri a avut o întârziere de 3,48 minute din care -spune CFR – 1,22 minute îi pot fi imputate. Date comparabile pentru 2020 nu au fost publicate în anul respectiv.

Care e situația în transportul de marfă

În acest sector, numărul trenurilor circulate a crescut de la 327 trenuri pe zi în 2020 la 351 trenuri anul trecut. Corespunzător, a crescut și numărul trenurilor ce au circulat regulat de la 204 trenuri la 221 de trenuri. Regularitatea a crescut ușor de la 62,4% la 62,96%. Mărimea întârzierilor este însă importantă. Practic, la fiecare 100 de kilometri un tren de marfă a întârziat 178,56 minute, deci aproape trei ore. CFR SA spune că sub 1% din întârziere, adică 1,10 minute îi pot fi imputabile. Viteza comercială a fost de 15,49 kilometri la oră.

Întârzierile trenurilor de marfă au înregistrat o creștere de la 27.458.171 minute în 2020 la 40.768.712 minute în 2021 (77 ani și șase luni). Întârzierile cauzate de CFR SA au crescut de la 202.315 minute în 2020 la 295.994 minute în 2021, ponderea cea mai mare având întârzierile datorate restricțiilor de viteză. Întârzierile cauzate de OTF Marfă au crescut de la 17.564.709 minute în 2020 la 24.617.009 minute în 2021.

Care sunt cauzele invocate de CFR SA

În cursul anului 2021, CFR SA a asigurat coordonarea circulației pentru un număr mediu zilnic de 1687 trenuri de călători (IR, R, garnituri goale, locomotive izolate) – CFR Călători și patru operatori de transport feroviar (OTF) cu capital privat care desfășoară trafic de călători. Au mai fost coordonate 657 de trenuri de marfă (directe, convoaie, locomotive izolate) – CFR Marfă și 30 OTF cu capital privat care desfășoară trafic de marfă (din care patru OTF au și trafic de călători).

În perioada ianuarie 2021 – decembrie 2021, circulația feroviară a fost influențată de cazurile de forță majoră de lucrările de reparații ale infrastructurii feroviare, inclusiv la poduri și podețe, de societățile prestatoare de servicii către CFR SA, de lucrările de ridicare a restricțiilor de viteză executate de personal CFR SA și de lucrările pe Coridorul IV pe tronsoanele Ghioroc – Simeria, Simeria – Coșlariu, Coșlariu – Sighișoara, Sighișoara – Brașov.

Citește și Cum a evoluat starea infrastructurii în perioada 2020-2021

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share