Site logo
11 octombrie 2022

La fiecare km parcurs, un tren de marfă întârzie peste un minut, iar unul de călători două secunde. Starea infrastructurii feroviare din România se menține constantă față de anul trecut, respectiv la fel de proastă, arată datele publicate recent de către CFR SA, valabile pentru primul semestru al anului.

La anumite capitole, situația prezintă chiar o înrăutățire față de anul trecut. Este vorba, de exemplu de viteza comercială de circulație a trenurilor de marfă. Dacă anul trecut un tren de marfă avea 1,36 minute întârziere la suta de kilometri, adică 81 secunde, anul acesta întârzierea este de 106 secunde, adică aproape de două minute, potrivit Raportului Administratorilor CFR SA pe primele șase luni.

Situația arată întârzieri și la trenurile de călători. La 300 de kilometri parcurși, un tren de călători are în acest an o întârziere de peste 10 minute, în timp ce anul trecut avea 2,7 minute. Practic, este vorba de o întârziere de aproape patru ori mai mare față de anul trecut. Din cele 3,48 minute întârziate pe 100 de kilometri, CFR SA este responsabilă pentru o întârziere de 1,22 minute, inclusiv din cauza lucrărilor cu terți.

Oficiali ai Autorității pentru Reformă Feroviară, entitate publică însărcinată și cu asigurarea calității serviciului public al transporturilor feroviare de călători nu au avut în ultima perioadă vreo intervenție publică pe tema întârzierilor (foto Ștefan Roșeanu, președinte ARF)

Într-un an, viteza medie a crescut cu un kilometru la oră

Vitezele de circulație sunt departe de cele europene. Viteza comercială este de 44,68 kilometri pe oră la călători și de 15,49 kilometri pe oră pentru marfă. Raportul pe 2021 menționează viteza medie tehnică pe rețea de 68,62 kilometri pe oră, în timp ce anul acesta parametrul este de 69,73 kilometri pe oră.

Starea infrastructurii lasă de dorit. Majoritatea instalațiilor SCB (semnalizare, centralizare, bloc) au durata de funcționare mai mare decât cea normală, și anume 92%. Numărul punctelor periculoase este de 1.152, din care 392 sunt de categoria I. 250 sunt pe linii magistrale și principale. Au fost eliminate 29 de puncte periculoase, dar au apărut 13 puncte noi, ceea ce înseamnă că numărul total de puncte periculoase a scăzut cu 17. În acest ritm, e nevoie de 67 de ani pentru a circula fără emoții și fără restricții de viteză pe întreaga infrastructură.

Cauzele generatoare sunt terasamente cu probleme de stabilitate, zone inundabile, zone de munte cu risc de căderi de stânci, tuneluri cu infiltrații, poduri cu probleme de stabilitate infrastructură. „Reducerea numărului acestora este strict legată de asigurarea sursei de finanțare pentru executarea lucrărilor necesare scoaterii de sub efectul cauzelor generatoare”, explică CFR.

Peste 50% dintre poduri și podețe au durata normală de viață expirată, iar un sfert (27%) au durata proiectată de viață expirată. Din lungimea totală a liniilor aflate în exploatare la începutul acestui an, erau 12.830 km linii scadente la RK, respectiv 64,87%.

În privința capitolului „întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice”, programul a fost realizat la nivelul de 786,38 de milioane de lei, inferior nivelului programat de 907,71 de milioane de lei.

Pierdere de 50 de milioane de lei, sub buget

La jumătatea anului, compania CFR SA înregistrează o pierdere de 53,76 milioane de lei, inferioară unei pierderi bugetate cu dărnicie prin bugetul companiei la nivelul de 313 milioane lei.

În ceea ce privește proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, din suma alocată pentru mijlocul anului, 854,72 de milioane de lei, s-a utilizat suma de 536,1 de milioane de lei reprezentând 63,16% din suma alocată.

Datoriile CFR Călători la CFR SA în creștere 

Numărul de personal realizat la jumătatea anului este în creștere, respectiv de la 22.410 în iunie 2021 la 23.694 în iunie 2022. Câștigul mediu net a crescut de la 3.361 lei în iunie 2021, la 3.439 lei la jumătatea acestui an.

Datoriile companiei conduse de Traian Preoteasa (foto), și anume CFR Călători, față de CFR SA au crescut cu 50,6 de milioane de lei, de la 292,83 de milioane de lei în iunie 2021 la 343,49 de milioane de lei în prezent. Datoriile CFR Marfă față de CFR SA se mențin la un nivel superior celui de un miliard de lei, compania debitoare aflându-se în procedură de concordat preventiv,

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share