Site logo
21 ianuarie 2022

Monica Mihăileanu, director general adjunct al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, a anunțat vineri cât vom face cu trenul București-Arad peste doi ani, când mai multe tronsoane de cale ferată modernizată vor fi recepționate. Declarația a fost făcută la emisiunea ”Drumurile Noastre” de la B1 TV, răspunzând la o întrebare adresată de Club Feroviar.

În prezent, cel mai rapid tren de călători (IR 346 ”Dacia”, care are ca destinație finală Viena) străbate distanța de 621 km dintre București Nord și Arad în nu mai puțin de 11 ore.

Garnitura urmează traseul de pe teritoriul României al Coridorului Rin-Dunăre, Ramura Nordică, cunoscut și drept Coridorul 4. Pe traseu sunt și unele porțiuni modernizate, unde se circulă deja cu viteză sporită, cum ar fi București-Predeal. Alte tronsoane sunt fie în lucru, fie în faza întocmirii studiului de fezabilitate, în această situație fiind și cel mai dificil, Predeal-Brașov.



Opt ore cu trenul București-Arad peste doi ani și cinci ore peste șase ani

„Vom recepționa în 2022 lucrările de centralizare, de fapt, cele care vor fi primele puse în funcțiune, și zona de ERTMS. În 2023 vom recepționa întreg tronsonul Gurasada-Simeria. Ținând cont de faptul că vom avea lucrări la un stadiu fizic semnificativ pe Brașov-Sighișoara, deci nu se vor finaliza lucrările, implicit și Predeal-Brașov fiind la nivelul de studiu de fezabilitate, cred că undeva în jur de opt ore se vor face de la București la Arad. Strict după finalizarea tuturor lucrărilor, respectiv și lucrările de pe Predeal-Brașov, care vor închide coridorul, estimată undeva în 2027-2028, durata călătoriei se va reduce la aproximativ cinci-șase ore”, a declarat la B1 TV Monica Mihăileanu, director general adjunct Proiecte cu Finanțare Externă al CNCF CFR SA.

2023, anul marilor inaugurări de tronsoane de cale ferată modernizată

În cursul acestui an, după cum au precizat recent oficialii CNCF CFR SA la solicitarea Club Feroviar, vor fi recepționate sisteme de semnalizare și automatizare europeană a căii ferate. „Până la finalul anului 2022, se estimează recepționarea loturilor ERTMS, pe secțiunile de cale ferată Simeria-Coșlariu, respectiv Coșlariu-Sighișoara, care totalizează 166,81 km”, potrivit companiei de infrastructură.

În schimb, anul 2023 va fi cel al marilor inaugurări de tronsoane de cale ferată modernizată, majoritatea pe Coridorul 4 (141 km). Astfel, în 2023 se vor recepționa și se vor pune în funcțiune (dacă lucrurile vor merge conform graficului asumat) un număr de 141 km de cale ferată modernizată pe traseul București-Arad, după cum urmează:

  • Subtronson 2a: Km 614-Bârzava (44 km) – martie 2023;
  • Subtronson 2b: Bârzava-Ilteu (34 km) – august 2023;
  • Subtronson 2c: Ilteu-Gurasada (24 km) – decembrie 2023;
  • Tronson 3: Gurasada-Simeria (39 km) – septembrie 2023;


Tronsonul Brașov-Sighișoara a fost blocat de contestații. Până acum putea fi gata

Reducerea duratei călătoriei cu trenul pe relația București Nord-Arad și, mai departe, spre Curtici, la frontiera cu Ungaria putea să se facă mult mai rapid dacă licitațiile pentru cele trei loturi din Brașov Sighișoara nu ar fi fost blocate ani de zile în contestații.

În final, contractele au fost atribuite Asocierii Railworks (Alstom Transport SA, Aktor Technical Societe Anonyme, Arcada Company SA, Euroconstruct Trading 98), care s-a și apucat de treabă.

Pe subsecţiunile Braşov-Apaţa şi Caţa-Sighişoara (86 km) – stadiul fizic este în prezent de 5,74%. Lucrările au fost atribuite în data de 05.03.2020, după patru ani de contestații, iar termenul contractual de finalizare este aprilie 2024.

Cât privește subsecţiunea Apaţa-Cața (28 km), stadiul fizic este de 1,55%. Lucrările au fost atribuite în data de 22.09.2020, termenul contractual de finalizare fiind noiembrie 2024.

Dacă nu ar fi fost contestațiile, în special cea a Asocierii Brasig (Strabag și Swietelsky), care veniseră cu o ofertă de câteva zeci de milioane de euro mai mare, tronsoanele respective ar fi fost deja puse în funcțiune în momentul de față.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share